Majs vs Havre?

Alla fodermedel skiljer sig åt i olika avseenden, men vad gäller energi och protein:
Majs har generellt en högre energihalt. (Havre ligger runt 11-11,5 MJ, majs runt 12,5. Havre innehåller dock mer protein (ca 80, mot ca 60 i majs).

Åtmintone i Sverige är majs dyrare än havre, vilket leder till att havre är ett mycket vanligare fodermedel.
 
Vad jag har förstått så är majs åxå mer svår smält än havre...

Behöver bara titta på hund har han ätit majs så åker det bara rätt genom och kommer ut hela i andra ändan... :D
 

Liknande trådar

Mat För länge sen läste jag att majs var den produkt som var mest genmanipulerad och ville man inte äta det skulle man köpa ekologisk majs...
2
Svar
38
· Visningar
1 627
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 429
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Är inte helt nöjd med hur min häst är i magen och funderar på att byta ut den havre hon får mot mer hösilage. Men finns det något man...
Svar
5
· Visningar
1 343
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp