Maj Gad, så jag har förfallit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag la mig ner nyss och gjorde långa djupa andetag och fy fasen vad spänd jag är över bröstkorgen. Det gör ont att andas! Förvisso har jag alltid varit mer eller mindre spänd över bröstkorgen, men jag har aldrig känt smärta av en andningsövning. När jag låg där kändes det som om jag hade en tung vikt över bröstet.

Det där skulle jag behöva göra oftare, plus lite andra yogaövningar också. Men hur ska jag lyckas få till det regelbundet? Jag skulle nog kunna bli rätt motiverad om jag hade en godisautomat och någon som övervakade att jag gjorde mina övningar och sen öppnade upp automaten och gav mig en chokladbit, när jag uträttat mina övningar. Jag är nog inte helt olik en labrador. Tyvärr är väl den lösningen inte så genomförbar och det går inte att ha godis hemma för att kunna belöna sig med bara en bit. Allt lär försvinna betydligt snabbare än det är nyttigt.
 
Senast ändrad:

Jag kan varmt rekommendera att gå till naprapat. Det är lätt att det blir så där tight runt bröstkorgen när man är deprimerad, och det är ett helsike att få loss på egen hand. Naprapaten kan oftast på ett eller två besök lossa det värsta, och då blir det mer meningsfullt att jobba med det på egen hand. Så skönt efteråt när man kan få in ordentligt med luft i lungorna. Sjukgymnaster som jobbar med manipulationer kan också vara bra på att lossa den här typen av spänningar, hittar du en som är landstingsansluten så blir det billigare.
 
Här är en till som skulle behöva göra mera yoga. Godisautomat-motivation var ingen dum idé.
Det vore ju fantastiskt om man kunde få det att funka. Annars är jag så svårmotiverad. Jag kan hålla igång en tid på ren disciplin, men sen tappar jag rutinen. Mitt belöningscentra aktiveras inte tillräckligt av att göra ett pass. Man gör passet och sen måste det upprepas hur många gånger som helst och sen så småningom får man ett resultat. Jag har inte riktigt det tålamodet.
 
Ska du bli manipulerad för att bli av med låsningar bör du gå till en kiropraktor.
Naprapat och fysioterapeut har en väldigt grund utbildning i manipulation. De har färre år i skolan ,4 resp 3 år , öht taget än kiros och de ska under den tiden lära sig flera olika behandlingstyper. Kiros har 5 år med mest bara manipulation.

Det finns landstingsanslutna kiros.

Sambon(kiro) får många numer med stress-, ångest- och depressions-problematik. Det sätter sig som på dig i axlar, nacke och främst kanske bröstrygg.
Om en kiro kan öppna upp kan du sen arbeta vidare med andningen etc. Och på så sätt dämpa ångest/stress etc.
Väldigt många upplever en lättnad mentalt när man korrekt behandlat låsningen i bröstrygg tex och andningen börjar fungera. Det påverkar ju ångest/stress/depression att kunna andas.
Är du låst i bröstkorgen får du svårt att djupandas.
Hoppas du kan hitta en bra Kiro!
 
Ska du bli manipulerad för att bli av med låsningar bör du gå till en kiropraktor.
Naprapat och fysioterapeut har en väldigt grund utbildning i manipulation. De har färre år i skolan ,4 resp 3 år , öht taget än kiros och de ska under den tiden lära sig flera olika behandlingstyper. Kiros har 5 år med mest bara manipulation.

Det finns landstingsanslutna kiros.

Sambon(kiro) får många numer med stress-, ångest- och depressions-problematik. Det sätter sig som på dig i axlar, nacke och främst kanske bröstrygg.
Om en kiro kan öppna upp kan du sen arbeta vidare med andningen etc. Och på så sätt dämpa ångest/stress etc.
Väldigt många upplever en lättnad mentalt när man korrekt behandlat låsningen i bröstrygg tex och andningen börjar fungera. Det påverkar ju ångest/stress/depression att kunna andas.
Är du låst i bröstkorgen får du svårt att djupandas.
Hoppas du kan hitta en bra Kiro!
Skriver under på det här!

När jag var superstressad, jätteledsen och smått utmattad efter min pappas sjukdom och bortgång för 5 år sedan så fick jag låsningar som satte sig i bröstryggen och nacken. Jag kunde inte ta djupa andetag överhuvudtaget, det tog liksom stopp. Jag gick till en kiropraktor som dels lättade på låsningarna och spänningarna jag hade, dels kunde hjälpa med stretch- och andningsövningar för att undvika att få samma låsningar igen. Jag fick gå ett par-tre gånger eftersom det låste sig igen pga stress, ångest och nedstämdhet men det hjälpte suveränt bra till slut! Kan absolut rekommendera att du försöker få tag i en kiropraktor. Det är ett stressmoment att inte kunna andas ordentligt.
 
Är du låst i bröstkorgen får du svårt att djupandas.
Jo tack, jag märkte det. Jag har ju genom yogan tidigare gjort mycket andningsträning och det har ju aldrig varit några problem tidigare. Men nu sitter jag fast i bröstkorgen och det var liksom inte alls skönt att försöka ta djupa andetag. Jag trodde inte det var möjligt att det kunde göra ont att andas, men nu vet jag bättre.

Skriver under på det här!

När jag var superstressad, jätteledsen och smått utmattad efter min pappas sjukdom och bortgång för 5 år sedan så fick jag låsningar som satte sig i bröstryggen och nacken. Jag kunde inte ta djupa andetag överhuvudtaget, det tog liksom stopp. Jag gick till en kiropraktor som dels lättade på låsningarna och spänningarna jag hade, dels kunde hjälpa med stretch- och andningsövningar för att undvika att få samma låsningar igen. Jag fick gå ett par-tre gånger eftersom det låste sig igen pga stress, ångest och nedstämdhet men det hjälpte suveränt bra till slut! Kan absolut rekommendera att du försöker få tag i en kiropraktor. Det är ett stressmoment att inte kunna andas ordentligt.
Skönt att det löst sig för dig.

Jag har ju egentligen känt en längre tid att jag förfallit men inte orkat bry mig. Mina depressiva tankar har ju liksom malt och sagt att jag ska ju ändå dö snart så det spelar ingen roll. Men nu när jag fått besked av psyk att jag ska bli kallad, så har jag orkat få in min sjukanmälan till FK och kanske kan jag orka få tag i en kiro också. Idag frågade jag min kompis som är naprapat om hon fortfarande ger behandlingar, men hon hinner inte och sen frågade jag inte vidare då hon verkade rätt ledsen över sin sjuka häst.
 
Alltså vad fan vad less jag blir. Jag googlade efter kiropraktiker, och hittade vilka som är anslutna till landstinget, men jag måste ha ont i ryggen för att kunna få hjälp av dem inom högkostnadsskyddet. Det har jag inte :arghh:. Så trots att besvären hänger samman med sjukdom jag är sjukskriven för så måste jag bekosta det själv. Kul som fan när man inte kan jobba heltid och har dålig inkomst.
 
Alltså vad fan vad less jag blir. Jag googlade efter kiropraktiker, och hittade vilka som är anslutna till landstinget, men jag måste ha ont i ryggen för att kunna få hjälp av dem inom högkostnadsskyddet. Det har jag inte :arghh:. Så trots att besvären hänger samman med sjukdom jag är sjukskriven för så måste jag bekosta det själv. Kul som fan när man inte kan jobba heltid och har dålig inkomst.
Då tycker jag att du ger dig själv ett naprapat-/kiropraktorbesök i julklapp. Det brukar gå på ca 500 kr.
 
Då tycker jag att du ger dig själv ett naprapat-/kiropraktorbesök i julklapp. Det brukar gå på ca 500 kr.
Jag köper aldrig julklappar, varken till mig själv eller andra, så det blir en extra utgift hur jag än vänder på det.

Jag hade hoppats att naprapatkompisen hade kunnat hjälpa mig som en gentjänst för hjälp hon fått av mig, men som läget är så verkar det inte gå.
 
Jag köper aldrig julklappar, varken till mig själv eller andra, så det blir en extra utgift hur jag än vänder på det.

Jag hade hoppats att naprapatkompisen hade kunnat hjälpa mig som en gentjänst för hjälp hon fått av mig, men som läget är så verkar det inte gå.

Du har ju värk i bröstryggen. Du behöver ju ingen remiss. Så ring de som är anslutna i närmsta stora stad och kolla. Jag tror absolut du kan få komma på högkostnadsskydd.
 
Du har ju värk i bröstryggen. Du behöver ju ingen remiss. Så ring de som är anslutna i närmsta stora stad och kolla. Jag tror absolut du kan få komma på högkostnadsskydd.
Det här var vad som stod på Region Örebro läns hemsida:

"Naprapater och kiropraktorer med ersättning från region Örebro län. Nytt avtal from 2016-07-01.

Region Örebro län har tecknat avtal med följande privata vårdgivare med uppdrag att behandla och återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen. Målgruppen är patienter med akut/subakut smärta/funktionsnedsättning relaterad till Columna.

Detta innebär att smärtan/funktionsnedsättningen ska vara relaterad till ryggraden och får inte ha funnits mer än maximalt tre månader. Ingen remiss krävs."

Källa: https://www.regionorebrolan.se/sv/H...-vardgivare/Privata-naprapater-kiropraktorer/

Detta tolkar jag som att endast ryggbesvär går på högkostnadsskyddet.
 
Det här var vad som stod på Region Örebro läns hemsida:

"Naprapater och kiropraktorer med ersättning från region Örebro län. Nytt avtal from 2016-07-01.

Region Örebro län har tecknat avtal med följande privata vårdgivare med uppdrag att behandla och återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen. Målgruppen är patienter med akut/subakut smärta/funktionsnedsättning relaterad till Columna.

Detta innebär att smärtan/funktionsnedsättningen ska vara relaterad till ryggraden och får inte ha funnits mer än maximalt tre månader. Ingen remiss krävs."

Källa: https://www.regionorebrolan.se/sv/H...-vardgivare/Privata-naprapater-kiropraktorer/

Detta tolkar jag som att endast ryggbesvär går på högkostnadsskyddet.

Har läst det där. Bröstryggen är ju en del av ryggen/ryggraden.
Jag har själv gått hos kiropraktorer som arbetat enligt ovan krav från landsting. Och då fått behandling under högkostnadsskydd för bla låsning i bröstrygg.
Den låsningen påverkar andningen och kan upplevas sitta över bröstet etc..
Jag tror det är noll problem för dig att få gå dit, som sagt.
Så ring och kolla du!
 
Har läst det där. Bröstryggen är ju en del av ryggen/ryggraden.
Jag har själv gått hos kiropraktorer som arbetat enligt ovan krav från landsting. Och då fått behandling under högkostnadsskydd för bla låsning i bröstrygg.
Den låsningen påverkar andningen och kan upplevas sitta över bröstet etc..
Jag tror det är noll problem för dig att få gå dit, som sagt.
Så ring och kolla du!
Will do.
 
Det här var vad som stod på Region Örebro läns hemsida:

"Naprapater och kiropraktorer med ersättning från region Örebro län. Nytt avtal from 2016-07-01.

Region Örebro län har tecknat avtal med följande privata vårdgivare med uppdrag att behandla och återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen. Målgruppen är patienter med akut/subakut smärta/funktionsnedsättning relaterad till Columna.

Detta innebär att smärtan/funktionsnedsättningen ska vara relaterad till ryggraden och får inte ha funnits mer än maximalt tre månader. Ingen remiss krävs."

Källa: https://www.regionorebrolan.se/sv/H...-vardgivare/Privata-naprapater-kiropraktorer/

Detta tolkar jag som att endast ryggbesvär går på högkostnadsskyddet.

Att inte kunna djupandas är ett funktionshinder. Och även om det känns som om det är "bröstkorgen" så är problemet i högsta grad relaterat till ryggraden.

Om du inte får tag på en kiropraktor så finns det många naprapater samt fysioterapeuter med kunskap om manipulation som är tillräckligt duktiga för att göra stor positiv skillnad. Been there, done that, got my lungs back.
 
Att inte kunna djupandas är ett funktionshinder. Och även om det känns som om det är "bröstkorgen" så är problemet i högsta grad relaterat till ryggraden.

Om du inte får tag på en kiropraktor så finns det många naprapater samt fysioterapeuter med kunskap om manipulation som är tillräckligt duktiga för att göra stor positiv skillnad. Been there, done that, got my lungs back.
Det fanns visst bara en kiropraktor på listan och till denne är det en bit att åka. Så jag ringer den som är närmast och hör vad hon kan göra. Jag får hoppas hon kan lösa problemet och det vore en bonus om värken jag har i överarmarna också kunde släppa i samma veva. Det känns som om jag behöver renoveras lite varstans.
 
Det fanns visst bara en kiropraktor på listan och till denne är det en bit att åka. Så jag ringer den som är närmast och hör vad hon kan göra. Jag får hoppas hon kan lösa problemet och det vore en bonus om värken jag har i överarmarna också kunde släppa i samma veva. Det känns som om jag behöver renoveras lite varstans.

Så är det säkert. När jag mådde som sämst i mitt liv hade jag vrålont i nacke, axlar och rygg och tog små, små andetag. Lindringen av den fysiska smärtan bidrog nog starkt till att jag inte kraschade värre än jag gjorde. All smärta slukar energi.
 
Så är det säkert. När jag mådde som sämst i mitt liv hade jag vrålont i nacke, axlar och rygg och tog små, små andetag. Lindringen av den fysiska smärtan bidrog nog starkt till att jag inte kraschade värre än jag gjorde. All smärta slukar energi.
Jag har inte vrålont i dagsläget. Jag känner inte av det hela tiden heller. Det är mer en ömhet som i vissa lägen ökar i intensitet och över bröstkorgen har jag bara en tyngdkänsla så länge jag inte försöker djupandas. Men jag antar att det inte kommer att gå över av sig själv på något magiskt sätt, utan snarare bli värre ju längre tiden går om jag inte gör något åt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 982
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp