Bukefalos 28 år!

J

jojjo_blondin

Vid hoppning! Hur viktigt tycker ni att det är.?
ja hoppar inte jättehögt, men hon lyfter frambena ganska högt under magen när hon hoppar ordentligt iaf, så ja har börjat överväga att köpa en.
 
Tycker att det beror på hästen. Stoet jag har nu behöver jag det inte på oavsett om hon har brodd (gräs) eller inte. Hon hoppar helt enkelt inte på det sättet, men hade jag en häst som gjorde det hade jag åtminstone haft det när jag tävlade på gräs.
 
min häst har alltid hoppat med benen väldigt frammåt tills han fick en magplatta. När jag red jakter i höstas fick jag låna en gjord med fast platta. När jakten var över tittade jag på plattan och fick se att han hade gjort några duktiga repor på den, så jag köpte en egen. Nu när han vet att han har plattan där drar han upp benen mer under sig. Om du har möjlighet tycker jag du ska låna en platta och se om om den hjälper något.
 
japp.. tyvärr känner jag inte någon som har en.. :( iaf inte i min ponnys storlek. men d blir nog att vi köper en - övertalningsprocessen på pappa får börja :smirk:
 
Beror på hästens teknik. Min ena häst måste jag ha magplatta på, annars får hon sår under magen. :crazy: Men min andra behövs det inte alls på, han har inte lika bra frambensteknik. ;)
 
Jag hoppar i stort sett alltid med magplatta. Den skyddar och gör ingen skada, varför riskera något? Precis som med skydd, det är inget måste, men precis som jag skyddar mitt eget huvud när jag hoppar ifall jag skulle ramla av, så skyddar jag magen och benen ifall hästen skulle komma åt.
Har en Butetgjord, måste bara tipsa om den för den är jättesnygg :d.

Vad jag funderar över, hur gör ni när ni löshoppar era hästar, om dom nu sparkar sig själva? Visserligen tillhör det inte vanligheterna att löshoppa med brodd i, men ändå.
 
..Lånar din knapp...

Vid vilka höjder anser ni att platta behövs? :confused: Om hästen är ett stort halvblod vill säga... :)
 
Om man köper sig en gjord med platta brukar man snabbt se om det var någon ide... endel hästar gör snabbt massa fula märken i plattorna. Det bästa är ju dock att låna en först eftersom vissa hästar, framförallt ston, har en tendens att bli lite kinkiga, endel vänjer sig, andra inte... men det är ju dumt att lägga ut pengar på något som man inte kan använda?

Och hur viktigt det är så kan man ju säga att sålänge hästen accepterar den är det ju inte skadligt, man kan ju se den som ett extra skydd...
 
Jag började med magplatta på min häst redan som 5åring då vi hoppade 1.00 m klasser efter krav på detta från min tränare som såg hur hon slog sig själv då jag hoppade. :crazy:
 
Beror helt på hästens teknik. Jag vet hästar som hoppar stort även om dom hoppar en halv meter, och behöver magplatta och jag vet hästar som går 1.60 utan magplatta.
Men rent generallt runt 1.20 när det börjar bli lite höjd på det hela. Själv rider jag med det varesig det är en 90 hoppning eller en 1.40 hoppning. Tillhör standardutrustningen liksom ;). Och sen är det snyggt :d (nu kommer jag få farmor på mig :D).
 
jag har ALLTID de på min ponny när jag hoppar.
å plattan e rejält repig så jag skulle inte kunna hoppa utan.
 
Jag har också alltid magplatta vid hoppning och markarbete med småhinder. Nu hoppar iofs min häst väldigt högt över små hinder också och drar upp frambeben.
På bilderna på din ponny så ser den ju ut att behöva det. Den gör ju ingen skada så varför inte ha det? Bättre att vara säker! Du behöver ju inte ha en Butet direkt, ett alternativ är att bara köpa en lös platta som du trär på din vanliga gjord. Det kostar inte så mycket.
 
ska köpa hoppsadel senare så det är lika bra (om vi nu ska köpa) köpa en gjord med platta på och inte en lös platta (dom är mkt mindre också) ..
hon är ju sto då och ett tjurigt sådant, men vad det gäller utrustning så går hon med på det mesta.
pappa har lovat att köpa imon på hööks.. om det är någon slags rea på den...

tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Murray
·
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 265
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp