Magproblem, foderallergi?

Jenka

Trådstartare
Usch vad jag är less på det här nu!

Sigge har sen en tid tillbaka kliat sig en hel del, främst i rumpan men även lite på tassarna. Nu sista veckan/veckorna har han också varit magsjuk till och från, alldeles för ofta för att det ska kännas normalt! Trots kräkningar och diarréer har han ändå mått bra och varit pigg, om än lite stressad och rädd om rumpan. Nåja, i torsdags var vi till veterinären. Lite röd på tassarna och torr i huden. Lite röda tonsiller och tandsten men det var ingenting att bry sig om enligt veterinären. Analsäckar och prostata ok/normala. Blodprov visade på normala värden på njurar, lever och blodsocker så nu är teorin foderallergi. Vi fick med oss nyss foder och schampo hem (schampot har vi dock inte hunnit använda än).

Tisdag-onsdag var senast han var dålig, nu sen igår kväll är han lös i magen igen :( Dock inga kräkningar den här gången.
Sist vi var ute (dvs alldeles nyss) hade han lite blod i avföringen också. Har precis pratat med veterinären som tyckte att det inte var så konstigt med tanka på att han varit dålig till och från. Han dricker och är inte uttorkad, samt är fortfarande pigg om än lite irriterad.

Vet inte vad jag vill med tråden mer än att skriva av mig. Är inte kul att se lilleman sjuk :( Hoppas det går över snart!
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Vad äter han? Jag tänker genast på samma sak som min hund hade. PH-obalans. Han kanske behöver extra kalk som min vovve? Och goda magbakterier. På ett pudelforum där jag hänger ( vet inte om detär vanligt bland pälsraser?) äter nästan alla kalk och immun och vissa även mage. Detta är tillskott från standardt som finns på foderbilen. Mage är för obalansen och har bland annat goda magbakterier i sig. Proteinfri kalk kan ej överdoseras, ger fast avföring på köpet och renar kroppen från svamp och surhet. Min hund MÅSTE ha ett foder med 1,2 % kalk i annars får han svamp och då kliar tassarna och baken precis som på din vovve och han blir lätt risig i kistan och bajset blir mosigt. Nu ska han på rekommendation äta kalk i 6 månader och sedan ska vi gå äver till benmjöl. Han äter även i 10-veckors kurer goda bakterier för magen gjort på råmjölk.

Min hund har en känslig mage och kom till mig med magkatarr och klåda. När vi bytte til Bravo färskfoder blev han först bättre men sedan sämre igen. När jag då bytte till Vom och Hundemat sedan så förstod jag varför. Bravo har väldigt låga halter av vitamin och kalk i jämförelse och min hund kräver mer då han stress stjäl en del b la. Sedan är unghundar känsliga i sitt immunförsvar.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Hmm borde ta och skriva upp tipsen jag får!

Han äter standardt. Eller har gjort rättare sagt, nya fodret är nåt hypoallergenic... kommer inte ihåg märket nu, från veterinären i alla fall.

Jag vill inte hålla på att experimentera en massa nu, utan vill ta en sak i taget för att få veta vad som är fel. Ska dock ha det i bakhuvudet att ta upp med veterinären om han inte blir bättre.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Först och främst: Jag förstår din frustration, det är aldrig kul när hunden mår dåligt men man inte riktigt vet vad som är fel. Min skäggis här hemma har också haft flera episoder med kräkningar/diarré utan fastställd orsak när han var yngre, nu var det dock flera år sedan (ta i trä)

Det jag reagerade på var att du inte skrivit om det gjorts någon undersökning för att kunna utesluta att magproblemen orsakas av någon parasit (tex giardia). När en hund har diarré och/eller kräkningar men är vid gott allmäntillstånd (som Sigge verkar vara) så är oftast orsaken antingen fodret eller en parasit. Nu är ni ju inne på foderallergi, men innan man kör på det spåret bör man utesluta att det handlar om en parasitär infektion.

Lycka till!
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Nej, inget parasitärt är diskuterat. Vi är några st (jag och vänner, även uppfödaren nämnde det) som har funderat på mask (antar att det är främst det du tänker på? Kommer inte ihåg vad Gardia är, var några år sen jag läste parasitologi).

Som sagt, tanken har slagit mig också men dum som jag är glömde jag ta upp det med veterinären. Kan dock tycka två saker;
1) Om det nu är såpass stor sannolikhet, borde inte veterinären tagit upp det då?
2) Borde det inte kommit upp något som han har spytt? (och skitit). Beror ju på vilka parasiter du syftar på förstås.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Jo, jag tycker att veterinären borde ha tagit upp det med tanke på att symptomen stämmer överens med flera olika parasiter och att diagnostisera det inte heller är något som är särskilt svårt (träckprovsundersökning), innan man går över till att utreda för foderallergi som tar otroligt mycket längre tid att diagnostisera (eliminationsdiet).

Vissa parasiter som kommer ut med avföringen syns inte heller med blotta ögat som du säkert vet, så det kan vara svårt för dig som ägare att veta om han har "mask" eller inte. På SVAs hemsida står det om de vanligaste parasiterna hos hund, bland annat om giardia: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Parasiter/

Du skulle ju i alla fall kunna höra med veterinären om det skulle kunna vara en parasit eller varför h*n uteslutit det, med tanke på att du själv funderat på om det skulle kunna vara orsaken.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Får ringa och höra på måndag om han inte börjat bli bättre då.

Just nu har jag god lust att gå och ge honom Axilur som jag faktiskt har hemma. Misstänker dock att det inte är så bra för magen om det inte skulle vara parasiter..
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Överdosering av kalcium kan ha förödande effekter, ffa hos unghundar. Det är en mkt farlig, generell rekommendation. Det du fö beskriver låter ganska flummigt. Kalk som skulle höja pH i tarmen så att hunden inte får svamp? Inte en siffra rätt, svamp trivs t ex i basiska miljöer. Syftar du på någon sorts svamp i gastrointestinalkanalen eller i huden?

Kalcium är ett grundämne och förekommer inte i protein resp proteinfri form.

Har du några bra referenser för dina teorier? Läste lite på standarts hemsida, men när jag kom till deras teorier om att diabetes och sköldkörtelrubbningar beror på bister i kosten la jag ner.

Här ha jag tagit mig friheten att kopiera in ett stycke ur ett arbete du hittar i SLU´s databas Epsilon; http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001840/01/Kost_motion_ad_hd_hos_labradorer.pdf


"Kalcium
Växande hundar måste få rätt nivåer av kalcium och fosfor i kosten. De stora mängder
kalcium och fosfor som måste inlagras i skelettet under uppväxten och det precisa
förhållandet dem emellan visar att det behövs ett högt men samtidigt balanserat intag av dessa
mineraler i kosten. Modersmjölken hos de flesta däggdjur innehåller höga nivåer kalcium och
fosfor i samma proportioner som de förekommer i kroppen. Behovet är som störst då
tillväxten är som störst, det vill säga mellan tre till sju månaders ålder (Hedhammar, 1996).
Enligt AAFCO behöver en växande hund 1% kalcium (max 2,5%) och 0,8% fosfor (max
1,6%) på TS-basis. Ca:P kvoten ska vara minst 1:1 och maximalt 2:1 (AAFCO, 2000). En
maximal gräns för kalcium anges eftersom det har visats att överskott av kalcium i fodret kan
ge felaktig skelettutveckling med risk för höftledsdysplasi och osteochondros som följd
(Hedhammar et al, 1974; Hazewinkel et al, 2000; Schoenmakers et al, 1999; Schoenmakers et
al, 2000).
Ett överskott av kalcium påverkar upptaget av fosfor i tarmen negativt eftersom
fosforupptaget minskas samtidigt med kalciumupptaget då inverkan av calcitriol minskar.
Säkerhetsmarginalen för optimalt kalcium och fosforintag är relativt liten för hundar av stora
raser och innehållet i kosten måste regleras noga hos växande hundar (Schoenmakers, 2000).
Avvikelserna från de rekommenderade mängderna kan dock vara stora i en del kommersiella
14
foder. Över hälften (53%) av undersökta torrfoder visades avvika mer än 20% uppåt eller
neråt från deklarerat värde vad gäller kalcium (Sallander et al, 2001a).
Ju tidigare valpen utsätts för kalciuminnehåll över maximinivån desto större risk för felaktig
skelettutveckling. Stora hundar får ofta stora kullar vilket kan leda till tidig avvänjning.
Valparna ges inte alltid ett balanserat foder från början, vilket kan ge konsekvenser senare. Ett
överskott av kalcium från tidig ålder och under längre tid kan leda till att benbildningen störs
och hunden kan drabbas av osteochondros. Man har kunnat visa att unga valpar absorberar så
gott som allt kalcium som den får i kosten eftersom absorptionen i tarmen sker genom passiv
diffusion. Först efter 8 veckors ålder blir transporten aktiv och reglerad av vitamin D i form
av 1,25 dihydroxycholecalciferol, vilket medför att hunden bättre kan reglera upptaget av
kalcium (Schoenmakers et al, 1999, Hazewinkel et al, 2000).
Inte förrän valpen är 7 månader gammal kan den fullt ut reglera kalciumupptag och exkretion
(Lauten et al, 1998). Ökas även fosforintaget samtidigt med kalcium, ökar också andelen och
svårighetsgraden av skelettförändringarna. Detta sker även om Ca:P kvoten är korrekt och
vare sig övriga näringsämnen ökar i förhållande till dessa mineraler eller ej. Hundarna kan
även visa tecken på försämrad skelettutveckling eftersom det ökade upptaget av kalcium i
tunntarmen gör att behovet av resorption av kalcium från skelettet minskar (Hazewinkel,
2000; Schoenmakers et al, 1999).
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Hudproblem och kass mage kan mycket väl tyda på en foderallergi. Genom att göra en så kallad eliminationsdiet får man besked. Det kan tyckas drygt att ge ett speciellt foder under 8 veckor, men det är eg det enda säkra sättet att ställa diagnosen. Du kan inte förvänta dig att symptomen försvinner direkt - det tar tid för en irriterad hud och/eller tarmslemhinna att läka ut.

Jag avråder dig från att testa andra saker på egen hand nu när veterinären inlett en utredning. Är du fundersam på tarmparasiter tycker jag att du ska inhandla ett Kollamasken-kit på Apoteket - då får du ett säkert besked. Även protozoer som Giardia undersöks.

Har du fått noggranna instruktioner om eliminationsdieten? Vilket foder har ni fått?

Schamponering med medicinskt, riktat schampo är en grundläggande terapi vid hudlidande av olika slag, så jag tycker definitivt att ni ska inleda schamponering enligt schema så snart som möjligt.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Proteinfri kalk är det jag ger, den kan inte överdoseras på samma sätt som den andra sorten. Personen som gav mig tipset är mycket insatt. ( läser alltså inte på standardts info och går efter det ) Min hunds problem var alla sammanflätade och det är svårt att säga vad som var utlösande stress, eller problemen som gav stress ? Men allt påverkade varandra. Min hund fick svamp i analen, tassar, runt läppar och i öron när det var som värst och klåda, slickade på tassarna så de var värst. Nu när han får kalk och annat foder OCH stressdämpande kosttillskott, så är svampen och slickandet/kliandet borta. Han hade också magkatarr och tonsillit.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Som sagt, "proteinfritt kalk" skulle jag gärna läsa mer om, så jag väntar på referens. Generella, återkommande jästsvampinfektioner är ett mkt vanligt symptom vid allergier av olika slag, däribland foderallergi. Skulle tro att det är foderbytet i sig som lett till förbättringarna.

I blodet finns en proteinbunden fraktion kalcium, denna är inte konstant utan ett ständigt utbyte sker med de övriga. Är det det du far efter, eller? Annars är liksom kalcium kalcium. Att Standarts "kalktillskott" är proteinfritt innebär väl snarare att det är ett rent kalciumtillskott?
 
Senast ändrad:
Sv: Magproblem, foderallergi?

Nej, jag är helt med på att han inte blir bra över en natt. Dock blir jag otroligt stressad av att han mår som han mår, vilket kanske är förståeligt. Däremot hade jag hoppats på att han skulle få vara hyfsat bra i magen nu, men diarrén har kommit tillbaka och han har svårt att bajsa.

Precis som jag skrivit ska jag inte prova andra saker, nej. Inte utan att ha pratat med veterinären.

Så himla noggranna instruktioner har jag tyvärr inte fått. Bara att vi ska testa detta foder för att det är bra för både känsliga magar och för allergi.
Fodret är RCs veterinärfoder, hypoallergenic. Det fetare av de två som tydligen finns (då han behöver gå upp i vikt. Vilket knappast blivit bättre av magsjukan).

Schampo har vi fått. Har dock inte använt det än då han måste trimmas och det inte går att göra några veckor efter att hunden har blivit schamponerad. Min tanke var därför att låta honom bli bra i magen, få en trimtid så snart som möjligt och sen schamponera. Dock blev han ju dålig nu igen så jag kanske får ändra mig om det. Tycker ju att han borde bli bra i magen trots utebliven schamponering.
(Givetvis är det viktigare att han mår bra än att han blir trimmad och snygg. Dock känns det inte som att det borde vara så bra för huden att gå runt med gammal päls heller i ytterligare 1½ månad. Fast det kanske är bättre... (ja nu funderar jag högt)).
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Tillägger: Usch, känns inget bra att svälta hunden nu när magproblemen kommer och går (dvs när det behöver ske flera gånger). Stackarn är ju hungrig!

Och ja, jag vet att det är enda sättet för honom att bli bra.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Som jag skrev så tar det tid innan tarmslemhinnan läker, men på 14 dagar bode ni se resultat. Kanske inte helt ok, men betydligt bättre. Om hunden har så svåra problem med magen bör du kontakta din veterinär igen, då verkar det mindre troligt att det handlar om en ren foderallergi. Hunden kan ju också ha 2 diagnoser; foderallergi (huden) och någon inflammatorisk tarmsjukdom samtidigt. Det ena gör definitivt inte det andra bättre.

Jag tycker inte att ni ska avvakta schampoterapin veckor pga en stundande trimning. Att trimma innan huden är läkt är inte särksilt bra för heller, du kan nog räkna med en ordentlig försämring av besvären.

Har man uteslutit parasiter som orsak till klådan? Hur gammal är hunden?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Alternativet är ju inte att vänta flera veckor med schamponering, utan att få honom trimmad i början av nästa vecka och sen börja schamponera. Men ok, då börjar jag nu så får pälsen vänta.

Veterinären har ju fått en beskrivning av hans problem och utifrån det kommit fram till detta. Det enda som hänt sedan veterinärbesöket är att han fick diarré ytterligare en gång (ett dygn efter vi börjat med maten), dock inga kräkningar den här gången. Vid ett tillfälle var det några droppar blod i avföringen, vilket det andra djursjukhuset (dvs de som har jouröppet nu på sommaren) inte tyckte var så oroande så länge han mår bra allmänt och hon jag prata med tyckte inte heller det var så konstigt iom magproblemen.

Men det är klart, han kan inte hålla på så här i två veckor. Idag är han bättre i magen, inget bajs. Dock har han inte fått någon mat än. Blir han dålig igen kommer jag ringa upp veterinären i nästa vecka och rådgöra.

Tillägg: Han är 15 mån. Parasiter är som sagt inte diskuterat.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Om jag vore du skulle jag prata med vetrinären om vad han tror om en magtarmrubbning, dvs elak bakterie eller annat och om goda bakterier kan hjälpa. Är det en elak bakterie så kan även DHS tablett hjälpa. När min hund hade varit dålig av och till och sedan hade diaree men ej kräkningar i 5 dygn trots fasta och dietmat, så gav jag honom en DHS tablett och han blev bra omdelbart. Så det var en ful bakterie han fått i sig.

NATURLIGTVIS ska du rådgöra med din vetrinär allt du får reda på, ( ej fått tag på mattanten personligen men fått reda på att hon är kunnig inom hundars hälsa ), men personligen tror jag inte hundar föds foderallergiska men sådana här tarmrubbningar som pågår länge och stör tarmslemhinnan kan ju mycket väl göra dem t ex glutenkänsliga eller allergiska. Något som däremot INTE är farligt på ngt sätt är Physulliumfröskal ( HUSK ) som finns i bak eller gluten hyllan på ICA tex för ca 23 kr. Det sväller i tarmen och bildar ett skyddande gelé som skyddar tarmen från magsyran.

När började din hunds problem? Vad åt han innan, för jag vet du har bytt foder va? Vilket standardt äter han nu? Kliandet t ex kan ibland vara enbart stress eller för mycket protein, min hund tål tyvärr inte högt protein för länge i stöten, och magproblemen kan vara något annat. De behöver inte höra ihop.
Att han är mager är egentligen det minsta problemet just nu, när han börjar må bra igen kommer han ju gå upp direkt. Fast det beror ju på hur mager förstås. Sedan undrar jag om han behöver trimning, kan det vara död päls som kliar?

Sedan är MIN åsikt att det snällaste mot magen är kokt eller rå mat speciellt efter fasta. Sensitivefoder eller ej men det är trots allt torrt foder. Dricker han tillräckligt? Annars suger ju torfodret åt sig för mycket magsaft i tarmen sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Magproblem, foderallergi?

Han dricker mycket, har alltid gjort. Efter magproblem får han först ris och torsk som skonkost. Nya fodret har jag gett uppblött för att skona lite.

Nej, klia har han gjort även innan han behövde trimmas så det hänger inte ihop. Ett longshot är att frontlinen varit på väg att sluta verkar senaste gångerna han blivit dålig, men jag tvivlar på att det har något samband. Vet iof inte om frontline kan ta parasiter?

Han har ätit standardt normal sen i december. Innan dess åt han eukanuba puppy small vilket han gjort sen han föddes (nåja, sen han började äta torrfoder).

Psylliumhusk sväller väl inte till gelé? Har det hemma men det är väl mest linfrö som beter sig så. Känns som att fibrena i det kan göra mer skada än nytta, dvs irritera.

Nej, att han är mager är inget större problem egentligen, farligt smal är han knappast men har gått ner lite.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Men prata mer med din vetrinär om vad han tror om en irriterad tarm. Om det är magkatarr nämligen så kan man ju få inside eller liknande preparat.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Hunden har haft problem med magen av och till i "någon till några veckor" och du tycker att kalk, DHS-tabletter och kokt ris är lösningen? Du ger också DHS på eget initiativ? Smart. Foderallergi och allergier över lag är väl dokumetenterat så vad du tror spelar inte så stor roll. Man föds mycket riktigt sällan med allergier, men de brukar utvecklas under de första levnadsåren. Störningar i tarmen under 1-2 veckor av den grad ts beskriver lämnar inte sådana skador i tarmen att hunden skulle utveckla allergi. Hunden hade dessutom hudsymptomen innan magåkomman.

Ts - har du gett ris och kokt torsk under eliminationsdieten? I såna fall står hunden inte på en eliminationsdiet - det är mkt viktigt att den hålls strikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 379
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp