Magsjuka - hur länge avvaktar ni innan veterinärkontakt?

Roheryn

Trådstartare
Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden kommer enbart vätska i rätt liten mängd. Han har bett att få gå ut ett par extra gånger och då haft först sprutande diarré, sedan mer rinnande (lika lös, men inte lika "våldsam"). Åt o drack i morse (och bajsade normalt på morgonrundan), men nu (såklart) ointresserad av mat, även när jag åt lunch (han brukar tigga rätt friskt när vi människor har mat, är generellt en matglad hund!). Lite orolig och "låg" inomhus, utomhus är han som vanligt, lika pigg på promenad osv. Nu sover han.

Spontant är jag inte superorolig, det har ju inte gått jättelång tid och det verkar ha lugnat sig en aning (för att magen är tom, möjligen). Hur länge brukar ni avvakta innan ni försöker erbjuda mat (normalt får han morgon och kväll)? Och i vilket läge tar ni kontakt med veterinär? Jag är så bortskämd med friska djur att minsta lilla känns som en stor grej... 🙈
 
Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden kommer enbart vätska i rätt liten mängd. Han har bett att få gå ut ett par extra gånger och då haft först sprutande diarré, sedan mer rinnande (lika lös, men inte lika "våldsam"). Åt o drack i morse (och bajsade normalt på morgonrundan), men nu (såklart) ointresserad av mat, även när jag åt lunch (han brukar tigga rätt friskt när vi människor har mat, är generellt en matglad hund!). Lite orolig och "låg" inomhus, utomhus är han som vanligt, lika pigg på promenad osv. Nu sover han.

Spontant är jag inte superorolig, det har ju inte gått jättelång tid och det verkar ha lugnat sig en aning (för att magen är tom, möjligen). Hur länge brukar ni avvakta innan ni försöker erbjuda mat (normalt får han morgon och kväll)? Och i vilket läge tar ni kontakt med veterinär? Jag är så bortskämd med friska djur att minsta lilla känns som en stor grej... 🙈
Efter ett dygn kanske. Men det beror ju så mycket på hunden. Har väldigt tunna hundar med låg fettprocent så jag är snabb med att vätska upp. Om de blir låga och inte blir hjälpta av vätskeersättning hemma så åker jag in.

Men ofta går ju sånt över relativt snabbt.
 
Efter ett dygn kanske. Men det beror ju så mycket på hunden. Har väldigt tunna hundar med låg fettprocent så jag är snabb med att vätska upp. Om de blir låga och inte blir hjälpta av vätskeersättning hemma så åker jag in.

Men ofta går ju sånt över relativt snabbt.
Ja, jag tänker också något dygn. Blir dock lite stressad av att veterinärkliniken här i byn (som är riktigt, riktigt bra!) enbart har öppet kontorstider. Så rädd att det blir en låååång natt om han blir sämre ikväll, typ! Ska testa att få i honom lite vätskeersättning här! Tack för svar! :)
 
Ja, jag tänker också något dygn. Blir dock lite stressad av att veterinärkliniken här i byn (som är riktigt, riktigt bra!) enbart har öppet kontorstider. Så rädd att det blir en låååång natt om han blir sämre ikväll, typ! Ska testa att få i honom lite vätskeersättning här! Tack för svar! :)
Och precis som jag skrev detta gick han självmant och drack vatten! :)
 
Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden kommer enbart vätska i rätt liten mängd. Han har bett att få gå ut ett par extra gånger och då haft först sprutande diarré, sedan mer rinnande (lika lös, men inte lika "våldsam"). Åt o drack i morse (och bajsade normalt på morgonrundan), men nu (såklart) ointresserad av mat, även när jag åt lunch (han brukar tigga rätt friskt när vi människor har mat, är generellt en matglad hund!). Lite orolig och "låg" inomhus, utomhus är han som vanligt, lika pigg på promenad osv. Nu sover han.

Spontant är jag inte superorolig, det har ju inte gått jättelång tid och det verkar ha lugnat sig en aning (för att magen är tom, möjligen). Hur länge brukar ni avvakta innan ni försöker erbjuda mat (normalt får han morgon och kväll)? Och i vilket läge tar ni kontakt med veterinär? Jag är så bortskämd med friska djur att minsta lilla känns som en stor grej... 🙈
Ring en videoveterinär för rådgivning om du är orolig. Dom kan hjälpa dig att avgöra om du behöver åka in eller inte.
 
Vid diarré brukar jag direkt ta bort den vanliga maten och ge canikur istället i två-tre mål, därefter skonkost 2-3 mål och därefter tillbaka till vanlig mat (ev blandat med skonkost om det varit en väldigt kraftig variant). Magslemhinnan kan väldigt snabbt bli irriterad av diarré/kraftiga kräkningar och då kan det bli bakslag om en går tillbaka på vanlig mat direkt.

Nån/några enstaka kräkningar skulle jag inte brytt mig om alls, men flera och ihållande kräkningar under en hel dag, speciellt tillsammans med diarré, skulle jag tagit på allvar. Vid kräkningar hade jag inte gett canikur utan först vätskeersättning och därefter små portioner skonkost för att se att hunden fick behålla det.

Om hunden inte blev markant bättre inom ett dygn skulle jag rådfråga veterinär (vid feber och allmänpåverkan såklart innan ett dygn).
 
Vid diarré brukar jag direkt ta bort den vanliga maten och ge canikur istället i två-tre mål, därefter skonkost 2-3 mål och därefter tillbaka till vanlig mat (ev blandat med skonkost om det varit en väldigt kraftig variant). Magslemhinnan kan väldigt snabbt bli irriterad av diarré/kraftiga kräkningar och då kan det bli bakslag om en går tillbaka på vanlig mat direkt.

Nån/några enstaka kräkningar skulle jag inte brytt mig om alls, men flera och ihållande kräkningar under en hel dag, speciellt tillsammans med diarré, skulle jag tagit på allvar. Vid kräkningar hade jag inte gett canikur utan först vätskeersättning och därefter små portioner skonkost för att se att hunden fick behålla det.

Om hunden inte blev markant bättre inom ett dygn skulle jag rådfråga veterinär (vid feber och allmänpåverkan såklart innan ett dygn).

Tack, han har fått behålla det vatten han druckit så ska försöka med skonkost nu i eftermiddag. Någon mat har jag inte testat under dagen, han åt ju normalt i morse innan han blev dålig.
 
Svårt att säga, min hund (gammal) kräktes ju i somras 4 gånger under natten o när jag ringde veterinär på morgonen ansåg de att det var akut. Och det var ju tur jag åkte in för det var läckande tarm och proverna var dåliga.
Vid enbart diarré har jag vågat vänta något dygn, iaf när hon var yngre. Nu vågar jag nog inte det heller efter i somras.
 
Har pratat med "min" veterinärklinik nu innan de stängde. Eftersom kräkningarna verkat avta (senaste vid runt 15), han dricker vatten och ändå verkar rätt pigg så fick jag rådet att testa med skonkost istället för vanlig mat ikväll, och att höra av mig med en gång imorgon bitti om han fortsätter kräkas. Så nu ska jag koka kyckling och ris! :)
 
Probiotika är alltid bra att ge när magen är krasslig.

Och för att svara på frågan, så har jag aldrig åkt till veterinär med hund pga vanlig magsjuka.
 
Probiotika är alltid bra att ge när magen är krasslig.

Och för att svara på frågan, så har jag aldrig åkt till veterinär med hund pga vanlig magsjuka.
Det beror ju jättemycket på vad man menar med vanlig magsjuka, hur kraftigt påverkad hunden är och hur man har försökt hjälpa. Vissa kan ju bli rejält uttorkade och slappa väldigt fort. Man måste ju se till individen
 
Så - nu har han ätit en mini-mini portion kokt ris o kyckling (det gick trögt först, men när en av katterna kom och ville ha, så slank det ner!) och under kvällen fått i sig ungefär en deciliter vätskeersättning. Varit ute en gång och bajsat ytterst lite, fortfarande rinnande (tror jag, svårt att se i mörkret och han hade bråttom så han fick gå ut innan jag hunnit få på mig skorna). Men fortfarande inte kräkts någonting sen strax före 15, så jag har visst hopp om att det är bättre :)
 
Så - nu har han ätit en mini-mini portion kokt ris o kyckling (det gick trögt först, men när en av katterna kom och ville ha, så slank det ner!) och under kvällen fått i sig ungefär en deciliter vätskeersättning. Varit ute en gång och bajsat ytterst lite, fortfarande rinnande (tror jag, svårt att se i mörkret och han hade bråttom så han fick gå ut innan jag hunnit få på mig skorna). Men fortfarande inte kräkts någonting sen strax före 15, så jag har visst hopp om att det är bättre :)
Diarrén hade jag velat få stopp på snarast nu när han inte kräks längre. Det ställer till med massor av dumheter i magen. Köp canikur, diarsanyl eller liknande imorgon bitti och ge om inte diarren är helt borta då (skadar inte att ge nån dos ändå, det viktiga är att han inte kräks längre).
 
Jag hade inte heller erbjudit mat, har hunden varit magsjuk behöver magen ”vila” så då är det skonkost som gäller och gärna diarsanyl eller liknande.
Så vitt jag vet så rekommenderar vetrinärer inte längre fasta vid diarré etc men dock att hunden ska få små små portioner skonkost och det ofta, kan typ vara en matsked (beroende på hundens storlek) varje eller varannan timme.
 
Så vitt jag vet så rekommenderar vetrinärer inte längre fasta vid diarré etc men dock att hunden ska få små små portioner skonkost och det ofta, kan typ vara en matsked (beroende på hundens storlek) varje eller varannan timme.
Fast canikur ska väl ges istället för mat vid (kraftig) diarré? Så har ordinationen sett ut från veterinär. Det är ju i princip fasta åtminstone 2-3 måltider, det är ju bara små tabletter liksom - men det handlar förstås inte om nån längre tidsperiod.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 490
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 257
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp