Bukefalos 25 år!

Majs vs Havre?

A

alpha

Alla fodermedel skiljer sig åt i olika avseenden, men vad gäller energi och protein:
Majs har generellt en högre energihalt. (Havre ligger runt 11-11,5 MJ, majs runt 12,5. Havre innehåller dock mer protein (ca 80, mot ca 60 i majs).

Åtmintone i Sverige är majs dyrare än havre, vilket leder till att havre är ett mycket vanligare fodermedel.

Vad jag har förstått så är majs åxå mer svår smält än havre...

Behöver bara titta på hund har han ätit majs så åker det bara rätt genom och kommer ut hela i andra ändan... :D

Liknande trådar

Foder&Strö Varför är havre så tabu nuförtiden? Bortsett från att det sägs ge heta hästar.Däremot verkar ju mysli vara hett.Vad är det som är så bra...
2
Svar
37
· Visningar
2 111
Foder&Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
438
Foder&Strö Hej, är stärkelse och socker samma? Är nämligen så att jag fick reda på att min häst är sockerkänslig, och blev då tipsad att ge...
Svar
3
· Visningar
559
Foder&Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 25
  • Hur frusna är era hundar?

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Överdrivet rädd häst