Maine Coon

Bispbergs Mighty Caffi - Freja. Mycket energi och mycket päls. En del har uppfattat hennes vanliga ansiktsuttryck som argt men så är verkligen inte fallet. Hon är alltid framåt och glad. Inte en knäkatt men tycker det är helt okej att åka med i famnen när jag bär runt och kramar på henne. Är nästan alltid i samma rum som mig och ligger oftast på skrivbordet när jag spelar och "deltar" genom att trycka på diverse knappar. En väldig mattjuv och flitig tiggare oavsett vad som äts. Börjas det med ett kvitterbrum (svårt att beskriva ljudet men inte ett jamande) så vet jag direkt vad det betyder. "Lek med mig annars.." Annars brukar generellt innebära diverse upptåg som är mindre uppskattade av matte. Hon är oerhört nyfiken och älskar kartonger. Outtröttlig i stort sett. Upplever dock tyvärr att hon är ganska harig och blir lätt rädd av oväntade rörelser eller ljud. Gillar att ligga i handfatet när jag är på toa. Krafsar alltid på vattenskålen och fontänen innan hon dricker.

Tycker det är spännande med nytt folk men vill inte nödvändigtvis bli klappad. Vet inte hur hon väljer men vissa personer biter hon i huvudet/håret om de sitter i soffan?? Mycket intressant.

Hon var lite av ett impulsköp om jag ska vara helt ärlig. Jag upplevde att vår relativt nykomhemna vuxna ragdoll saknade sällskap, något jag i efterhand insett var fel. Dåvarande sambon ville ha mco för det hade hans mamma och så blev det. Ångrar henne inte en sekund och de accepterar varandra.

IMG_20210730_095132.jpg
 
Bispbergs Mighty Caffi - Freja. Mycket energi och mycket päls. En del har uppfattat hennes vanliga ansiktsuttryck som argt men så är verkligen inte fallet. Hon är alltid framåt och glad. Inte en knäkatt men tycker det är helt okej att åka med i famnen när jag bär runt och kramar på henne. Är nästan alltid i samma rum som mig och ligger oftast på skrivbordet när jag spelar och "deltar" genom att trycka på diverse knappar. En väldig mattjuv och flitig tiggare oavsett vad som äts. Börjas det med ett kvitterbrum (svårt att beskriva ljudet men inte ett jamande) så vet jag direkt vad det betyder. "Lek med mig annars.." Annars brukar generellt innebära diverse upptåg som är mindre uppskattade av matte. Hon är oerhört nyfiken och älskar kartonger. Outtröttlig i stort sett. Upplever dock tyvärr att hon är ganska harig och blir lätt rädd av oväntade rörelser eller ljud. Gillar att ligga i handfatet när jag är på toa. Krafsar alltid på vattenskålen och fontänen innan hon dricker.

Tycker det är spännande med nytt folk men vill inte nödvändigtvis bli klappad. Vet inte hur hon väljer men vissa personer biter hon i huvudet/håret om de sitter i soffan?? Mycket intressant.

Hon var lite av ett impulsköp om jag ska vara helt ärlig. Jag upplevde att vår relativt nykomhemna vuxna ragdoll saknade sällskap, något jag i efterhand insett var fel. Dåvarande sambon ville ha mco för det hade hans mamma och så blev det. Ångrar henne inte en sekund och de accepterar varandra.

Visa bifogad fil 78937
Så otroligt vacker, men så är jag svag för sköldpaddsfärgerna. :)
 
Ni som redan har maine coon, berätta gärna lite om hur just era katter är och vad de gillar! Vore så kul att höra mer om personligheterna. Och så är det det här med färgerna - vilken djungel! Den som vi ska hämta är svartsilvertabby. Jag tycker att de är helt fantastiskt vackra, så även om jag inte gick på färg när jag letade kattunge är jag jättenöjd.
Svante har rätt hög integritet, det tog lite tid innan jag fick klappa honom ordentligt, han kunde fräsa om jag kom för nära, och slå efter mig med tassen 😅 Han hade en del tovor, som jag fick ge upp om att försöka få bort på en gång, och ta dom allt eftersom han värmde upp för mig
I början var jag faktiskt lite rädd för honom hahha. Han är inte jättestor för att vara maine coon, men för mig som var van med "vanlig" storlek på katter, var han enorm

Men sen när han väl vant sig vid mig blev han väldigt sällskaplig! Han är gärna med överallt, när jag jobbade hemifrån fick han en egen stol bredvid min, annars skulle han tvunget ligga på skrivbordet (och då ta upp alla plats där)
Han gillar dock inte om man är för på, gillar INTE att bli buren, och ibland kan det räcka med att man tar fram handen för att klappa honom, så går han iväg, eller vänder sig om, för att sen komma tillbaks direkt igen. Fast oftast tycker han om ett gott halskli!
Alltså ingen kelsjuk katt direkt, om man bortser från kvällarna när vi ska sova, då blir han extremt på istället, ska traska runt på mig i sängen (och han är klumpig så han vinglar runt, snubblar över mina ben och sådär haha), stryker sig hårdhänt mot mig, spinner som en jävla motor. Han brukar sova på huvudkudden ovanför mitt huvud, och ibland biter och drar han mig i håret tills jag vaknar och klappar honom 😄
 
26BE793E-18CD-4936-A6B4-2F92676E2CDA.jpeg
Ni som redan har maine coon, berätta gärna lite om hur just era katter är och vad de gillar! Vore så kul att höra mer om personligheterna. Och så är det det här med färgerna - vilken djungel! Den som vi ska hämta är svartsilvertabby. Jag tycker att de är helt fantastiskt vackra, så även om jag inte gick på färg när jag letade kattunge är jag jättenöjd.
Jag har i och för sig en blandras, men min kisse är väldigt MCOig eftersom hon pratar heeeela tiden. Hittar hon en ”leksak” (typ en plastbit) ska hon genast komma och visa upp den för oss ägare. Hon kommer även med sina riktiga leksaker och vill att vi ska kasta iväg den så hon kan apportera. Hon sätter sig ofta någonstans i lägenheten och ylar efter mig och sambon.

Blötmat får hon inte längre eftersom den hann torka innan hon åt upp den. Hon har mat i sin skål en hel dag eftersom hon äter några tuggor då och då. Vi har skämt bort henne genom att ge henne kalkon och kaviar :o däremot blev hon ledsen när hon var tvungen att lukta på lök (vi försökte hålla den borta från lökresterna i en påse, men hon envisades med att stoppa in huvudet i påsen för att lukta). Hon började nysa och hennes öron tårades.

Annars är hon en bortskämd katt eftersom hon är van vid att någon människa alltid är hemma med henne. När vi köpte henne jobbade jag natt och sambon jobbade dagtid. Lämnar vi henne ensam sitter hon i fönstret och väntar på oss. När vi sen kommer hem får vi utskällningar för att vi har lämnat henne själv. Hon är extremt sällskapssjuk och vill hela tiden vara nära oss människor. Kommer en ny person hem till oss ska hon hälsa och hoppa upp i personens knä om personen sätter sig ner.

Min katt är väldigt rolig och har många små egenheter :love:
 
Vår Olivia är verkligen nonchalant! :angel:
På bondkatterna funkade det att klappa händerna eller göra ljudet ”pch” om de gjorde något de inte fick. Men Olivia alltså, herregud! Vi får sätta på barnlåset på spisen, lägga lock på alla kastruller vid servering, lyfta ned henne från matbordet 20 gånger varje måltid och släppa ut henne i rastgården när vi lagar mat :rofl: Hon anser att vi inte har auktoritet här i huset..
 
Vår Olivia är verkligen nonchalant! :angel:
På bondkatterna funkade det att klappa händerna eller göra ljudet ”pch” om de gjorde något de inte fick. Men Olivia alltså, herregud! Vi får sätta på barnlåset på spisen, lägga lock på alla kastruller vid servering, lyfta ned henne från matbordet 20 gånger varje måltid och släppa ut henne i rastgården när vi lagar mat :rofl: Hon anser att vi inte har auktoritet här i huset..
Skönt att jag inte är ensam om att ha en mattjuv! Tack och lov är Freja inte lika extrem som Olivia låter 😂 Däremot har hon inga problem med att försöka dra åt sig skålar eller tjuva så fort en tittar bort.
 
Är det några av er med maine coon som skulle vilja berätta vad ni har för försäkring
och hur ni resonerat när ni valt? Skicka gärna pm, eftersom jag antar att man inte får skriva ut olika försäkringsbolag. Jag har tre olika försäkringsbolag till de två hundarna och hästen (gamla katten hade samma som äldsta hunden) men vet inte riktigt hur jag ska tänka nu med kattunge av ny kattras. Ska jämföra och räkna själv, men vore intressant att få höra hur ni andra tänkt.
 
Är det några av er med maine coon som skulle vilja berätta vad ni har för försäkring
och hur ni resonerat när ni valt? Skicka gärna pm, eftersom jag antar att man inte får skriva ut olika försäkringsbolag. Jag har tre olika försäkringsbolag till de två hundarna och hästen (gamla katten hade samma som äldsta hunden) men vet inte riktigt hur jag ska tänka nu med kattunge av ny kattras. Ska jämföra och räkna själv, men vore intressant att få höra hur ni andra tänkt.
Jag har Agria till alla, egentligen enbart baserat på positiva erfarenheter. :p Inga problem varken när huskatten var inne med urinsten i flera omgångar eller när Sauron maxade sin det sista han gjorde. Jag betalar hellre mer och har sinnesro, typ.
(hittade Saurons sista faktura i förrådet igår, 10 k till mig och ytterligare 34 k som Agria tog utan knot 😵)
 
Jag har Agria till alla, egentligen enbart baserat på positiva erfarenheter. :p Inga problem varken när huskatten var inne med urinsten i flera omgångar eller när Sauron maxade sin det sista han gjorde. Jag betalar hellre mer och har sinnesro, typ.
(hittade Saurons sista faktura i förrådet igår, 10 k till mig och ytterligare 34 k som Agria tog utan knot 😵)
Jag har också positiva erfarenheter av utbetalningar och egentligen också bemötande hos Agria, men blev lite sur när premien för både förra katten och äldsta hunden höjdes rejält ifjol efter mycket bristfällig info. Nu gällde ju detta lite äldre djur, men ändå.

Men ja, det är nog absolut ett smidigt val, särskilt som uppfödaren har det.
 
Är det några av er med maine coon som skulle vilja berätta vad ni har för försäkring
och hur ni resonerat när ni valt? Skicka gärna pm, eftersom jag antar att man inte får skriva ut olika försäkringsbolag. Jag har tre olika försäkringsbolag till de två hundarna och hästen (gamla katten hade samma som äldsta hunden) men vet inte riktigt hur jag ska tänka nu med kattunge av ny kattras. Ska jämföra och räkna själv, men vore intressant att få höra hur ni andra tänkt.
Jag valde att fortsätta med försäkringen som uppfödaren hade tecknat. Den som Bagge gör reklam för. Det var egentligen bara för enkelhetens skull. Har även tilläggsförsäkring för FORL/TR. Har inte behövt använda försäkringen än och kommer inte byta bolag om det inte uppstår någon sorts missnöje vid eventuell kostnad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
203
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 705
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp