Magnetröntgen, läskigt??

Texaz

Trådstartare
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?
 
Inte MR men har gjort CT på hjärnan. Maskinerna ser väl ungefär likadana ut men fungerar olika.
Är det bara knäet de ska göra så kommer nog överkroppen vara utanför trumman(?).

Jag blev uppskrämd av min syster som skrev att de spänner fast huvudet och man får ligga där en timme. För mig tog CT:n 2 minuter och ssk:an satte bara nån slags kuddar under och på sidorna av huvudet. Hon sa åt mig att blunda men jag kunde inte låta bli att kika ibland. Det såg inte så trångt ut.
 
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?

Jag har gjort MR och CT i tunnel 2 ggr och en öppen maskin en gång. Det var inte alls obehagligt. Det låter en del. Men ingen fara liksom. Sist somnade jag. 😂
Man brukar få en larmknapp med sig in. Känns det obehagligt trycker man bara på den så kör de ut en.

Så ofantligt lång tid är det inte frågan om oftast. Jag har bara kört rygg och nacke. Ena gången tog man runt 700 bilder i olika vinklar etc för att kartlägga för ev steloperation av nacke/huvud. DET tog enorm tid. Men det är extremt ovanligt!
 
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?
Jag har gjort MR på båda knäna och en armbåge, uppdelat på två gånger. Jag fick med en larmknapp och så frågade dem om det gick bra då och då. Jag fick även lyssna på musik, brummandet hördrs dock ändå. Den ändrar brumsätt då och då och låter ganska högt, är du ljuskänslig kanske du kan ta med öronproppar. Du borde kunna se utanför maskinen om det bara är knäet.

Jag tyckte bara att det var tråkigt men inte obehagligt, tunneln är trång men ljus och känns inte trång. :)
 
När du gör MR på knäet så är det bara benen som ligger i tunneln, överkroppen ligger utanför.
Jag har gjort MR av ländrygg, nacke och skalle. De två senare var lite värre, då blundade jag och visualiserade att jag låg i en U-formad maskin, som var öppen uppåt.
Man har en knapp lätt åtkomlig, att trycka på om man av någon anledning får panik eller av annan orsak behöver avbryta undersökningen.
 
Inte MR men har gjort CT på hjärnan. Maskinerna ser väl ungefär likadana ut men fungerar olika.
Är det bara knäet de ska göra så kommer nog överkroppen vara utanför trumman(?).

Jag blev uppskrämd av min syster som skrev att de spänner fast huvudet och man får ligga där en timme. För mig tog CT:n 2 minuter och ssk:an satte bara nån slags kuddar under och på sidorna av huvudet. Hon sa åt mig att blunda men jag kunde inte låta bli att kika ibland. Det såg inte så trångt ut.

CT och MR är helt olika undersökningar i helt olika maskiner. MR-maskinen är mycket trängre och undersökningen tar betydligt längre tid.
 
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?
Tekniken utvecklas och syftet med undersökningen påverkar också tiden.
Jag har varit med om undersökningar som tagit lång tid (30-40 min) och kort tid (bara några minuter) och lite mellanting. Jag har bara varit med om överkroppsunsersökningar, så jag har fått åka in i maskinen med huvudet före. När jag vägde som mest blev det TRÅNGT, men det gick.
Hörlurar med musik och kontakt med personal samt larmknapp.
De stabiliserar kroppen så att man kan ligga still och avslappnat.
Det kan dunka och pipa och låta en hel del när man ligger där inne. Senaste gången kände jag av lite värme av vissa skeden i undersökningen, men inte tillräckligt för att det skulle bli obehagligt.

Undersökningen görs ju av en anledning. Bilderna ska ju leda till svar och problemlösning. För mig har det varit tillräckligt starka skäl för att finna mig i att åka in i msckapären.
 
Jag gjorde MR av mitt knä för ett år sen. Gick jättebra, åkte väl in till typ höften så det var inte läskigt alls. Inte vad jag har minne av i alla fall, men jag har inga sånna fobier så jag tror att jag kanske inte skulle uppfatta det som läskigt oavsett om jag var inne hela jag.
 
CT och MR är helt olika undersökningar i helt olika maskiner. MR-maskinen är mycket trängre och undersökningen tar betydligt längre tid.
Jag menade att de är lika på det sättet att båda har en tunnel som man åker in i. Är MR-maskinen mycket trängre än CT-maskinen så vet jag inte hur en normalstor människa kan rymmas i en sån. Hur mycket är mycket? Alltså i diameter.
 
Jag menade att de är lika på det sättet att båda har en tunnel som man åker in i. Är MR-maskinen mycket trängre än CT-maskinen så vet jag inte hur en normalstor människa kan rymmas i en sån. Hur mycket är mycket? Alltså i diameter.
det finns maskiner med lite olika diameter.
Jag är av lite större storlek (brukar köpa XL-XXL-kläder) kände mig lite lätt ihopklämd i den mindre maskin jag undersöktes i, den större var just aningen större.
Och ja, den är tydligt mindre än CT-maskinen.
Är ju bara huvet som ska in, det är väl inte så tjockt? ;)
MR-kameran är mer som ett rör, så där behöver man åka in med huvud och åtminstone axelpartiet när skallen ska undersökas.

1602622021167.png
 
Har gjort MR en gång på örat och en gång på foten. Båda tog lång tid. Svårast tyckte jag var foten för den spändes inte fast och det är svårt att hålla den helt still i 30 minuter även om den ligger mellan två kuddar. Huvudet var fastspänt i en bur men det var spegel i maskinen så att jag kunde se ut, vilket jag uppskattade. De hade nån tavla utanför så jag kunde stirra på något annat än vitt de 45 minuterna.
 
Jag valde att bli sövd när jag gjorde MR av ländryggen, prövade vaken men fick panik och min klaustrofobi gjorde sig påmind. Fick ända ligga ganska länge visade sig de efteråt 😅 Så kanske tur jag sov 😂
 
Enda erfarenheten jag har av MR är via jobbet och jag känner alltid yrsel när jag går in i rummet. Kan vara bra att vara förberedd på.
 
Jag har gjort två MR på axlarna (frozen shoulder), en i skallen och en i nacken. Yup, trångt men förutom när det var skalle så fick jag stora hörlurar på och personalen pratade. Sedan dånar det ju en hel del. Har för mig att de erbjöd lugnande en gång men tackade nej. Det enklaste var att bara blunda och slappna av så gott det gick. Spänner man sig är det större risk att man rör på sig.

Det värsta var att det ofelbart började klia på näsan så fort jag åkte in :grin: och att ligga och tänka på att näsan kliar i 20-30 minuter kan vara lite frustrerande. Någon gång fick jag tillsägelse att inte röra på mig.
 
Gör MR 2-3 ggr/år pga en spinaltumör i ländryggen. De gör då länd/bröstrygg och vid ett par tillfällen också hjärnan.
Det brukar nog ta ca 45 min upp till en timma. Svårast är att ligga stilla tycker jag🙈. Det börjar alltid klia någonstans bara för att man vet att man inte får röra sig.
Personalen brukar vara toppen, man får som tidigare nämnts en larmknapp, hörlurar med valfri musik samt ett mysigt täcke.

Känner man obehag av trånga utrymmen skall man nämna det (man brukar få fylla i ett formulär innan) och jag blev erbjuden lugnande de första gångerna då jag var lite orolig för hur det skulle kännas. Nu har jag vant mig (har gått på kontroller regelbundet sedan 2015) och tycker till och med att det är lite mysigt🥰.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 638
Senast: Diabetikern
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
767
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 806
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp