M

majja22

får jag också snart,men nu gäller det min häst.
Hon fick kolik idag för 2:a gången på 1,5 månad.Något hon aldrig tidigare har haft(hon är 11).
Distriktarn var ute och undersökte henne men hittade inget konstigt.Normal puls,kurr i magen, tarmarna kändes igenom utan anmärkning. Symtomen var att hon rullade sig vid insläppet(ville ej resa sig frivilligt), krafsade med hovarna samt flemmade mycket(samma som sist). Vet. misstänker att det kan handla om magsår,de uppför sig tydligen på samma sätt(speciellt detta med flemmandet).
Ska nu ge ett fodertillskott som heter Pronutrin på vets. inrådan. Och om hon får ett "kolikanfall" igen så ska hon in på klinik och göra en gastroskopi. Han tyckte alltså att än behövs inte det.
MIN första tanke är ju som vanligt på sista tiden (har blivit hypokondriker efter 15 vet.besök hemma,och 5 klinikbesök sista året)att lasta in hästen i transporten och åka till klinik NU?
Kan jag ta det lugnt som vet. säger,och invänta fler symptom/anfall? Vad mer för symptom kan en magsårshäst ha?
Hon blev behandlad för erlichios i september,och är stel/ovillig till att röra sig periodvis (periodvis MYCKET fräsch).Kan det helt enkelt bero på att hon har ont i magen? det slog mig nu.Det kanske inte alls har med erlichiosen att göra som jag trott?
Vad händer om hon har magsår nu då, men inte får behandling? Det blir väl blödande tillslut?

för övrigt är hon pigg och glad och äter som en häst ;).
Vad skulle ni ha gjort? vad har ni för erfarenheter? Stressar jag upp mig i onödan? Jag kanske SKA vänta och se?
Blääää, är så trött på allt skit som drabbar henne!

/ MVH en supernojjig fullblodsägande matte!
 
Håll koll på tiden mellan anfallen. Det är inte allt för ovanligt att ston får kolikliknande anfall vid ägglossning, men väldigt få fall blir konstaterade om inte ägaren själv påtalar detta.
MVH/
 
Kan de få vid ägglossning alltså? Det visste inte jag.
Jag antecknar alltid datum och klockslag när det händer henne nåt.Kanske värt att ta upp detta med vet. då nästa gång. Fast jag hoppas ju att det inte blir nån nästa gång förståssss :)
 
Jag har problem med min unghäst nu se tråden Sjuk pga Hö! Hon har nu varit lös i över en vecka och blir inte bättre och är hon inte bra i slutet på veckan så ville dom ha in henne för att dom sa att det kan ha uppståt att hon har fått magkatar eller magsår! Det är bara vänta och se för mig! Min har inte haft någe kolik anfall!
 
När min förra häst fick magsår gick han ner i vikt, blev dålig på att äta och dricka, var inte glad utan hängig, glanslös i pälsen och han slängde med huvudet, ville inte leka med kompisarna utan gick undan istället. Första tecknen tror jag är just att de går ner i vikt och inte vill äta....
 
Ok, så länge hon äter normalt kanske jag inte behöver få panik då? :)
 
Hej
Symptomen på magsår hos häst kan vara ett eller flera av följande; intermittenta kolikanfall (t ex e utfodring), diarré, nedsatt prestationsförmåga, nedsatt aptit, tandgnissling.

För att lindra/förhindra kan man dela upp fodergivan på så många små mål som möjligt (extra viktigt hos häst eftersom de har en kontinuerlig saltsyraproduktion), undvika all form av stress, ändra foderstaten (mer grovfoder, hel havre (om alls), bort med alla pellets).

Behandlingen består i syrasekretionshämmande mediciner, företrädesvis Losec. Blir dock rysligt dyrt (tre till fyra veckors behandling, ca 17000 kronor).

Jag tycker att det låter lite skumt att lugnt avvakta med tanke på att magsår misstänks. Iofs vet jag inte vad den där medicinen Pronutrin innehåller, kanske är det vad man behandlar med nuförtiden? Obehandlade magsår kan bli perforerande, alltså "blödande", och skulle detta ske finns dessvärre ingen behandling. Hästen få snabbt bukhinneinflammation.

En annan orsak till återkommande kolikanfall så här på vintern är annars sandinpackningar i blindtarmen. Det brukar iofs ge omväxlande förstoppning/diarré. Kolla avföringen genom att slamma upp den i vatten och låt stå. Sanden sjunker till botten (använd genomskinlig plastkasse).

Jag skulle också vilja åka NU. Bra med diagnos så att korrekt beh kan sättas in. Om det inte är magsår så förspiller ni ju tid.

Fast kanske blir det inget mer anfall, hoppas!
 
Hej!
Tack för ditt svar.
Ja det är ju inte lätt att veta VARFÖR hon får kolik.Jag har inte ändrat något på foderstaten , hon går på 10kg hö, 1,5 kg kornkross samt att hon får halm som sysselsättning att tugga på under natten(står på torv).
Nåja hursomhelst, detta har jág hittat om Pronutrin(som är ett relativt nytt tillskott vad jag förstod det som) på nätet:

Pronutrin®
med Apolectol® - håller magen i form

Dietiskt fodertillskott som motverkar störningar i magslemhinnan hos häst.

Stress hos hästar
Faktorerna som skyddar magslemhinnan är i regel noga balanserade för att motverka de frätande egenskaperna av magsyran. Denna känsligabalans kan sättas ur funktion av fysisk eller psykisk stress eller vid obalanserad utfodring. Detta kan leda till skador på magslemhinnan,allmänt känt som magsår.

Vad är Apolectol®
Pektin och lecithin (fosfatidylcholin) har visat sig förebygga bildningen1,och påskynda läkningen av magsår hos råttor. Den troliga verkningsmekanismen är att lecithin förstärker den hydrofoba beläggningen på tarmväggarna, medan pektin stabiliserar det skyddande slemskiktet. Dessutom bidrar pektin till att höja buffertkapaciteten och öka pH-värdet i maginnehållet. Lecithins hydrofoba egenskaper förbättras då en organisk alkohol som glycerol tillsätts.Den unika kombinationen av pektinfibrer, lecithin och glycerol som finns i Pronutrin® kallas Apolectol®. Denna kombination har Boehringer Ingelheim sökt patent på.

Vad är Pronutrin®
Pronutrin® är ett nyligen utvecklat dietiskt fodertillskott till hästar.

Pronutrin® innehåller Apolectol®.

Varför använda Pronutrin®
Pronutrin® understödjer den normala funktionen av magsäckens

slemhinna och hjälper till att skydda slemhinnan mot magsyran.Pronutrin® har testats i utfodringsförsök i Tyskland och de positiva egenskaperna har bekräftats av oberoende forskare.

Pronutrin® innehåller endast naturliga foderråvaror och är registrerat hos Jordbruksverket som ett dietfoder till häst.

Hur man använder Pronutrin
Pronutrin® ges 1 gång dagligen.

Pronutrin® skall ges i 2-4 veckor.Dosering: 50 g Pronutrin® per 100 kg kroppsvikt.

Pronutrin® utfodras i krubban ensamt eller blandas med fodret.

Hästen skall ha fri tillgång till vatten eftersom fibrerna drar åt sig vätska.

OM nån orkade läsa :).
Kan hoppas att det hjälper, hujamej 17000:- för losec var INTE billigt! :crazy:
 
Kan tillägga också att grovfodret får hon 4ggr/dag, kornkross 3ggr/dag.
 
:) Jag har också hittat den informationen om Pronutrin... Men du hann visst först! Låter ju bra iallafall, jag läste i en forskningsrapport att det gett gott resultat (men att det tar tid).

Foderstaten låter ju bra!
 
Ja, och eftersom vet. inte tyckte att hon behövde gastroskopi som det ser ut idag ,(han är ju inte 100 på att det är magsår) så kan det ju vara värt att prova.
MEN - får hon ett endaste litet anfall till, eller beter sig konstigt på annat sätt så blir det raka vägen till klinik :)
 
Men du använder väl fortfarande samma veterinär i vanliga fall eller hur? Han är mkt noggrann och får mkt beröm för väl förberedda hästar när de kommer till klinik för ex kolik som inte släppt hemma.

Vi har en magsårshäst i stallet som behandlas med pronutrin och strikt hödiet (han har precis fått börja äta lite lusern).
 
Pratar ni om L.K nu? :love: I så fall skulle till och med nojiga jag luuugnt luta mig tillbaka och följa hans råd när det gäller kolik.

Mitt sto fick (när jag bodde därnere) en rejäl kolik och gick dessutom ner kraftigt i vikt snabbt och fick febertoppar som ingen kunde förklara. Nästan inga vita alls på blodprov. Han var verkligen en klippa och lämnade inget åt slumpen och dte var först sen han verkligen gjort allt han kunde på hemmaplan som han pratade om remiss till klinik. Nu behövde hon *tack och lov* inte åka till klinik. Han var ute på andra kolikhästar i samma stall med under åren och alltid mycket nogrann och lämnade inget åt slumpen. De flesta klarade sig från klinik, de som fick åka in så bekräftades den diagnos han anat, och det var även där som Lil- Sis säger beröm för väl undersökt hemma och väl förberedda hästar, kliniken slapp köra standardtjafs som kunnat klaras av hemma. Och ingen häst kom in för sent eller så heller.

Jag skulle byta ut kornkrossen mot något annat och se förresten..
 
Hej! Ville bara skriva att jag har provat Pronutrin!, men min häst VÄGRADE äta det :crazy:!!(provade blanda ut det med allt möjligt & omöjligt!) Det är ganska mycket man ska ge (50gr/100kg häst) och min häst väger 700kg.... så det blev mycket pellets i krubban!.....
 
Nej denna gång fick jag ta ut distriktarn, fick inte tag i LK, telesvar igång och jag har ju inte tålamod att vänta eftersom jag tror att min häst kommer att dö varje gång det händer nåt :angel:.
men jag ska ringa och rådfråga honom iaf. Hur länge fick den magsårshästen endast äta hö? Det sa distriktarn inget om, men jag har ju lärt mig att inte tro alltför mycket på deras kunskaper ibland (vis av erfarenhet liksom).
Båda gångerna hon fått kolik här nu så har hon varit dålig vid insläppet (och alltid en tisdag!), och rullat,flemmat,krafs med hovarna och så flemma lite till! Sen har det släppt snabbt, efter bara någon timme så har hon nästan blivit "normal" och liksom "Haaaalllååååååå.... Maaaaaat´,jag è huuuuungrig!" Och superpigg när vi promenerat.Så det har inte varit så allvarliga anfall, men jag är ju rädd att det kommer.

Alexandra - vad skulle du rekommendera istället för kornkross ? Hon har alltid gått på det,och när hon förr varit igång med ridning har hon även fått lusern. Och det har ju funkat bra i alla år.Kan det komma en reaktion bara sådär :confused:
 
Attans! Min häst är superkräsen! Hon ska inte äta NÅT annat än sin vanliga mat, hon spottar och fräser och VÄGRAR äta om hon känner att jag blandat i nåt. Detta kommer ju att bli jättekul :crazy:. Men jag får ju prova ialla fall...
Jag tyckte vet. sa att det var ett pulver som man tog ungefär en matsked av och blandade i fodret. Men han kanske blandade ihop det med nåt annat, för efter mina efterforskningar så kan jag bara se att det finns i pelletsform.
Vad kostar en sån burk? Dyrt antar jag....
 
Han blev behandlad ganska direkt efter betet om jag inte minns fel men den här hästen är i ganska dålig kondition och har varit länge, han har haft sitt magsår säkert i tre år (vilket ägaren är medveten om men inte visste då). Han har väl ätit bara hö i två månader tror jag.
 
Behöver du ge kornkross just nu då? Kraftfoder är ju inte att rekommendera om du misstänker magsår/har problem med kolik.
Jag tror att din förstklassige ordinarie vet kan göra en gastroskopi på plats. (Hans endoskop har man ju tittat ner i ngn gång sådär...)
 
Just nu får hon bara hö, efter koliken, och visst kan jag fortsätta så.Ska ringa LK, han kan alltså göra en gastroskopi på plats? Det skulle ju underlätta en hel del :)
 

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 007
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp