Magsår!! Häst

Emilia090807

Trådstartare
Min häst har fått magsår, kan man rida då ( alltså typ skritta ut) eller ska hästen vila helt? Vi ska kontakta veterinär men vet hur lång tid de tar till vi har en tid.
Och finns det något foder man kan ge som är bra för magsår?
 
Min häst har fått magsår, kan man rida då ( alltså typ skritta ut) eller ska hästen vila helt? Vi ska kontakta veterinär men vet hur lång tid de tar till vi har en tid.
Och finns det något foder man kan ge som är bra för magsår?
Men för att veta att den har magsår måste ju en veterinär ha undersökt den. Denne borde ju då ha talat om både om/hur hästen ska ridas och om den ska ha någon medicin?
 
Min häst har fått magsår, kan man rida då ( alltså typ skritta ut) eller ska hästen vila helt? Vi ska kontakta veterinär men vet hur lång tid de tar till vi har en tid.
Och finns det något foder man kan ge som är bra för magsår?
Veterinär bör kolla hästen och avgöra om det krävs medicinering.
Generellt vill man dra ner på stärkelse och socker och ge mkt tuggtid, dvs ge mkt grovfoder och undvik kraftfoder annat än sådant med lågt stärkelse-/socker-innehåll.

Riskliolja kan hjälpa för att i många fall underhålla och undvika att det kommer åter.
Men först veterinär!
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 010
Senast: TinyWiny
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 497
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp