MagTarm pulver

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet av MagTarm från Kraft. Är det bra? Min häst är lite försurad i sin tarmflora pga hösilage och behöver ställa allt till rätta igen. (har börjat fodra me hö)

Tacksam för svar!!
 
Det fungerar lika bra som övriga medel. Dock är det dyrt, det luktar urk och smakar urk (iaf om du frågar mina hästar genom åren).

men får man bara i dem det så fungerar det bra.

Jag ger dock bakteriebalans istället. En HINK som räcker i evighet kostar mindre än en burk MT från Krafft (en burk räcker 14 dagar btw).

Dessutom är bakteriebalansen luktfri och smakfri, så ingen häst har matvägrat.

Pga knepiga EU-regler så har det dragits tillbaka för häst och är godkänt för kor och grisar etc. Men det är fortfarande exakt samma sak i den som på tiden när den var okej till hästar med. Så man kan fortfarande använda det, men det står ingenting om hästar på burken, men doseringen är 1-2 dosmått per dag till vuxen häst.

Absolut bäst fungerar proEquo. Det är ensilerad havre med tillsats av friska bakterier isolerad från just hästtarm. Helt överlägset i funktion, men det är DYYYRT, det ska lagras i kylskåp och har kort lagringstid. Det både ser ut som och smakar som helhavre i filmjölk. Hästarna är inte sådär överförtjusta i det om de inte råkar tycka om filmjölk.

Så, jag använder Bakteriebalans jag, gjort i många år (haft fånghäst)
 
Min häst åt det med glädje, precis som allt annat. :D

Fast han kanske inte skulle gillat det om det inte var blandat med något gott.

mvh Jessica
 
Har fungerat jättebra på hästen som hade magkatarr. Snabbt resultat, inga problem att få i honom det. Däremot fick jag ingen reaktion alls på Bakteriebalans.

Det är nog bara att prova sig fram... (min veterinär rekommenderar MagTarm från Krafft)
 
Ok tack för svaren det är värt ett försök iallafall !!
 
Jag hade samma problem med min häst förra året och köpte MagTarm ifrån Krafft. Det hjälpte inte alls. Det enda som hjälpte var MikroBalans. Det finns till bra pris på Eko-hallen om du har någon sådan i närheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 986
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp