Magsårmedicin och vila

hästtjejen45

Trådstartare
Hej!
Har en generell fråga här. Medryttarhästen har fått diagnos magsår, och ska käka nån svindyr medicin. Brukar inte veterinärförskrivna läkemedel ingå i försäkring? Det är fråga 1.

Fråga 2 är: Borde hästen vila från ridningen under behandling? Det känns ju så. Hästens ägare befinner sig utomlands så jag blev lite tagen på sängen av detta :)
 
Jag kan svara på 1; Nej. Alla försäkringar tar inte läkemedel. Det beror på typ och bolag.
 
Hej!
Har en generell fråga här. Medryttarhästen har fått diagnos magsår, och ska käka nån svindyr medicin. Brukar inte veterinärförskrivna läkemedel ingå i försäkring? Det är fråga 1.

Fråga 2 är: Borde hästen vila från ridningen under behandling? Det känns ju så. Hästens ägare befinner sig utomlands så jag blev lite tagen på sängen av detta :)
Fråga 1. Det beror på vad man har för försäkring och vilket bolag. På min som har IF så måste jag ha en utökad försäkring för att medicin ska ingå och den är mycket dyrare än den vanliga

Fråga 2. Det borde du/ägaren kunna fråga behandlade veterinär om
 
1 - Det beror på.
2 - Den hästen jag känner som har haft magsår fick hållas igång under behandlingen, det var inte så att vi ställde några krav på den eller tränade hårt, men joggade lite kravlöst och red ut lugnt några gånger i veckan. Men det ska man nog diskutera med behandlande veterinär!
 
Kolla försäkringsvillkoren så ser du om medicin ingår. Isf är det bara att skicka in apotekskvitto så får du pengar tillbaka.
 
1 - Det beror på.
2 - Den hästen jag känner som har haft magsår fick hållas igång under behandlingen, det var inte så att vi ställde några krav på den eller tränade hårt, men joggade lite kravlöst och red ut lugnt några gånger i veckan. Men det ska man nog diskutera med behandlande veterinär!

Det låter rimligt, tror hästen behöver sin vila, varit väldigt grinig i ridningen sista tiden. Och fullt förståeligt så ont som stackarn har...
 
Min häst brukar få vila de tre-fyra första dagarna av omeprazol behandlingen och sedan börjar jag att sätta igång igen. Hon har tyvärr återkommande magsårsproblematik i samband med pälsbyte. :crazy: Men hon kan inte vila för många dagar för då bli hon rastlös.:laugh:
 
Enligt studier/veterinär så klarar sig en häst utan mat i tre timmar, sen börjar magen ta skada. En häst producerar magsyra hela tiden. Tänk tex på att inte rida hästen på tom mage för då börjar magsyran skvalpa runt och når övre delen av magsäcken som är utan skydd. Minst 60% av alla hästar som står på vanlig box har magsår och många av dessa lider i tysthet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: Honey07
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 816
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 220
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp