Magnusson ångkokt till valp

Fuzzy

Trådstartare
Hej!

Finns det någon foderkunnig här?

Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat till hundarna men har slutat med pga risk för smitta från resistenta bakterier, i familjen finns det personer med nedsatt immunförsvar. Gillar inte riktigt innehållet på torrfoder, oftast väldigt låg kötthalt. Ger Magnussons ångkokta korvar till de vuxna hundarna. Bra innehåll och skonsamt tillagat, hundarna funkar väldigt bra på de.

Dom har ju ingen ångkokt mat specifikt riktat till valpar. Jag frågade tillverkaren om någon av korvarna gick att ge till valp. Då sa dom att den Ångkokta Nöt går att ge till valp och det finns utfodringsgiva för valp/unghundar på förpackningen. Men det heter ju inte valpmat. Om jag räknat rätt är kalcium/fosfor innehållet 1,3 i torrsubstans.

Vågar man ge detta eller ska jag ge torrfoder för valpar trots allt? Rasen kommer väga ca 12-15 kg som vuxen.
 
Jag brukar ge mina hundar BARF för det mesta, men blandar i omgångar med spannmålsfritt torrfoder och/eller spannmålsfritt mjuk foder på burk Eller färskfoder..
Just för att det är det närmaste BARF och med mycket större kötthalt i dessa..än i vanliga torrfoder o burkmat.

Jag brukar då köra med Orijen - SMF-torrfoder för vuxna, men det ska nog finnas till valp också annars finns det flera andra märken som Four Friends, osv

Burkarna är av märket Four Friends..

Kan du inte ge färskfoder ? Som redan är färdigt heller.
 
Ingen typ av rå mat är aktuell, varken barf eller färskfoder från butiken. Vill verkligen inte riskera smitta till den person som har dåligt immunförsvar i familjen.

Har kollat på lite olika foder men vill väldigt gärna ha svenskt foder eller ifrån Norge/Finland. Kanske är för kräsen :p

Har tittat på torrfoder som Bozita, Smaak, Apetitt osv men ingen har kötthalt över 50%. Magnusson har Valpfoder i torrfoder men då innehåller den vete.

Har inte hittat något som känns helt rätt! Förutom Magnusson då men är osäker på att ge deras våtfoder bara för att det inte står valp på förpackningen… Alla säger ju olika vad kvoten ca/p ska vara. Vissa 1.0-1.2, andra säger 1.2-1.3 och ibland läser jag vissa som ger ända upp till 1.5-1.6
 
Varför inte ringa Magnussons och fråga? Du kan kanske få förslag på eventuella tillskott som behövs för att det ångkokta ska funka som valpfoder.

Kommentar beträffande rått foder: såvitt jag har förstått det är de resistenta bakterierna knutna till kyckling. Råa foder utan kyckling har inte detta problem. Min hund åt dåligt av sitt torrfoder och jag beslutade mig för att testa färskfoder. Jag ville dock undvika nämnda bakterieproblem och hon äter sedan ett år Fodax vilt som bara är nöt- och viltkött, ingen kyckling. Nu besvarar inte detta din fråga om valpfoder, men om du vill kan du kolla om det inte är just kycklingen som är problemet. Inte att fodret är rått.
 
Hej!

Finns det någon foderkunnig här?

Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat till hundarna men har slutat med pga risk för smitta från resistenta bakterier, i familjen finns det personer med nedsatt immunförsvar. Gillar inte riktigt innehållet på torrfoder, oftast väldigt låg kötthalt. Ger Magnussons ångkokta korvar till de vuxna hundarna. Bra innehåll och skonsamt tillagat, hundarna funkar väldigt bra på de.

Dom har ju ingen ångkokt mat specifikt riktat till valpar. Jag frågade tillverkaren om någon av korvarna gick att ge till valp. Då sa dom att den Ångkokta Nöt går att ge till valp och det finns utfodringsgiva för valp/unghundar på förpackningen. Men det heter ju inte valpmat. Om jag räknat rätt är kalcium/fosfor innehållet 1,3 i torrsubstans.

Vågar man ge detta eller ska jag ge torrfoder för valpar trots allt? Rasen kommer väga ca 12-15 kg som vuxen.
Jag tror inte att Magnussons Svensk nöt når upp till de värden en växande valp behöver. Du kan jämföra fodrets innehåll med denna tabell:

https://www.msdvetmanual.com/multimedia/table/aafco-nutrient-requirements-for-dogs

Det finns absolut vuxenfoder som når upp till de värden som krävs för växande valpar så det kan vara värt att jämföra.
 
Ingen typ av rå mat är aktuell, varken barf eller färskfoder från butiken. Vill verkligen inte riskera smitta till den person som har dåligt immunförsvar i familjen.

Har kollat på lite olika foder men vill väldigt gärna ha svenskt foder eller ifrån Norge/Finland. Kanske är för kräsen :p

Har tittat på torrfoder som Bozita, Smaak, Apetitt osv men ingen har kötthalt över 50%. Magnusson har Valpfoder i torrfoder men då innehåller den vete.

Har inte hittat något som känns helt rätt! Förutom Magnusson då men är osäker på att ge deras våtfoder bara för att det inte står valp på förpackningen… Alla säger ju olika vad kvoten ca/p ska vara. Vissa 1.0-1.2, andra säger 1.2-1.3 och ibland läser jag vissa som ger ända upp till 1.5-1.6

Värt att veta kan ju vara att man funnit resistenta bakterier även i våtfoder, om än inte i så höga halter som i färskfoder :)
Man har hittat dem även i torrfoder, men där är överlägset lägst förekomst.

Studier säger att ca/p-kvoten bör vara ca 1 till maximalt 2, med max 1% kalcium.
Jag har även läst att kvoten ej bör vara över 1,8 för storvuxna raser, över 25kg, men hittar ingen källa på det nu.

https://stud.epsilon.slu.se/12006/1/trogen_m_171114.pdf
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 424
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 012
Senast: Fetaost
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 165
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp