Magsår? Smärtpåverkad häst.

Fortsätter skriva här mycket för att jag så gärna skulle vilja veta - hur det gick sen för er ovan....? Jag har insett att vi har troligt magsår och el katarr på en el ett par av våra 6 hästar. Detta är en smärre chock då foder och hästhantering är mitt stora intresse sedan 40 år. Även om jag läst att det är MYCKET vanligare än man trott med magsår så kunde jag inte tro d skulle drabba oss då jag tycker att vi har god omsorg o bra rutiner för våra hästar maximerade givor grf 4-5ggr p dag tex. En 10 årig häst har när hon slutat äta fått några doser magsårsmedicin och blivit bättre men så kommer det tillbaka. Stor oro för mig! Hennes helbror har också vissa symptom. Sedan har vi några i stallet som inte uppvisar några symptom alls. Hästarna står på halm i rymliga boxar i stallet byggt i betong 2011. Vi är lantbrukare o tar eget hösilage på gräskanterna runt spannmålsfälten. Problemen kommer vid foderbyte efter bete när de börjat äta det ganska grova förstaskördshösilaget (g sent skördat ej analyserat än i år) de som verkar ha problem äter en hel del halm, jag tänker att det är stor skillnad m det mjuka gräset jmf m detta ”sträva”... De kan också få överskottvätska o rinniga magar, inte diarre men gödselvatten o högar åt det lösare hållet.

En bekant till mig berättade att magarna på deras hästar alltid var bättre med andraskörd… Vi sådde in en bit med stor andel rödklöver och ska pressa det nu ska också analysera det, har letat efter info o fodertabeller om hösilage m mkt rödklöver jämfört med lusern - som ju har visat sig bra till magsårshästar delvis pga Ca, inte hittat info men jag undrar vad ni tror- om att testa att ge en del av rödklöverhösilage till magsårshästarna? Vet att man ska vara försiktig pga prothalt. Skulle vara mycket tacksam om jag kunnat få lite hjälp och svar på frågor och ni är också välkomna att studera våra djur om det skulle finnas behov. … fortsättning på förra mailet: Glömde ställa en viktig fråga- Är det verkligen uteslutet att hästars magsår/katarr har med bakterie att göra som man funnit på människa? Forskas det mer på det? Ser så MÅNGA hästar med smärtor vid sadelgjordsläget o irritationer sadeltvång osv om jag tittar mig omkring tex Breeders som pågår nu på Flyinge! och varenda ridskola och stall har arga stressiga hästar vid matdags och painfaces ser man överallt! Det måste vara enormt under/feldiagnosticerat! Man stoppar om sadlar, byter bett o hältutreder och behandlar på olika sätt. ”hästen är dum som inte vill jobba” De rinniga magarna har säkert samband!? Veterinärer tar inte upp det som en möjlighet har lagt åtskilliga tusenlappar på att försöka åtgärda mitt stos tänder då hon bitit sig i kinderna….
Min häst avlivades då hon aldrig blev bra.
 
Så ledsen att höra!! 😪 Tack för att du berättade. Jag tror magproblem hos hästar är oerhört mycket vanligare än vi vet. Fick du klarhet i om det var magsår eller något annat? ❤🐴
Hon hade haft ett massivt angrepp av stora blodmasken som förstörde tarmarna på henne.
Troligen hade hon magsår innan, men typ en månads behandling löste nog det.

Ja jag tror du har rätt. Nästa häst kommer jag behandla för magsår det första jag gör när jag får hem den. Finns ingen anledning att inte göra det eftersom behandlingen inte är skadlig.
 
Hon hade haft ett massivt angrepp av stora blodmasken som förstörde tarmarna på henne.
Troligen hade hon magsår innan, men typ en månads behandling löste nog det.

Ja jag tror du har rätt. Nästa häst kommer jag behandla för magsår det första jag gör när jag får hem den. Finns ingen anledning att inte göra det eftersom behandlingen inte är skadlig.
På kort sikt är den inte det. Men långsiktigt användande kan vara skadligt för bentätheten fick jag veta när min häst hade magsår...
 
Det räcker inte till nästa fodring, han är ranglåg och går med en annan stor häst (som egentligen skulle behöva lite mindre hö...). Så han går utan foder ett par timmar/dag. Bor i södra Sverige och har en stor hage där han går och tuggar gräs hela dagarna (utom just idag när vi har fått snö...) Han äter 14-16 kg hö/dag och ger jag mer behöver jag göra foderbyte framåt våren (då det inte finns mer hö att köpa från leverantören). Han fodras kl 06.30, 11,00, 15,30, 19,00, 21,30.

Men ska fundera på om det går att hitta en annan lösning utan att behöva ställa honom ensam. Såklart är hans mående det primära - det gäller bara att få till det rent praktiskt också. (Varför är man inte rikare och har mer fri tid??? )
Bittran vågar jag fråga hur det har gått med din häst? Vad jag kan läsa gjorde du verkligen mycket för att försöka få rätt på detta svåra "magpussel"!! 😪
 
På kort sikt är den inte det. Men långsiktigt användande kan vara skadligt för bentätheten fick jag veta när min häst hade magsår...
Jo men man behandlar ju inte magsår i flera månader.

Förebyggande behandling tänker jag att man gör 2-3 veckor beroende på om hästen har symptom eller inte.
 
Jo men man behandlar ju inte magsår i flera månader.

Förebyggande behandling tänker jag att man gör 2-3 veckor beroende på om hästen har symptom eller inte.
Det finns de som behandlar länge som förebyggande, för att det är återkommande. Men det är som sagt inte att rekommendera.
 
Jo men man behandlar ju inte magsår i flera månader.

Förebyggande behandling tänker jag att man gör 2-3 veckor beroende på om hästen har symptom eller inte.
Problemet är också att man får 'rekyl-effekt' när man slutar med gastrogard eftersom de tenderar att utveckla fler receptorer som producerar syra under tiden hästen behandlats.

Jag vill jättegärna veta mer om din häst, så hoppas det är okej att jag frågar. Hur konstaterade ni maskangreppet? Gjorde ni UL av buken som också konstaterade tarminflammation eller bara biopsi/provtagning?
 
Problemet är också att man får 'rekyl-effekt' när man slutar med gastrogard eftersom de tenderar att utveckla fler receptorer som producerar syra under tiden hästen behandlats.

Jag vill jättegärna veta mer om din häst, så hoppas det är okej att jag frågar. Hur konstaterade ni maskangreppet? Gjorde ni UL av buken som också konstaterade tarminflammation eller bara biopsi/provtagning?
UL, provtagning av tarmvätska, och biopsi visade inflammation av tarmen.

Obduktionen visade maskangreppet, som troligen är orsaken till det ovanstående. Själva maskangreppet var flera år innan hon blev dålig.

Jo, men det är därför man trappar ner dosen :)
 
Jo men man behandlar ju inte magsår i flera månader.

Förebyggande behandling tänker jag att man gör 2-3 veckor beroende på om hästen har symptom eller inte.

Vid konstaterat magsår behandlar man 2 månader. Så där handlar det om flera månader.

Dock står många hästar på låg dos underhållsbehandling utan synbara besvär. Så risken vid förebyggande är nog minimal.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Honey07
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 010
Senast: pews1972
·
Avel Hej på er kunniga hästmänniskor! Jag har ett sto e. Ludwigs Champion - Acacio som fått diagnosen idiopatisk headshaking. Detta innebär...
2
Svar
39
· Visningar
4 322
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp