Maila eller ringa upp efter jobbansökan?

Jag blev nyligen klar med min master(eller är typ klar iallafall) och börjar snart jobba. Jag sökte fem jobb. I tre av fallen sökte jag annonser som låg ute, och fick inte ens komma på intervju på något av dom. Sen hittade jag två företag som jag tyckte verkade intressanta. Som jag kontaktade och helt enkelt berättade att jag var intresserad av att jobba hos dom. Både dessa företag erbjöd mig senare jobb. Jag tror den senare vägen kan vara enklare som nyexaminerad. Sen är min upplevelse att det tar ett tag för många att få första jobbet om man inte börjar på företaget man skrivit examensarbetet på.
 
Jag blev nyligen klar med min master(eller är typ klar iallafall) och börjar snart jobba. Jag sökte fem jobb. I tre av fallen sökte jag annonser som låg ute, och fick inte ens komma på intervju på något av dom. Sen hittade jag två företag som jag tyckte verkade intressanta. Som jag kontaktade och helt enkelt berättade att jag var intresserad av att jobba hos dom. Både dessa företag erbjöd mig senare jobb. Jag tror den senare vägen kan vara enklare som nyexaminerad. Sen är min upplevelse att det tar ett tag för många att få första jobbet om man inte börjar på företaget man skrivit examensarbetet på.

Åh vad kul att det gick så väl för dig! Hoppas du kommer trivas bra på ditt nya jobb!:bump:

Jag har flera intressanta företag på min lista, men har inte vågat att spontanansöka eller presentera mig än, det får då bli nästa steg i så fall! Kanske tex nu inför sommaren som sommarjobb också

Man vill bara att, det skall bli så perfekt som möjligt och att man skall känna sig helt självsäker. Men kanske överanalyserar jag de hela
😶

Tack snälla ni som svarar, känner mig uppmuntrad och stöttad! ✨💐
 
Flikar in att, om det är en teoretisk utbildning du gör och tjänsten du tänker är en kontorstjänst, så kanske det inte finns så mycket sommarjobb i konsultbranschen. Alla går på semester och det finns ingen på plats. Det finns ingen produktion eller liknande som man måste ha hjälp med utan man jobbar normalt mot deadline innan semestern.
 
Flikar in att, om det är en teoretisk utbildning du gör och tjänsten du tänker är en kontorstjänst, så kanske det inte finns så mycket sommarjobb i konsultbranschen. Alla går på semester och det finns ingen på plats. Det finns ingen produktion eller liknande som man måste ha hjälp med utan man jobbar normalt mot deadline innan semestern.

Ja det är förstås så :/. Har på senaste tiden börjat sikta in mig på kommunala tjänster, hoppas på bättre tur där!
 
Tack så mycket för din tid och svar!

Ja det är typ det enda jag hör! Hur folk snappas upp till höger och vänster :/ utan uppsats.
Eller så fort dem är klara med sin utbildning är dem anställda.

Jag tog min kandidatexamen Mars 2019 och sökte jobb inom mitt område i 7-8 månader tills jag började master i höst. Börjar undra om jag gjorde ett stort misstag med min master, om jag kommer behöva vara arbetslös efter detta också. Dock är det på en av Sveriges bästa skolor (om nu man kan ranka skolorna i Sverige då viej har "elitism" men men).
Jag vill bara få in foten :(. Jag söker till och med jobb flera mil utanför Stockholm nu. Därför började jag undra om yrkesskola är de enda sättet att säkra någon sorts plats.


Hur som helst, ja jag har hört från flera nu med dig räknat, att masteruppsats hos företag är väldigt bra ingångsport.

Men då är det förutsatt att man skrivit en jäkligt bra uppsats antar jag? Så klart man ger sitt allt! Men vad är väldigt bra uppsats ur en arbetsgivas synpunkt? Vilka fler parametrar och faktorer är inräknade? Behöver man vara superb för att ens få in foten på lägsta inkörtsporterna?

Jag är väldigt passionerad i mitt ämne och brinner verkligen för det. Jag bara hoppas det kan ta mig någon vart :(

Jag ska inte påstå att jag VET hur företag resonerar, utan
våra studenter hamnar som sagt hos myndigheter, NGOs, hos FN, osv. Men dels antar jag att de litar på bedömningen av de vetenskapliga kriterierna som examinatorn har gjort och förstår att en student som med högsta betyg uppfyller vetenskapliga kriterier som originalitet, signifikans och klarhet också är en tillgång på ett företag.

Översätter man de tre kriterierna Originalitet, Signifikans och Klarhet, till en mer vardaglig terminologi så får företaget någon som kan tänka nytt och inte uppfyller hjulet igen, som kan avgöra och värdera betydelsen av det som görs/har gjorts och som slutligen kan kommunicera och uttrycka detta med precision och klarhet. En sådan person vill varje arbetsplats ha framför någon som inte kan uppvisa detta.

När jag skriver rekommendationsbrev så förhåller jag mig alltid till dessa kriterier. Ett skäl är naturligtvis att jag bara kan bedöma studentens vetenskaplighet - och möjligen flit och nit, förmåga att bidra till andras lärande, osv, men också för att det är tre väldigt konkreta kriterier som lätt går att översätta på andra verksamheter än det akademiska.

Ett tips för att komma vidare i ditt jobbsökande kan förresten också vara att be en tidigare handledare som du uppfattar har en bra bild av dig att skriva ett rekommendationsbrev.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 627
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag tänkte anordna en liten, coronasäker loppis på min ridbana om någon vecka. Det kräver tillstånd från polisen, så jag började fylla i...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Hermelin
·
Relationer Endel människor vill inte ta del av vad andra har att säga utan de säger vad de vill säga och sedan är de klara. Jag har väldigt svårt...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 533
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Relation / paus
  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp