Bukefalos 28 år!

Magnusson Meat and Biscuit?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har fått hem ett smakprov på det fodret nu och tro det eller ej, det gick ner utan problem:laugh: till och med torra kulor tuggade hon i sig, trots hon är inte så förtjust i hårda saker.
Vad tycker ni om detta foder? Låter ju rätt bra med 44% kött men ändå.
Har tänkt att blanda med Voh så kötthalten borde väl bli hyffsad?:)
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

Mängden kött är troligtvis mycket mindre i verkligheten. 44% kött räknar de i färskt kött. Hur mycket färskt kött ser du i torrt foder? ;) Köper man färskt, krossat, nötkött så innehåller det ca 67% vatten. Torrfoder brukar innehålla ca 10% vatten.

Jag gav Magnusson M&B förut.
Unga hunden fick då lätt svamp mellan trampdynorna och sprickor i tassarna som vägrade läka. Hon blev också tjock och "pluffsig" extremt lätt.

Tanten märkte jag inget konstigt med. Hon hade känslig mage och mådde fint så länge hon bara åt Magnusson. Åt hon något annat (tex ett tuggben) så fick hon sprutdiarré som tog 1-2 veckor att bli helt bra från. Jag tänkte länge att hon nog "bara var sån". Sedan bytte jag torrfoder till Standardt (vilket tog jättelång tid pga magen) och sen dess kunde hon äta vad som helst utan att magen tog stryk. Det var alltså Magnusson-fodret som ställde till det för henne.

Jag skulle själv inte välja att ge ett torrfoder som innehåller så mycket grahamsmjöl och korn som Magnusson gör. Ska jag ge torrfoder så håller jag mig till Standardt som också är svenskproducerat (även om en del av innehållet inte är svenskt) men som har ris som enda spannmål. Det fungerade mina hundar tusen gånger bättre på och även vänners kräsna hundar har gillat det.

Finns det någon speciell anledning till att du vill blanda färskfoder och torrfoder istället för att ge bara färskfoder?
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

TS:

Tre av mina fyra hundar står alla på Magnussons (hade standart förut) och jag har inte märkt av några nackdelar alls. Alla är fina i päls och hull och med bra avföring. Sen vet man ju aldrig om detta är det bästa alternativet, men så länge de är nöjda och ser fina ut så kommer jag att köra på det :). Skulle däremot någon visa upp biverkningar/nackdelar ex som de Red_Chili skrev om ovan så skulle jag givetvis byta.

Finns det någon speciell anledning till att du vill blanda färskfoder och torrfoder istället för att ge bara färskfoder?

Ja, om man är ute och reser mycket (tävlingar, träningar, kurser osv) så är det smidigt att kunna ha med sig torrfoder att ge hunden istället för att behöva ha med kylväska/hitta kyl alt frys att lägga maten i.

Jag kommer nog snart ställa över min tävlingshund på hälften färskfoder, och så hälften torrfoder just för den anledningen ovan :).
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

Jag blandar för att vovve inte äter varken torrfoder eller färskfoder rent men blandat gick det ner utan problem:)
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

Våra hundar åt Magnussons Meat & Biscuit i flera år och mådde hur bra som helst på det; alltid perfekta magar, lättplockat fast bajs, fina pälsar och bra ork. De åt Adult som är för normalaktiva hundar.

Fördelen med färskt kött och färska ägg är att det blir högre kvalitet på proteinet än med köttmjöl och att det blir smakligare för hunden.

Magnussons är ensamma om bakat foder i Sverige. Bakat foder sväller inte i magen som extruderat torrfoder gör, vilket ger mindre risk för magomvridning. Bakat foder är mildare mot magen. En del känsliga hundar tål därför Magnussons foder bra.

Mängden kött är ungefär som i andra torrfoder. Om man vill ha högre andel kött så finns Work, vilket passar arbetande hundar.

Det är fullkorn i spannmålet vilket är hälsosammare än foder med vitt vete, majs eller vitt ris. Om jag ska ge spannmål så föredrar jag vete framför ris pga den höga halten arsenik som finns i ris. Glutenallergi hos hundar är extremt sällsynt. De gånger hundar reagerar på vete så beror det i regel på hur vetet värmebehandlats. Det kan vara därför många tål bakat vete så bra.

Våra hundar äter nu ett annat foder, Acana, men har Magnussons som godis-foder.
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

Jag använder det fodret som belöningsgodis! Toppen då det är lagom stora bitar att kasta iväg, det är smakligt och det kladdar inte i fickan. Min förra hund åt Magnusson M&B när hon blev äldre för att hålla igång magen lite. Hon fick aldrig några problem av sitt foder.
 
Sv: Magnusson Meat and Biscuit?

Vi köper det också som belöning och för godissök, det slinker ner:) nu tabbade min sambo sig lite med foderleveransen senast så jag fick dryga ut med ganska mycket Magnussons innan ny leverans. Hundarna gick ganska fort från att bajsa 1-2 gånger per dag till minst 3 gånger och mycket större mängder...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 133
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 430
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp