Magsjuka som inte ger sig

Voeux

Trådstartare
Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte är helt bra så blir han lös i magen eller kräks. Vi ger honom mat 3 ggr om dagen sen ett år tillbaks och det har gjort stor skillnad, även om han ibland fortfarande blir dålig. När det händer så kräks han eller blir lös, vi ger honom skonkost ett par dagar och sen är han på banan igen. Nu verkar dock något vara annorlunda.

I början av förra veckan blev han dålig. Han hängde vid dörren och ville gå ut, vilket aldrig händer, så jag tog ut honom och då var han ju väldigt lös. På natten vaknade jag inte av att han ville ut så han bajsade ner halva lägenheten. Vi började med skonkost och han var påtagligt hängig några dagar, men fram mot helgen började han må bra igen. Fast avföring, pigg och hade aptit. Han fick fortfarande skonkost men vi började blanda i lite av hans torrfoder (som han ätit i 8 år). I söndags trodde vi att han blivit bra igen. Jag hade en veterinärtid bokad idag för att skrapa tänder och då tänkte jag även rådfråga om hans mage.

Men så kom måndagen och han kräktes tre gånger. Kräktes igen tisdag kväll. Skonkost hela veckan (ris med kokt torsk). Han bajsade inte på nästan två dygn men i morse kom något gulaktigt klet. Jag har ställt in veterinärtiden eftersom han inte är kry nog att sövas just nu. Men sen två dagar tillbaks har han varit pigg, inget kräks och väldigt bra aptit. Tänkte att nu är det på gång! Men.. kom just hem från jobbet och det ligger en kräk på mattan igen :sorry: Men glad är han som sagt, och väldigt pigg.

Vad göra? Nåt har ju uppenbarligen varit snett senaste två veckorna, mer än vanligt eftersom han inte återhämtar sig. Ska jag ta honom till veterinären? Ringa dem och rådfråga? Ha is i magen och fortsätta med skonkost och vila?

Jag ska absolut involvera veterinär igen och reda ut detta på lång sikt. Kanske behöver vi byta foder till något ännu skonsammare. För ett år sedan fick vi ju tipset om att börja ge mat oftare och jag trodde att det hade löst det mesta. Men tydligen inte. Men, vad göra nu kommande dagarna?
 
Tillägger att han inte haft någonting särskilt stressande eller påfrestande i sitt liv. Han har sällskap hela dagarna, lugna promenader och lek i parken. Jag är gravid och vet att vissa hundar kan reagera på det. Men han har heller inte visat något tecken alls på oro eller stress, ja om man skulle kunna räkna bort magen då.
 
Eftersom det pågått så länge nu så tycker jag det vore klokt att prata med veterinär. Har ni provat att ge ProKolin eller liknande till honom nu för att få ordning på magen?

Inte testat och visste inte ens att det fanns (Googlade nu). Bra att veta att det finns om det fortsätter nu, så kanske vi kan testa!

Jag kanske skulle kunna ta ett videosamtal med vet som en start.
 
Inte testat och visste inte ens att det fanns (Googlade nu). Bra att veta att det finns om det fortsätter nu, så kanske vi kan testa!

Jag kanske skulle kunna ta ett videosamtal med vet som en start.
Jag skulle också fråga veterinär om vad de tycker. Sen kan det kanske vara bra att ha en tub av antingen Canicur eller ProKolin etc hemma för att ge vid behov. Givetvis förutsatt att veterinären håller med.
 
Inte testat och visste inte ens att det fanns (Googlade nu). Bra att veta att det finns om det fortsätter nu, så kanske vi kan testa!

Jag kanske skulle kunna ta ett videosamtal med vet som en start.
Om han generellt har känslig mage hade jag gett fortiflora var dag (tror en halv påse om dagen räcker till så liten hund) för att stötta upp - men jag hade nog kontaktat vet om det är ett långdraget problem.
 
Jag vet inte vad som är fel med Bruce såklart men jag ger min med känslig mage fortiflora varje dag samt pulver "mot magsyra". Hon får också bara mjukmat som är snällt mot magen då torr-mat blir allldeles för starkt. Inga godisar osv, ska hon få nåt är det Whimzees som hon verkar tåla. Detta kom väldigt plötsligt, ätit torr-mat osv hela livet men magen rasade från en dag till en annan och det höll i sig i över en vecka. Var hos veterinären, de hittade ju livmoderinflammation som bifynd men också irritation i magsäcken. Fick losec och nu provar jag lite utan Losec för att se hur det funkar.
 
Jag föredrar diarsanyl och har det alltid hemma, canikur innehåller mycket soja vilket en del hundar är överkänsliga mot. Fortiflora har jag svårt att utläsa vad det innehåller.
 
Tack för alla bra tips! Jag ska läsa på mer om det ni tipsat om.

Någon som vet på rak arm om något är bättre eller sämre för just kräkningar? Eller är alla medel likvärdiga i syfte/effekt? Just nu har han haft diarré, men oftast så är det mest att han kräks. Veterinären förra året beskrev att han sannolikt har lite hög produktion av magsyra och därmed blir illamående om magen börjar bli tom. Förr var det att han kräktes på morgonen på tom mage, men det har han slutat med sen vi började ge sista måltiden vid kl. 22 och sen nästa så fort han vaknar. Sen blir det ändå vajsing ibland, och det senaste året ser jag ingen röd tråd alls. Han kan ha fått godsaker och människomat och mår precis hur bra som helst, eller ha tuggat i sig något äckligt som låg på gatan. Mår prima. En gång hittade han till och med två stora wienerbröd i en kompis väska som stod på golvet och fick i sig båda. Mådde ändå som en (tjock) prins. För att nästa gång ha ätit enbart sitt foder på regelbundna tider och vips kommer världens kräks. Det är samma nu, jag kan inte alls se vad som kan ha gjort honom så dålig. Han har bara varit med mig och maken så vi vet vad han ätit och inte, och när. Inget avvikande alls. Men hem vet, hans Acana kanske helt enkelt inte funkar för honom längre.

Sen kräken igår eftermiddag har han i varje fall varit pigg, ätit sin torsk med ris med god aptit och i morse var bajset ganska normalt igen. Får se hur dagen fortsätter!
 
Tack för alla bra tips! Jag ska läsa på mer om det ni tipsat om.

Någon som vet på rak arm om något är bättre eller sämre för just kräkningar? Eller är alla medel likvärdiga i syfte/effekt? Just nu har han haft diarré, men oftast så är det mest att han kräks. Veterinären förra året beskrev att han sannolikt har lite hög produktion av magsyra och därmed blir illamående om magen börjar bli tom. Förr var det att han kräktes på morgonen på tom mage, men det har han slutat med sen vi började ge sista måltiden vid kl. 22 och sen nästa så fort han vaknar. Sen blir det ändå vajsing ibland, och det senaste året ser jag ingen röd tråd alls. Han kan ha fått godsaker och människomat och mår precis hur bra som helst, eller ha tuggat i sig något äckligt som låg på gatan. Mår prima. En gång hittade han till och med två stora wienerbröd i en kompis väska som stod på golvet och fick i sig båda. Mådde ändå som en (tjock) prins. För att nästa gång ha ätit enbart sitt foder på regelbundna tider och vips kommer världens kräks. Det är samma nu, jag kan inte alls se vad som kan ha gjort honom så dålig. Han har bara varit med mig och maken så vi vet vad han ätit och inte, och när. Inget avvikande alls. Men hem vet, hans Acana kanske helt enkelt inte funkar för honom längre.

Sen kräken igår eftermiddag har han i varje fall varit pigg, ätit sin torsk med ris med god aptit och i morse var bajset ganska normalt igen. Får se hur dagen fortsätter!
Hur fet mat äter han? Har man provat omeprazol? Våra tål inte alls fett kött ocj får genast problem med magsyran
 
Hur fet mat äter han? Har man provat omeprazol? Våra tål inte alls fett kött ocj får genast problem med magsyran

Oj, jag vet faktiskt inte. Han äter Acana grass fed lamb, vet inte om den bedöms som fet eller inte?

62EFD1B4-C116-46F7-9790-66B0C357DA13.png
 
Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte är helt bra så blir han lös i magen eller kräks. Vi ger honom mat 3 ggr om dagen sen ett år tillbaks och det har gjort stor skillnad, även om han ibland fortfarande blir dålig. När det händer så kräks han eller blir lös, vi ger honom skonkost ett par dagar och sen är han på banan igen. Nu verkar dock något vara annorlunda.

I början av förra veckan blev han dålig. Han hängde vid dörren och ville gå ut, vilket aldrig händer, så jag tog ut honom och då var han ju väldigt lös. På natten vaknade jag inte av att han ville ut så han bajsade ner halva lägenheten. Vi började med skonkost och han var påtagligt hängig några dagar, men fram mot helgen började han må bra igen. Fast avföring, pigg och hade aptit. Han fick fortfarande skonkost men vi började blanda i lite av hans torrfoder (som han ätit i 8 år). I söndags trodde vi att han blivit bra igen. Jag hade en veterinärtid bokad idag för att skrapa tänder och då tänkte jag även rådfråga om hans mage.

Men så kom måndagen och han kräktes tre gånger. Kräktes igen tisdag kväll. Skonkost hela veckan (ris med kokt torsk). Han bajsade inte på nästan två dygn men i morse kom något gulaktigt klet. Jag har ställt in veterinärtiden eftersom han inte är kry nog att sövas just nu. Men sen två dagar tillbaks har han varit pigg, inget kräks och väldigt bra aptit. Tänkte att nu är det på gång! Men.. kom just hem från jobbet och det ligger en kräk på mattan igen :sorry: Men glad är han som sagt, och väldigt pigg.

Vad göra? Nåt har ju uppenbarligen varit snett senaste två veckorna, mer än vanligt eftersom han inte återhämtar sig. Ska jag ta honom till veterinären? Ringa dem och rådfråga? Ha is i magen och fortsätta med skonkost och vila?

Jag ska absolut involvera veterinär igen och reda ut detta på lång sikt. Kanske behöver vi byta foder till något ännu skonsammare. För ett år sedan fick vi ju tipset om att börja ge mat oftare och jag trodde att det hade löst det mesta. Men tydligen inte. Men, vad göra nu kommande dagarna?
Min 14-åriga dsg-tik låter på många sätt lik din. Hon har hela sitt liv haft återkommande kräkningar, kanske ett par/tre gånger om året, men jag har aldrig sett det som något allvarligt. Pigg och glad ändå, välmående, helt stabil däremellan osv. Ätit lite olika foder genom livet, både färskt och torrt, men det som funkat bäst har varit Doggy, först Orginal och sen Senior. Men senaste åren har hon blivit sämre, först när vi prövade Mush för kanske 2 år sedan och hon började kräkas och fick på veterinärs rekomendation gå tillbaka till Doggy samt behandlades med Omeprazol en period. Utreddes då lite mer men inga konstigheter hittades.

Sedan under detta år har hon haft rejäl diarré x flera. Varje gång här vi behandlat med Canikur i det akuta skedet med snabb effekt. I somras kom en omgång då hon var fortsatt ostadig i magen flera dagar efteråt och ville inte äta (aldrig hänt innan!) och då köpte jag Hills i/d hos veterinär som vi sedan dess gett några dagar efter varje tendens till dålig mage. Nu sedan någon månad äter hon det "på heltid" istället för vid behov och ett mål per dag (vi ger 3 gånger per dag av samma anledning som er) får hon Magnussons ångkokta foder "lätt och mild". Detta verkar peppar peppar funka bra och hon har varit stabil länge nu. Nästa steg blir väl att ta bort Magnussons och ge bara Hills men hon tycker att det är SÅ GOTT så så länge det fungerar får det vara såhär. Annars ny sväng hos veterinären såklart, men de har inte hittat nåt hittills.
 
Det är inte så att du saknar någon liten sak hemma? Som han kan ha ätit o nu har problem med att passera genom tarmarna

Jag har funderat på det, men han tuggar inte riktigt på saker. Är rätt petig och spottar ut om han får nåt i munnen han inte vill svälja. Det är i så fall om han huggit nåt i farten ute som jag skulle ha missat, där kan det hända att hugger snabbt.

Jag bokade tid med FirstVet ikväll. De ringde upp nu och bad mig boka en tidigare tid, ifall veterinären skulle bedöma att vi måste åka in idag. Baserat på beskrivningen så ansåg de väl att det fanns en risk. Så nu har vi en tid nu 13.30!
 
Nu har vi haft tiden. Vi pratade, klämde på magen, drog lite i nackskinnet för att se om han var uttorkad och kollade färgen på tandköttet. Allt såg bra ut. Hon rekommenderade skonsamt torrfoder samt de medel som ni tipsat om i tråden, så hon skulle skicka en sammanfattning på det. Sen skulle jag börja ta avföringsprov idag och 3 dagar framöver att skicka in, så de kan kolla ev. mask mm. Om han blir sämre, eller bättre men sen får ett skov igen om ett par dagar så får vi åka in med honom.

Hittar de inget på avföringsprovet och han nu blir bra igen så sa hon att det kan numer vara åldern som gör att han ”tippas över kanten” för sånt som brukade lösa sig snabbt när han var yngre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
647
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp