Bukefalos 28 år!

Maktskifte?

Milosari

Trådstartare
Nu har mina hundar rykt ihop en gång till (förra gången var i somras) och L har börjat bli ganska kaxig mot M. Jag misstänker att ett "maktskifte" närmar sig och kan inte låta bli att oroa mig. Jag har inget problem att få dem att sluta, en tillsägelse och det är slut på tjafset, men mina tankar går lite åt hållet "vad händer om jag inte är där?".

L har börjat bli mer vuxen och har fått ett större självförtroende sedan han avvisat en annan hund med framgång. Han kan få för sig att i mina ögon ganska allvarligt hota M och det gör henne osäker. Hon är ju mycket mer stabil nu än tidigare, men jag litar ändå inte på att hon inte skulle kunna gå över i blint raseri/panik. Detta har bara hänt i situationer där mat/ägodelar varit inblandade. Det är fortfarande så att de kan leka och då kan M vara ganska brutal utan att det blir bråk.

Behöver jag oroa mig? Är det inte lite tidigt? M blir 7 i år, L 5. Bör jag kolla upp så att M är helt frisk? Hon verkar inte sjuk alls på något sätt, snarare tvärtom. Bör jag ha nolltolerans mot tjafs eller ska jag låta dem göra upp (till en viss gräns)? Som det är nu FÅR de inte tjafsa.

Bakgrund: L = labbekille (kastr) f 00. M = schäfertik f 98, har varit mkt aggressiv mot andra hundar tidigare och under lång tid, dock aldrig mot L, men är fortfarande ngt osäker tillsammans med andra hundar. Omplacering som jag haft i 4,5 år.
 
Sv: Maktskifte?

Rent egenrellt så låter det ju tidigt att lämna över. Hon är tik och han är hane... Visst har vi haft tjafs mellan pudeltikarna... Men aldrig att en hane skulle försöka sig på att tjafsa på det viset. Det låter ju lite mysko.

Vi har dock haft en tik som varit den ultimata härskaren hela sitt liv :) INGEN har gått på henne en enda gång. Inte ens när hon var nästan båda döv och blind. Hon har heller aldrig tjafsat med någon, det har aldrig behövst :) (Fast nu var det ju inte det det handlar om...)

Jag undrar mer varför en Labbekille på 5 år skulle börja med sånt... Jag vet att många hanar genomgår sin stoooora förändring precis mellan fyra och fem år. Han kanske har lite extra i kroppen? Jag skulle tala om för honom att man inte får bete sig så. Mina tikar får visst morra försvara sina ben och sånna saker och de kan ju fräsa till åt varandra om det går hårdhänt till och så, men det märks tydligt att det bara är "signaler" och de svarar ju inte upp på det mot varandra. Så om du ska låta de "göra upp" måste du ju känna om det är allvar eller språk. Virrigt?? (Mycket "" också...)
 
Sv: Maktskifte?

Ja prata får de! Jag ser det också som helt ok att hon försvarar sina grejer även om det hörs. Men inte att de slåss, och inte att L muckar (gör riktigt fula miner och morrar). Ska jag kanske vara ännu tydligare med att stötta M? Hur gör jag det på bästa sätt?

Ska jag vara helt ärlig så hade jag trott att hon skulle bestämma så länge hon kunde gå. L är född mes och vill helst att alla ska gilla honom. Love, peace and understanding liksom. Men så har han förändrats enormt det senaste halvåret. Jag har krävt att han ska ta mer ansvar och litat på att han klarat av det. Och det har funkat över förväntan. Sedan har han kommit på att han inte behöver ta så mycket skit från andra hundar som han brukar göra, utan att han kan säga ifrån. Det är ju bra, men han ska ju inte säga åt henne...

Nej, jag förstår mig inte riktigt på detta. Jag tycker att jag försökt vrida och vända på det på alla håll och kanter, men nä, jag fattar fortfarande inte.

Det där med att göra upp; jag har ju sett henne slåss med två hundar som svarat upp och det har varit ren och skär tur att inget allvarligt inträffat (den ene tappade en tand, den andre fick lite "hål" i huden och M klarade sig med bett i tungan och lite skrapsår). Sedan är det ju det där att vet hon när det är dags att sluta?
 
Sv: Maktskifte?

jag tror att telia straffar oss för att vi har bytt telefonabonnemang (hemtele). det tog 3 veckor efter flytten innan internet funkade 1,5 dag, sedan var det ett "tekniskt fel" i 4 dagar. men nu ska det funka säger dom...
 
Sv: Maktskifte?

Det första jag tänker på är att tikar alltid ligger högre i rang än en hane.
Så jag vet inte vad din hane pysslar med. :smirk:
Tänk på att stärka tikens position.
Ställ ner hennes mat först.
Ge henne ev godis först.
Bara lite små tips
 
Sv: Maktskifte?

Min erfarenhet säger att det kommer ett maktbyte som du säger tillslut när en hund blir äldre...

Har en vän som har 5 Parsons.. den äldsta är väl runt 11 år nu och den yngsta är nog inte ens 1 år...
Det har succesivt skett ett maktbyte där, hela rangordningen håller på att ändras... Nu är det ju iof så att tiken som är 11 år dessutom har blivit stel i kroppen och är märkbart gammal och självklart så märker resten av flocken att hon inte mår helt 100% bra...

Jag tror helt klart att om en i flocken på något sätt mår dåligt eller är sjuk på ett sätt som vi inte kan uppfatta så börjar dom andra ta över succesivt... Det är ju så det går till i naturen...

Har sett detta tidigare och då var den utsatta tiken både yngre och äldre än dom som "mobbade" henne... Bör tilläggas att tiken var ett resultat av inavel, mor - son avkomma... Hon lever inte idag..
 
Sv: Maktskifte?

Smillan skrev:
Det första jag tänker på är att tikar alltid ligger högre i rang än en hane.
Så jag vet inte vad din hane pysslar med. :smirk:
Tänk på att stärka tikens position.
Ställ ner hennes mat först.
Ge henne ev godis först.
Bara lite små tips

jag gör redan alla de där smågrejerna. frågan är om det finns något mer man kan göra?

sedan att en tik alltid ligger högre i rang är väl inte alltid sant. ingen regel utan undantag. men hon är äldre också.
 
Sv: Maktskifte?

fast hon är varken gammal eller stel. kanske KAN hon vara sjuk, men det märker inte jag alls. hon är pigg, glad, blank och fin.
 
Sv: Maktskifte?

cillamuffins skrev:
sedan att en tik alltid ligger högre i rang är väl inte alltid sant. ingen regel utan undantag. men hon är äldre också.

Jag håller med... Jag tror faktiskt att det handlar mer om individen än vilket kön den har...
 
Sv: Maktskifte?

cillamuffins skrev:
fast hon är varken gammal eller stel. kanske KAN hon vara sjuk, men det märker inte jag alls. hon är pigg, glad, blank och fin.

Det är så svårt det där... men jag tror ändå att dom vet mer än oss när det gäller sjukdomar mm.. Och jag är övertygad om att dom vet direkt när det är något som inte stämmer.. Det gäller ju oxå när vi är sjuka... Det är säkert fler med mig som märker ett ändrat beteende hos sin hund när man är sjuk lr på något sätt mår dåligt...

Mina brukar bråka ibland.. Leia är två år yngre än Pricken.. Jag låter dom alltid göra upp själva så länge jag ser att det inte är på väg att gå helt över styr...
Jag har åsikten att om man hela tiden är där och bryter så låter man aldrig hundarna göra upp vilken rangordning som ska gälla...
 
Sv: Maktskifte?

min tankegång går så här: om två flockmedlemmar slåss "på liv och död" så kan minst den ene bli skadad och oförmögen att delta i jakt eller andra nödvändiga sysslor. så för flockens bästa bör det inte bråkas och det är min uppgift som chef att se till så att det inte blir så. naturligtvis kan de gnälla på varandra, men inte slåss så att de kan skada varandra.

är jag helt ute och cyklar som tänker på detta viset?
 
Sv: Maktskifte?

Tycker det låter som om han helt enkelt bara fått bättre självförtroende, dels genom som du skrev, att han lyckats "skrämma" bort 2 andra hundar och sedan för att du gett honom mer ansvar i flocken.
Sedan testar han sitt nya självförtroene mot tiken, bara för att se vad som händer, och att tiken sedan svarar med osäkerhet så tycker jag det är klart att han fortsätter. Han kommer ju inte sluta försöka ta över förrän tiken utan osäkerhet säger ifrån eller när han själv har tagit över.

Gör det något om han tar över? De kanske blir lugn och ro mellan hundarna då.
 
Sv: Maktskifte?

jag bryr mig inte om om vem som är högst i rang av dem. men jag är rädd för att de kan skada varandra. hur stor är egentligen risken? är det vanligt med blodiga slagsmål när två hundar byter rang?
 
Sv: Maktskifte?

Jag måste erkänna att jag är av den "gamla" sorten som aldrig skulle tillåta mina hundar att göra upp genom slagsmål. En hund som är mogen att ta över brukar göra det med ganska små medel. Jag skulle nog i stället hjälpa tiken när hanen "mopsar sig".
 
Sv: Maktskifte?

Det går nog inte att säga innan hur mycket de kan skada varandra. Det finns ju hela spektrat i sådana strider allt från att det räcker med en blick vid ett avgörande läge till att den ena hunden måste ge sig från flocken.

Eftersom det är en fråga om mat och ägodelar så kan du helt enkelt ta bort sådant från lägenheten. Inga lösa ben, inga leksaker osv. Man kan även vara ganska tydlig att det lönar sig aldrig att försöka 'buffla' åt sig saker genom att tränga undan den andra. Vidare kan man ju även fundera på om det är något som har ändrats under sista tiden som gör att konkurrensen om maten och ägodelarna har höjts?
 
Sv: Maktskifte?

hmm... ja de har inga leksaker och benen kan jag plocka bort. mat får de när jag tittar på nu, skulle inte våga lämna dem ensamma då.

M har alltid kunnat ta L's grejer utan att han vågat säga ett knyst, men nu har han börjat försvara sig. det har också hänt att han försökt få henne att flytta på sig (för att komma närmare när jag förbereder deras mat t ex) genom hotfulla signaler. än så länge har han inte försökt stjäla hennes saker, men det är nog bara en tidsfråga.

det har hänt en del under hösten, men första gången var det precis som vanligt allting. nu har vi flyttat till en ny stad och bytt lägenhet ganska precis. senaste gången de rök ihop hade de fått en aktiveringskub i inflyttningspresent som L lekte lite med. han råkade skjuta iväg den över golvet och rakt på M som blev lite intresserad och morrade lite åt L, men L ansåg att det var hans och gav sig på henne.
 
Sv: Maktskifte?

cillamuffins skrev:
jag bryr mig inte om om vem som är högst i rang av dem. men jag är rädd för att de kan skada varandra. hur stor är egentligen risken? är det vanligt med blodiga slagsmål när två hundar byter rang?

Då skulle jag troligen låta dem byta i rang. Du kan inte hjälpa tiken hela tiden, det gör varken henne eller hanen rättvisa. Tiken kommer inte att känna sig trygg och hanen kommer känna sig undanskuffad och kan svara upp med mer tjafs när du inte har kontroll.

De är sällan de blir så farliga slagsmål, det låter ju illa, men inte brukar det bli så värst allvarligt. Men man ska aldrig säga aldrig. :crazy:
 
Sv: Maktskifte?

än så länge är det fortfarande hon som bestämmer och i pressade situationer (möte med ilsken hund) tittar han hela tiden på henne för att se hur hon gör. så jag får väl hjälpa henne nu och kanske "byta sida" när han har bestämt sig. kanske provar han bara vad hon går för?
 
Sv: Maktskifte?

Ja, så länge du märker att han bara testar och att i de verkliga situationer är tiken som bestämmer, så stötta henne. Men var öppen och läs dem när det börjar bli mer och mer han som tar över. Så du inte stötar en hund som kanske helst vill släppa över ansvaret och så att han inte känner sig undanskuffad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 197
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 317
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
731
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 679
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp