maila eller inte? (lånnnngt..)

tjenixen

Trådstartare
Jag skulle behöva bolla en sak...

I höstas träffade jag en kille, vi blev introducerade för varandra genom en gemensam vän på fb (bra vän till oss båda). endast tidsmässiga omständigheter har gjort att vi inte träffats tidigare. Vi sågs, klickade, kom väldigt väl överens. Bestämde oss för att ses igen, vilket vi gjorde ca en månad senare.

Under det perioden så började det hända saker i mitt privatliv (orkar inte riktigt gå in på allt här, men sjukdomar, uppbrott, dödsfall, extrem arbetsbörda summerar det rätt bra). Andra gången vi sågs hade en sak hänt, tredje gången en till, fjärde gången två saker till.. alltså för min del var jag emotionellt uttömd och hade svårt att hantera den situation som börjat uppstå mellan mig och honom.

Vi hördes inte jättemycket, och det var han som gjorde de flesta ansträngningar (jag hade snöat in på att i stort sett inte ta initiativ alls, bara vara ärlig, uppmuntrande och tillgänglig, men ärligt talat var jag nog bara det till ...30-40%?). Jag hade svårt att klura ut om vi sågs som vänner eller dejtade, och två gånger sov han hos mig men jag sade nej till sex, ja till annat.

Efter sista gången vi sågs åkte han bort, sedan hade väldigt mycket med jobb. Likaså jag. Vi sprang på varandra på stan någon månad senare och det var ömsesidiga leenden. Sedan har vi inte hörts förutom när jag tog kontakt för några månader sedan och bad om råd om en jobbgrej, och sedan när jag nyligen skickade sms med invit om att ses (besvarades positivt, men inget hände).

Av vänner som träffat honom vet jag att han har varit öppen med att han träffat otroligt mycket tjejer (sedan vi slutade ses, under tiden också kanske) och var ganska destruktiv i flera månader. Nu har han flickvän, en av de han träffat under en längre tid.

Grejen är: Jag har försökt jobba ganska mycket med mig själv de senaste månaderna. Framförallt att lära mig säga vad jag tycker, tänker och känner till folk i den mån att jag vill vara generös gentemot andra i mina relationer. Vara modig och bemöta obekväma situationer för att mina vänner och mina relationer betyder mycket för mig och är värda den ansträngningen från min sida.

Det har varit några gånger de senaste månaderna där vi "borde" ha varit på samma tillställning, men av olika anledningar har planerna fallit i stöp. Bl a har en vän försökt träffa honom i två månader (samma person som mailade oss i början), men han gör sig inte tillgänglig.

Jag har velat vara ärlig med honom och säga som det är: jag känner mig dum för hur det blev under den perioden vi sågs. Trots att jag inte egentligen kan be om ursäkt för något så var det för mycket som pågick för att jag skulle kunna hantera situationen helt enkelt. no big deal, det var bara så det var, men jag skulle vilja ta mitt ansvar för situationen och säga det öga mot öga. det är ändå en person jag fick gott intryck av och som känner många av mina vänner.

nu verkar det ju inte bli något öga mot öga. Så jag funderar på att skicka ett väldigt enkelt mail (typ som paragrafen ovanför, lika långt, lika rakt på sak).

MEN. jag kan helt enkelt inte komma på om det är en bra idé eller inte. En vän i helgen hintade att han kanske höll sig ifrån mig/situationen för att han nu har flickvän och inte vill bli "frestad" (<- mitt dåliga ordval). Jag kan inte komma fram till om det är en egoistisk anledning till att jag vill säga detta till honom eller om det är för att jag tycker att han förtjänar ärlig kommunikation? det gav jag honom inte alls under tiden vi sågs.

de två gånger jag har kontaktat honom de senaste 6 månaderna har jag fått helt vanliga sjyssta, glada svar. inget konstigt. Även om jag erkänner att jag tycker det känns oavslutat med honom så är jag inte ute efter att sabba något eller gå emellan. Jag har tillräckligt med dejter mm som kan underhålla mig ;)

så, vad säger buke om mailet?

(Jag ska tillägga att det var faktiskt den här "relationen" som gav mig OTROLIGT många utropstecken och aha-moment angående mig själv, hur jag beter mig och vad jag gör i relationer. Hur det påverkar och kan upplevas av andra. Vilka hangups jag har och hur jag (inte) hanterar dem. Både i kärleksrelationer och vänsapsrelationer. Man skulle kunna säga att det var den som satte en mycket stor boll i rullning. På det sättet har han fått lite överdimensionerat utrymme i min hjärna generellt. Stackars karl.)
 
Senast ändrad:
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Du kan skicka mailet som ett tack för att han fick dig att bli en bättre människa, och sen kanske lägga till det andra efteråt som en förklaring (eller i ett eventuellt svar).
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Varför inte

Jag har en sån "förkärlek" att berätta för folk med vad de betyder för mej osv.
Inget förpliktat alls (från min sida) och folk får göra vad de vill med den infon.

Så jag säger såklart ... Varför inte ;)
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

KL

vill tillägga att vi bara sågs fyra eller fem gånger.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag hade inte skickat det, om ni inte haft kontakt på så länge och inte särskilt mycket kontakt då heller.
Skulle du stöta på honom på något event skulle jag prata med honom och känna in om en "förklaring" behövs.

Han har gått vidare och med största sannolikhet funderar han inte mer på vad som hände mer än att han kanske tyckte det var konstigt då.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

mm.. jag förstår precis vad du menar och det är ju det jag s a s dras emellan.

Tror jag fick tanken om att maila efter att ha träffat vännen för några dagar sedan. Det är en av hans bästa vänner som även jag känt länge men inte sett på flera år. När de sågs nu nyligen hade jag och att vi umgåtts kommit upp i konversation och när jag fick veta det blev jag rätt stressad.
 
Senast ändrad:
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

nja, HAN fick mig ju inte att vara en bättre människa. men resultatet av hur dumt jag betedde mig har ju det ;) nåt ska man väl lära sig ändå mummel mummel
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

mmm... jag med! men då oftast mina vänner, inte folk jag träffat under en kort period och inte pratat med på länge. :)
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag hade inte gjort det, ni sågs ju bara fem ggr och sen rann det ut i sanden. Han har dessutom ny flickvän...
Om du hör av dig nu kan det nog lätt tolkas som du vill ha tillbaka honom och det tycker jag är omoraliskt båda överför honom och flickvännen.

Känner du att du måste göra något för att lätta ditt samvete så skriv, men formulera det på ett sånt sätt att det inte är någon tvekan om att du inte är ute efter att vinna honom tillbaka. :)
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag tror att jag hade hört av mig till honom på det ena eller andra viset om jag faktiskt ville förföra honom, typ. Nu har han ju en flickvän, så oddsen för att du ska lyckas ragga upp honom är kanske inte så goda. Men jag lägger inga moraliska aspekter på det.

Att höra av mig för att avrunda eller avsluta något som kändes oavslutat hade jag inte gjort, om jag inte parallellt med det hade tänkt att kolla upp förutsättningarna för ett förhållande. Jag blir inte riktigt klok på om det är vad du vill egentligen, eller inte.

Jag tänker som Jonaz, sådant där oavslutat är ofta mycket större i den ena partens tankar än i den andras. Så om det enbart är det det hela handlar om, skulle jag släppa det.

Om ni skulle stöta ihop tillfälligtvis någonstans, kommer situationen då att visa om det där oavslutade behöver hanteras, och då skulle jag göra det där och då.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag tänker så här:
Jag hade nog kunnat skicka ett brev/mejl till honom där jag tackar för senast (eller nåt) och ber om ursäkt för att jag betedde mig konstigt när vi träffades i höstas. Och kanske berättar att det är en tagg som gnagt i mig, så jag ville förklara att det fanns bakomliggande orsaker till mitt beteende. Vidare kanske nämnt att jag lärt mig en del om mig själv genom detta och sen avslutat med att jag inte har några baktankar med brevet utan bara kände att jag ville höra av mig.

Sen om det är rätt eller fel att göra så har jag ingen aning om, men ibland måste man få följa sitt eget hjärtas röst oavsett vad andra tycker om saken.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Om ni skulle stöta ihop tillfälligtvis någonstans, kommer situationen då att visa om det där oavslutade behöver hanteras, och då skulle jag göra det där och då.

Håller med. Dessutom, om man kan räkna med att man kommer att träffas (vilket verkar vara fallet här eftersom bekantskapskretsen är gemensam) så tar jag hellre det tillfället i akt att lätta mitt hjärta än att ha ett känslofyllt jag-måste-förklara-mig-mejl att gå vidare från.

Jag tycker nog att sådant över huvud taget lämpar sig bäst i samtal och inte i text. Hellre fråga om han vill ta en fika och så kan ni snacka om det.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

ni har ju förstås rätt. någon gång kommer vi springa på varandra och det är ju mest jag som känner mig stressad efter vad vår gemensamme vän sade, plus att jag hade förväntat mig att träffa honom några dagar senare. dvs, jag tyckte det skulle bli kul att ses, var redo att kolla läget och visste vad jag ville säga om det skulle behövas.
men nu blev det ju inte så, och ni har så rätt. lika bra att låta det bero tills naturligt tillfälle infinner sig. om det gör det. O_o
 
Senast ändrad:
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag skulle ha mailat! Håller med någon här ovan, ge honom informationen så får han göra vad han vill med den. Oavsett så kommer det kännas bättre för dig när du lättat ditt hjärta!
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Jag hade inte mailat ifall jag inte ville ha killen i mitt liv på ett eller annat sätt. Hade jag varit verkligt intresserad av honom så hade jag skickat ett mail, men jag hade inte skrivit vad du ville skriva.


Jag har velat vara ärlig med honom och säga som det är: jag känner mig dum för hur det blev under den perioden vi sågs. Trots att jag inte egentligen kan be om ursäkt för något så var det för mycket som pågick för att jag skulle kunna hantera situationen helt enkelt. no big deal, det var bara så det var, men jag skulle vilja ta mitt ansvar för situationen och säga det öga mot öga. det är ändå en person jag fick gott intryck av och som känner många av mina vänner.

Jag hade istället skickat detta till honom med en förklaring till varför jag känner som jag känner och beter mig som jag gör:

(Jag ska tillägga att det var faktiskt den här "relationen" som gav mig OTROLIGT många utropstecken och aha-moment angående mig själv, hur jag beter mig och vad jag gör i relationer. Hur det påverkar och kan upplevas av andra. Vilka hangups jag har och hur jag (inte) hanterar dem. Både i kärleksrelationer och vänsapsrelationer. Man skulle kunna säga att det var den som satte en mycket stor boll i rullning. På det sättet har han fått lite överdimensionerat utrymme i min hjärna generellt. Stackars karl.)

Men inget mail ifall du inte vill få ut någonting av det.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Men varför ska hon använda honom för det ändamålet, tycker du?
Varför skulle hon inte kunna använda honom för det ändamålet tycker du?

Det är väl fullt normalt att man kommunicerar och pratar med andra människor i annat syfte än att sköta praktiska saker. Ibland vill man "lätta sitt hjärta" för en person som är med i bilden och kanske har någonting vettigt att säga.

Det är ju ingen idé att jag ältar saker med en person som inte är inblandad, då kommer man ingenvart. Hellre ta det med personen, få den personens åsikter och tankar och spinna vidare på det. Hade inte mina vänner funnits att prata med om allting hade jag varit väldigt ensidig i mitt tänkesätt tror jag. Man behöver ju bolla.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Hoppar in från ungdom, så bortse från mitt inlägg om ni vill ;)

Jag är ett stort fan av att berätta vad man tycker och tänker, oavsett om det är på telefon, mejl eller öga mot öga.

Jag hade skrivit precis så som jag uppfattat hela situationen, och dessutom lagt till typ "jag vill kunna prata med dig om vi ses i vanliga fall, se inte mitt mejl som ett försök att få tillbaka dig. Jag vill att du ska veta varför jag betedde mig underligt, och att jag gjorde det enbart på grund av personliga problem". Självklart i något mer väl valda ord ;)

Om du nu är orolig för att det ska bli konstig stämning, skriv det då! Då vet han att du är lite osäker, och eftersom du då varit helt ärlig behöver han inte tvivla på något.
 
Sv: maila eller inte? (lånnnngt..)

Hade jag känt att jag ville och behövde maila, så hade jag gjort det.

För min egen skull.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 151
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vill skriva om nåt som är väldigt viktigt förmig. Och det är att jag vet att vissa tycker att jag har ljugit här på bukefalos med...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: L(i)FE
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp