Magomvridning =(

Alexandra_W

Trådstartare
Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag ger mat i olika rum och slår vatten på maten.

Han åt som vanligt, snabbt men inga konstigheter. Var sen som vanligt.
Knappt två h senare ser jag att han står och ulkar och försöker kräkas, men får inte upp något. Han kan kräkas upp maten ibland någon - några timmar efter frukost, så jag reagerade inte så värst då men kikade på honom för att kunna ta upp kräket. Han provade kräkas igen men fick inte upp något, då anade jag oråd. Och jodå, buken utspänd.

Kastade honom i bilen och ringde djursjukhuset på vägen, och körde så fort jag kunde. Men har drygt en timme till djursjukhuset. Han hade ett helvete i bilen, var orolig, gnällde, försökte klättra över sätet och över till mig osv. Sista tio minutrarna blev han "lugn", skakade i hela kroppen och flåsade, men låg still, tyst och tittade rakt fram. Reagerade inte på tilltal. Gått in i chock alltså ;(

Fick naturligtvis komma in direkt, tog 10 minuter innan de lokaliserat veterinären men under den tiden satte de dubbla kanyler, tog blodprov osv. Vet kom, punkterade omedelbart buken och släppte ut gas. Han fick även morfin samt två olika dropp för att försöka få igång cirkulationen igen och häva chocken. Togs något laktat(?)prov som ska ligga under 2.5 och han låg på 5.2. Det är ett mått på hur kritiskt det är och hur påverkade de är. "Uppåt 8" var det nattsvart, 5.2 var kritiskt och väldigt påverkad men det fanns ändå en chans. Blotryck fick de först inget, men efter cirka 30 minuters akutbehandling med dubbla dropp för att öka blodvolym och grejer, samt syrgas i näsan fick de mätbart blodtryck.

Veterinären sa att hon inte ville ljuga, läget är kritiskt och han är rejält dålig, men att vet anser det är en patient som man bör försöka operera, att det finns hopp. De kan inte lova att han klarar sig, först måste de häva chocken så att de kan operera (söver de nu dör han), sen måste det när det öppnar vara reparabla skador på magsäck, mjälten kan ha förstörts osv. Är det reparabelt så ska han klara operationen och vakna igen. Sen som lök på laxen så är det tydligen jättestor risk för hjärtpåverkan, och det visar sig först efter 1-2 dygn. Då hänger det på om de kan häva det eller ej, att inga andra komplikationer tillstöter osv.

Veterinären förklarade också att i bästa fall blir han kvar 2-3 dagar på intensiven efter operationen, och prislappen hamnar på 50 000 kr. (HUR kan det kosta så mycket??). Tillstöter komplikationer ökar vårdtid och prislapp.

Jag frågade vet flera gånger om prognos men hon kunde inte ge någon mer än att det finns hopp, men det finns inga garantier och han är kritiskt dålig. Hon förstod om jag valde ta bort nu men ansåg inte det fanns skäl att rek det utan att det var väl värt att operera och att det fanns en "rimlig chans" att han skulle klara sig. Men vägrade att sätta någon slags siffra på vad som avsågs med rimlig.

När jag fick lämna honom låg han på intensiven med dubbla dropp och syrgas, 'borta för världen' men lugn, lättare andning, inga smärtor osv..

Han är försäkrad upp över öronen till ett rent ohemult pris (nästan 10 000 kr/år, jag tänkte ringa f-bolaget och fråga vad i hela helvetet det var jag betalade för egentligen, men då min mamma blev akut, svårt sjuk och ligger på sjukhuset sen tre veckor så föll det bort), och jag hade för mig hans försäkring täckte 60 000 kr/år. Det gjorde den inte, den täcker 40 000 kr. Så även om allt går så bra det någonsin kan så är det minst 10 000 kr - som jag inte har - som jag måste trolla fram.

Jag är i djup chock, jag hade en pigg, glad och helt frisk hund imorse, två h senare hade jag en akut sjuk hund som kanske inte överlever. Det går så otroligt fort. Tyvärr så är det ju söndag med, en vardag hade jag kunnat åka 30 - 45 minuter och fått akut inledande hjälp i alla fall, men nu var allt "på vägen" stängt. Svårgreppbart hur otroligt fort det går.

Men är det någon annan som haft magomvridning på sin hund, hur gick det osv?
 
Sv: Magomvridning =(

Har inte varit med om detta, tack och lov måste jag säga efter din berättelse. Jag håller tummarna för att du och Viktor tar er igenom det här!
 
Sv: Magomvridning =(

Jag har tack och lov inte varit med om det men vill skicka en styrkekram och en önskan om att allt ska gå bra och att du ska få hem honom igen.
Här hålls tummarna för Viktor!
 
Sv: Magomvridning =(

Jag har två bekanta vars hundar har fått magomvridning. Den ene som var medelålders klarade sig. Den andre var gammal och klarade sig inte. Tror hunden dog ganska snabbt.

Håller tummarna för att din hund klarar sig! Han är ju ung och stark!
 
Sv: Magomvridning =(

Jag har (tack och lov) ingen erfarenhet av magomvridning, men ÅH vad jag håller tummarna för att det går bra för er...
 
Sv: Magomvridning =(

Hoppas verkligen att det går bra.

Jag har ingen egen hund som haft det, men jobbar på klinik och är vi opererar magomvridningar då och då. Det finns inga garantier, förutom hjärtpåverkan så kan även toxiner ge leverpåverkan. I de flesta fall när hunden får vård i tid så går det bra. Men det är så klart ett allvarligt tillstånd.
Kostnaden förstår jag är ett aber. Hos oss, en mindre klinik i norra norrland så slutar notan på drygt 30000 så jag förstår att det ränner iväg ännu mer hos er i söder.

Håller tummarna och sänder ett stort krya på dig till Viktor.
 
Sv: Magomvridning =(

*KL*

Vet ringde nyss, jag höll på att dö - jag trodde de ringde för att tala om att det var kört. Men han är opererad och höll på att vakna efter op, och har överlevt den. Laktatvärdet hade sjunkit som en sten och låg just nu på 1.5 vilket de var uppenbart nöjda med =) De framhöll dock med emfas risken för komplikationer i form av hjärtpåverkan, och att det visar sig inom 1-2 dygn.

Men om ingen komplikation tillstötte så skulle det nog kunna hålla sig inom försäkringen. Det har kostat knappt 20 000 kr just nu och intensiven kostar 2500 kr/dygn och minst 2-3 dygn där. De skulle säga till i tid om det började närma sig 50 000 kr dock, 10 000 känns som jag borde kunna få fram genom att låna, men mer blir tight så då vill jag åtminstone få lite tid att tänka igenom och kolla ev möjligheter.

Men han har klarat steg 1 och 2! :bump: Han kanske hörde det sista jag sa "Nu klarar du det här, du är en riesenschnauzer!"
 
Sv: Magomvridning =(

Men GUD så skönt! Nu håller vi tummarna vidare för att allt ska gå komplikationsfritt!
 
Sv: Magomvridning =(

Åh vad skönt att han klarade operationen!
Håller alla tummar och tår för att han ska återhämta sig bra.
Massa kramar till dig!
 
Sv: Magomvridning =(

Usch blev helt tårögd av att läsa om detta... Men så skönt att han klara operationen!!!! Även vi håller alla tummar och tassar här för Viktor!
 
Sv: Magomvridning =(

Min gamla tik, Mulles mamma, fick magomvridning någon vecka efter att hon fick valpar.
Hon kom in på op, men hon hade hunnit få så mycket skador att de fick ta bort henne på operationsbordet.

Nu har ju Victor klarat operationen, så vi håller alla tummar och tassar här för att resten ska gå bra med!
 
Sv: Magomvridning =(

Hoppas verkligen att det går bra.

Jag har ingen egen hund som haft det, men jobbar på klinik och är vi opererar magomvridningar då och då. Det finns inga garantier, förutom hjärtpåverkan så kan även toxiner ge leverpåverkan. I de flesta fall när hunden får vård i tid så går det bra. Men det är så klart ett allvarligt tillstånd.
Kostnaden förstår jag är ett aber. Hos oss, en mindre klinik i norra norrland så slutar notan på drygt 30000 så jag förstår att det ränner iväg ännu mer hos er i söder.

Håller tummarna och sänder ett stort krya på dig till Viktor.

Vad är det som gör kostnaden? Mest nyfiken bara, inte menat att kritisera den. Men om man jämför med en väldigt akut pyo, så de sådana jag vet på samma klinik har landat på runt 25 000 kr. Hund kommit in akut, nedsatt, de har stabiliserat och opererat närmast direkt. Sen har hunden varit kvar 2-3 dygn på kliniken och sen komma hem.

Vad skiljer (jag fattar ju du inte kan säga ngt om 'mitt' djursjukhus, men om du jmf med hos er) i de två fallen som gör en magomvridning så mycket dyrare? Är det mer intensiv vård de där dygnen efter operationen eller vad? Operationsmässigt så är det ju öppet buksnitt i båda fallen, men ändå (antar jag?) ganska straightforward ingrepp som i normalfallet inte tar jättelång tid. Och så 2-3 dygn kvarliggande.
 
Sv: Magomvridning =(

Tack för alla tummar! :love:

verkar, skönt på sitt sätt, dåligt med erfarenheter dock. Kanske är som jag läste någonstans här på em att magomvridning har nästan alla hundägare till storväxta hundar hört om och är rädd för, men få har sett det? Tack och lov i så fall, det är bland det värsta jag varit med om och jag önskar ingen att behöva uppleva det!
 
Sv: Magomvridning =(

Så fruktansvärt för er! Håller tummar och tassar för att det går vägen!

Du skriver att du slår vatten på torrfodret och jag funderar på hur stor betydelse det har. Dr Glickmans studie vid Purdue University visade att risken för magomvridning ökade om man slog vatten på torrfodret om torrfodret innehöll citronsyra. Citronsyra är ett vanligt konserveringsmedel i råvaror och behöver alltså inte stå i innehållsförteckningen. Tror att tex Royal Canin har det i sina råvaror. (iaf sett det tidigare)

Det finns hopp för er ser jag i tråden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 362
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp