Magsjuka med litet barn - vad gör man?

Kilauea

Trådstartare
Hur gör man om man blir magsjuk och har en liten hemma?

Pappan är och jobbar borta och kommer hem först imorgon kväll, mormor (som är på besök) och jag verkar ha dragit på oss magsjuka. Vi kan inte ge barnet, 10 månader, barnmatsburk till middag. Det klarar inte våra magar. Antar ju att jag egentligen behöver få i mig nåt för att producera mjölk eftersom liten fortfarande ammar - men det känns sådär att tänka på att äta och dricka.

Hur hanterar man sånt här? Barnet fick klämmispåse med gröt till lunch.
 
är barnet magsjukt? eller bara du?
vätska är viktigast, äta behöver man inte första 24 timmarna. rostmacka, kokat vatten, blåbärssoppa är bra för magen. ris är snällt.
 
I den akuta fasen, försök få i dig själv vätskeersättning och amma så mycket du klarar. En tesked vätskeersättning var femte minut till att börja med och sen successivt glesa ut och öka dosen.

Klämmispåsar med gröt funkar också som mat i en dag. Magsjuka brukar ju trots allt gå över fort och barnet kommer överleva på ”nödmat” till dess :)


Funkar det att ge barnet typ ris eller makaroner att plocka med själv? Fyller magen och ger mättnadskänsla, säker ut sätta i halsen-synpunkt och luktar väldigt lite.
 
Håll för näsan, värm burkmaten och bit ihop... typ :/
I värsta fall får du ta det i omgångar om du måste kräkas emellan.

Usch, jag lider med dig. Att vara magsjuk men behöva ta hand om någon annan när man egentligen inte orkar mer än att överleva själv är skitjobbigt. Hoppas ni mår bättre snart och att liten inte blir sjuk!
 
Kan han äta kall mat? Annars klämmis som sagt.

Läste nånstans att bebisar sällan blir smittade så håller en tumme för det! (Kan ha varit förutsatt amning men det verkar du ju fortfarande göra).
Krya på er!
 
Här går en magsjuka som går över på några timmar. Folk har haft magknip, sedan spytt en eller två gånger och sedan mått bättre.
 
Ja det är fruktansvärt. Men bara att bita ihop. Jag och båda barnen hade magsjuka samtidigt en sväng. Då kunde jag hålla mig för skratt. Det går ju över relativt snabbt dock. Och vad har man för alternativ?
 
Jag önskade att jag kunde dö, barnet ammade järnet och så överlevde vi. Ingen svälter av halvtaskig mat några dagar :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 781
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 219
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 822
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 050
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp