Magsjuka...

Fibusen

Trådstartare
Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i magsjuka...Tyvär vart vi drabbade i Söndags när sonen kräktes ner hela sängen kl 22 på kvällen. Tog upp och duschade han och in med allt i tvätten,han var lite ledsen och skakis när jag ställde han i duschen men vart sen glad och pigg (älskar att duscha!),sen somnade vi vid 00-tiden igen,och vid 03 kräktes han igen.

På Måndagen hade han en hel del diarre,men inget kräk under hela dagen,dock kräktes han på kvällen,men var nog mitt fel då jag gav han för mycket att dricka i samma veva. Sov mycket. Natten var lugn.

På Tisdag blir jag dålig vid 07 och spyr som en idiot enda till 15-tiden,sonen pigg och glad hela dagen,han äter lite lunch,hur mycket vet jag inte då den var pappan som matade då jag inte ville se mat ens! Inget kräk,men diarre.

På Onsdag känner jag mig pigg igen,dock slut i kroppen (inte så konstigt),sonen pigg men lite gnällig,dricker sådär,men ingen direkt matlust,hade dock bara burkmat att erbjuda då jag var alldeles för svag och äcklad av att stå och laga mat,och pappan låg i migrän hela dagen,och burkmat är inte så poppis,men brukar gå ner. Men nu ville han knappt ha alls. På kvällen vid 23.30 så hör jag hur han hostar till,och att han kräks igen! Hela sängen nerspydd en gång till....

Torsdag (i dag) så har han varit pigg,druckit bra och kissat bra,dock ingen riktig matlust. i dag var det lite fast konstistens i blöjan,men med diarre också. Dock bara bajsat en gång i dag (mot tidigare 7-8!!!!).

Nu är jag fundersam på varför han kräktes igen? Har magsjukan tagit om,eller har den aldrig försvunnit? Eller fick magen en chock av maten?

När törs vi prova att ge han mat igen? I dag har vi bara gett han blåbärssoppa och gröt. Vet inte hur bra dte är med gröt,men det är det enda som han äter "jämt",han älskar sig gröt,och jag ville att han skulle få något mer i magen än saft och soppa... Hur länge kan dom vara utan matlust? Han ÄLSKAR mat annars,och är en riktig storätare,alla blir chockade när han äter för att han får i sig så mycket,nu petar han och gnäller bara och det gör mig väldigt orolig...

Jag tycker även han känns lite svälld och hård över magen? Är det vanligt? En själv är ju alldeles tom över magen nu... Jag tycker även han magrat på armar och ben,samt över ryggen och bröstet,men magen står rakt ut.

Han är 16 månader gammal.

Vill tilägga att vi gett vätskeersättning dom dagar han druckit dåligt,och blöjorna är så blöta som dom brukar vara,han verkar alltså kissa helt normalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Magsjuka...

har fått behålla gröten och blåbärssoppan idag så hade jag fortsatt med det en dag till innan mat. Såvitt jag har förstått kan man bli återsmittad av magsjuka, så det kanske var så i detta fallet?

Det tar rätt mycket på dem att ha magsjuka, så det stämmer säkert att du upplever honom som "magrare". En av mina döttrar hade tre rejäla magsjukor på 1½ månad när hon var lite större än din. Hon hade lite "reservhull" innan detta och tur var väl det, för det var mest bara en liten "trasa" kvar av henne efter det.
 
Sv: Magsjuka...

Han kan inte ha blivit förstoppad av blåbärssoppan? Det blev min yngsta efter en rejäl magsjukesväng som liten. Sen kan han självklart ha smittats om också men det är rätt vanligt att de kan bli förstoppade efter magsjuka.
 
Sv: Magsjuka...

Var ju som sagt en lite fastare konsistens i dag,med diarre runt om. Han står inte och klämmer och klämmer,utan han klämmer normalt,sen bajsar han. Jag funderade också på förstoppning just för att han är så svullen över buken. Jag vet ju att man kan få diarre fast man är förstoppad. Kan jag göra något för att kolla? Jag har lite päron hemma,kanske ge han lite sånt i morgon om han vill ha?

Han har lite extra att ta av,och är lite smårund,men nu känns det som om det bara är en mage på honom. :crazy:

Vet att han brukar vara ganska svullen i bland över magen annars också,vi har tänkt ta upp det här med BVC,funderingar på om han kan vara känslig mot något i kosten,men nu var det extremt! Var som en trumma! :(
 
Sv: Magsjuka...

Ingen mer spya,och matlust i dag,dock så verkar han lite förstoppad... Tips på vad jag ska börja med?
 
Sv: Magsjuka...

På sjukvårdsrådgivningen rekommenderade de microlax, men det börjar blir ett par år sedan så om jag vore dig skulle jag ringa och prata med sjukvårdsrådgivningen och se vad de har för tips att komma med.
Det är jobbigt när de är sjuka de små liven och än värre är det om man är sjuk samtidigt!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 788
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp