A

Arsozah

Hej! Hur märker/kollar man att hästen har magsår? Har tyvärr blivigt ganska kraftiga foderbyten med betessläppet och allt så är lite orolig för pållen min :confused:

Tacksam för svar
 
Sv: Magsår

kan hästar få magsår.?:confused:
har nämligen aldrig hört det förut så det kan jag tyvärr inte svara på.. annars skulle jag nog vara mest orolig för kolik eller fång..men det kanske inte är någon större fara nu(betet är nog inte så kraftigt längre)..:cool:
 
Sv: Magsår

Har en dponny på 4 år som precis haft ett svårt magsår. Han fick två väldigt kraftiga kolikanfall på 1 1/2 månad, så jag bad dom göra en gastroskopi på honom och då förstod man varför han hade fått två svåra kolikanfall. Hans magsäck var rent full med sår varav det största rejält blödande. Han har gått på Gastrogard en månad för att sedan kollas igen. Och såren var så gott som utläkta.
Blev nu rekomenderad att släppa honom på bete dygnet runt. Han har nu börjat så smått att vara med på träningar, och han får börja tävla om ca 1 månad. Det som vi har reagerat på innan vi fick reda på vad som var problemet, är att han åt så mycket lera i hagarna.
 
Sv: Magsår

Lösa i magen/ annorlunda färg på avföringen kan väl också vara ett tecken? Det var iaf så vi upptäckte vår förra hästs kroniska inflammation i tunntarmen (eusinofil infl- stavning?). Men jag vet inte om detta räknas som magsår..
 
Sv: Magsår

När det gått långt kan hästen få början till karprygg oxå. Jag skulle tro att hästen ser uppdragen ut vid magen.
De brukar lukta illa ur munnen oxå.

gloom_: Det är ganska vanligt inom travvärlden med magsår. Vet ej hur det ser ut på ridsidan.
 
Sv: Magsår

Tack för svaren allihopa :bow:

Okej, så det är inte så svårt att märka ifall hon skulle få det asså...
Men gräs, även om det är en ganska kraftig övergång, måste väl vara rätt bra för deras magar?
 
Sv: Magsår

jaha..ok.det lät ju verkligen inte kul det där..man lär sig alltid något nytt..tack
 
Sv: Magsår

Stressade hästar som vandrar mycket (i hagen och ute). Lös eller hård avföring som luktar illa. Blöter hö (inomhus främst alltså). Irriterade sparkar mot magregionen. Reaktioner när man spänner sadelgjorden (surar och spänner sig, kickar).

Sällsynta fall (jag vet ett) sparkar mot skänkel vid t ex bakdragen galopphjälp.

Stressade vid fodring, men äter inte maten utan surar mest.

Ungefär samma för magkatarr vilket säkert är betydligt vanligare än magsår och vad vi tror...
 
Sv: Magsår

Det är faktiskt RIKTIGT vanligt med magsår, 90% av alla hästar har mer eller mindre magsår...många utan symptom..

//Krizz
 
Sv: Magsår

vad gör man åt magsår om man skulle få konstaterat att den har det?
 
Sv: Magsår

HeJ!
Kände en 4-åring med magsår, som hon fått av många flyttar och utställningar i unga år.

hon hade kolik väldigt ofta, och var allmänt tjock faktiskt, men et kan ju lika gärna bero på att hon fick massa grovfoder för att "balansera".. så hon alltid hade nåt att göra..

/ Lavinia
 
Sv: Magsår

Det är också väldigt vanligt innom galoppsporten. Där har jag hört samma procent som Krizz nämnde.
 
Sv: Magsår

Det har du minsann rätt i! Glömde för ett ögonblick galoppsporten... :o
 
Sv: Magsår

Ger hästen gott om grovfoder, helst fri tillgång eller väääldigt kort tid mellan utfodringarna, har den i en lugn miljö och låter den gå mycket i hagen = ta det lugnt. Man kan också få medicin utskriven.
 
Sv: Magsår

Enligt Helsingborg så finns det 4 grader av magsår, och min hade allvarlig grad 4 eftersom han hade ett stort blödande och massor med småsår. Dom sa att han hade troligtvis inte klarat sig så jättelänge till, eftersom det finns en risk med att magsäcken spricker.
Han har ju varit i Helsingborg vi två tillfällen med väldigt svåra kolikanfall, varav det ena fick ha åka ambulans.
Råden jag fått är medicin Gastrogard i en månad och betessläpp så fort som möjligt, enligt Helsingborg så är där ingen häst som får magsår när dom går på bete.

Han mår nu bra, tre veckor sedan vi slutade med Gastrogarden, och han är släppt på bete helt sedan två veckor. Vi rider och tränar ca 5 dagar i veckan nu, men tävlingar väntar vi med till hösten. Men vi märkte inte så mycket annat på honom än kolikanfallen och dom kom med 1 månads mellanrum.
 
Sv: Magsår

Okej, det lät inget roligt... Men skönt att han mår bra nu!

Men då behöver man inte vara så orolig eftersom hon går på bete, även om det varit stora foderbyten? :idea:
 
Sv: Magsår

Förekommer det alltid kolik i samband med magsår?
Gastrogard - är inte det hutlöst dyrt? Min veterinär säger det. Hjälper inte Pronutrin också mot magsår?
 
Sv: Magsår

90% ???? Nu måste du vara ute & cykla. Kan du backa upp det med nån slags fakta ?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Ponylove
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Ray
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 255
Senast: TinyWiny
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp