Makromineralkvoter

the_connemara

Trådstartare
Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg?

Jag räknar med SLUs behov för en lättfödd 500 kgs häst på underhållsfoderstat:
20 Ca
14 P
7,5 Mg

Dvs kvoterna:
1,43 Ca/P
3,16 Ca/Mg


Utan mineraler får jag just nu en hyfsat ok foderstat med värdena:
20,62 Ca
16,32 P
9,35 Mg

Dvs kvoterna:
1,26 Ca/P
2,21 Ca/Mg

Jag hittar inte riktigt något mineralfoder som hjälper upp båda kvoterna. Det ska väl då rimligen ha en Ca/P kvot över 1,3 och en Ca/Mg kvot över 2,22 åtminstone. Och jag är inte så hemma bland mineralfoder ännu :o Men ett tillskott av 0,1 kg HippoPro MineralPlus ger iaf:

1,76 Ca/P
2,68 Ca/Mg

MEN då blir det ju mycket mer mineraler in, dvs ett behov som täcker in även mineralbehovet vid 25 % arbetstillägg:

Ca 33,12 (behov 25 % arb 30)
P 18,82 (behov 25 % arb 18)
Mg 12,35 (behov 25 % arb 9,5)


Eller så ger jag bara foderkrita och får:

15 g: (och 26,62 Ca)
1,63 Ca/P
2,85 Ca/Mg

30 g: (och 32,62 Ca)
2,00 Ca/P
3,49 Ca/Mg

Finns det några nackdelar med att inte ge mineralblandning? Det finns ju ofta massa skit i man inte vill ge, men samtidigt även en del mikromineraler (jag har dock inte mikromineralanalys på grovfodret och kommer inte heller skaffa detta året men har läst mig till en del generella grejer). Jag har massor med frågor om vitaminer och mikromineraler också men det får nog bli en annan tråd :p



Hoppas inte detta räknas som en enskild foderstatsberäkning, jag försökte bara illustrera problemen med siffror :)

Vill helt enkelt ha lite tankar om:

Tabellvärden: bör man ligga lite över behoven och i sådana fall hur mycket?

och

Kvoter: när bör man liggar i över- respektive underkant och hur mycket får kvoträknande påverka behoven - framförallt vad det gäller överutfodring, när är det ren överutfodring av makromineraler?

Mina tankar pendlar mellan att:
* bara tillsätta foderkrita för att fortsätta ha intag precis över tabellbehov (för P och Mg åtm) men lite bättre kvot
* inte göra något för behoven är tillgodosedda och kvoterna hyfsade (?)
* att ge mineraler som täcker även arbetstillägg även om jag inte kommer ge arbetstillägg i energi/protein (ligger redan en bit över underhåll för att få upp TS) förrän tidigaste våren typ.

Och allt verkar lika rimligt i min nybörjarhjärna :o
 
Senast ändrad:
Sv: Makromineralkvoter

Nu när jag fortsatte räkna lite så insåg jag (om det stämmer, börjar bli lite snurrig nu ;)) att 100 g mineraler även täcker Selen och E-vitaminbehovet: 3 mg Selen (behov 1) och 750 mg E-vitamin (behov 375 mg).

Men samtidigt har jag läst (än så länge bara på buke dock, har inte kommit längre än ;)) att E-vitamin lätt sabbas - bättre att ge som enskilt tillskott tillsammans med/i fett? Men Mineralerna har ju ändå analysgaranti på 12 månader?

Har inte riktigt funderat ut hur man gör med Selen och E-vitamintillskott vintertid och Selentillskott sommartid ännu.
 
Sv: Makromineralkvoter

Om vi skiter i teorin då. Alla ni som räknar foderstat, vad har ni lagt era hästar på utirfån behoven? Strax över minibehoven eller ger ni mycket över? Hur mycket bryr ni er om kvoterna vs minimibehoven?

Jag hittar ju flera "jättebra" lösningar med olika mineraler o enskilda tillskott - men det gäller ju att välja en ;)
 
Sv: Makromineralkvoter

Jag försöker i möjligaste mån följa SpaderÄss' rekommendationer

Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1,2 och 2.5 med riktvärde 1.7
Ca/Mg-kvoten ska ligga mellan 3,0 - 1,5 med riktvärdet 2,0.
minst 20% över minimimängderna

Min häst får i dagsläget +96 % Ca, +83% P och +106% Mg
Blir då Ca/P-kvot = 1.5
Ca/Mg-kvot = 2.22
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp