Magsmärtor vid Ulcerös Kolit

Sazlight

Trådstartare
Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu.

Frågan är nu lite mera ni som har Chrons, ulcerös kolit (IBD, vid vilka magsmärtor söker ni vård för eller ringer ni bara till mottagningen?

Jag förstår ju själv att man söker vård om man har väldigt ont.

Mitt dilemma är nog lite att jag emellanåt drar ut på saker, är van med smärtor till och från och kan gå ganska länge utan att direkt klaga eller säga det till någon.

Jag kan ibland få lite ont längre ner på höger och vänster sida av magen med största sannolikhet förträngningar pga av att jag är i skov.

På högra sidan vet jag att tarmen har haft ärrbildningar pga av svårt skov under 2021.
Så det förklarar att jag får ont ibland när tarmarna jobbar mm.

Idag har jag dock haft mer ont än vanligt, känner av det lite hela tiden. Men så emellan åt blir det skarpare smärta som att det ökar och sen släpper den skarpa smärta .

Haft så tidigare men inte att det pågått så här länge och även mer ont än vanligt.

Det började eskalera runt 15-tiden och fortsatt sen dess. Minskar emellanåt till att knappt kännas för att sen öka.
Gjorde till och med ont när jag sätter mig ner och rör mig. Något bättre nu men det kanske är för att jag ligger ner.

Ska ta medicin på sjukhuset på måndag, så ska väll försöka ta upp det plus annat med sköterskan. Dilemmat är att dom inte frågar direkt om man har symtom eller ej och jag pratar inte så mycket utan skulle hellre vilja att dom frågar så jag kan svara.
 
@Sazlight: Med sådana smärtor du beskriver hade jag åkt till akuten. Jag har lärt mig vad som är "rimliga" smärtor (dvs ordentligt bubblig mage) och vad som är åka in-nivå.

När de höll på att diagnostisera mig hade jag order att åka in direkt om jag fick smärta som inte gick över, just för att de visste inte ännu vilka mediciner som var bäst för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nu under en längre tid känt av ett obehag eller tyck under/nedanför vänster revbenen, längst ner vid revbenen. Har ulcerös...
Svar
1
· Visningar
619
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
391
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp