Mål o Planer 2024

Vi har inga specifika mål utan bara jobba vidare i vallningen mot ett lugn under sommarhalvåret och förhoppningsvis hitta en till fyrbent kompis.

Jo ett specifikt mål har jag vi ska ställa upp i en draghundstävling på skidor nästa säsong så både jag och vovven behöver komma igång och träna. Har bara kört henne framför spark ännu 😬
 
Wissla, kelpie 10år
Rallylydnad: cert i Mästarklass och förhoppningsvis lyckas med 3 och championatet
Viltspår: komma iordning med motivationsbristen vid långa liggtider och starta Öppenklass igen, championatet vore förstås toppen
Utställning: ska försöka komma iväg på kelpiespecialen i augusti för första gången och se hur de båda står sig i den konkurrensen. Ev ställas på en närliggande bkuställning.
För övrigt så hoppas jag hon får fortsätta vara frisk och hel halvpensionär 💜

Mint, kelpie 10månader
HD/EDröntgen och MH förstås
Vill försöka komma ut och känna oss för på tävlingsplan också, antingen i Startklass i lydnad eller Nybörjarklass i rally. Funkar vi och allt blir klart så även Appellklass i spår.
Även han ska ställas på kelpiespecialen men ev även på lokala BK’s till våren 🤎

IMG_4303.jpeg
 
1. Gå en kurs i nosework så att vi kickar igång det! Har försökt lite hemma men får inte till det, är själv nybörjare i sporten, så under första kvartalet blir det kurs.
2. Bli mer rutinerade i canicrossen. Målet är att han ska ligga i och dra hela tiden, och att vi ska springa en mil i terrängen tillsammans utan större problem.
3. Bättre vardagslydnad. Han fyller två i april så jag hoppas att nästa år är året mycket faller på plats rent generellt. Hundmöten är t.ex. något vi behöver fortsätta att jobba på.

Sedan hade det varit skitkul att gå en kurs eller två i typ agility eller något annat som är mer bara för skojs skull!
 
Virrpannan - fortsätta med noseworken som ligger nere just nu.
Försöka reda ut varför det blir fel på tävling. Komma med på fler tävlingar och träningstävlingar.
Testa rallylydnad.
Valpis ska bli rumsren, lära sig gå i koppel, lära sig åka allmänna kommunikationer, prova på viltspår och göra anlagsprov i viltspår. Sen får vi se...
 
Sixten och jag ska tillsammans debutera i utställningsringen. Först blir det några inoff under våren och sen "på riktigt" till sommaren. Hoppas att Sixten kommer tycka det är roligt och att han utvecklas till att bli en riktig snygging🩵. Jag tycker det ska bli roligt och kollar på snygga kläder till mig själv, äntligen en anledning att klä upp sig😁.
 
Bomullstussen har imponerat på instruktören på NW-kursen hon och maken gick så de ska klara doftprovet under vårvintern och försöka starta NW1 under våren.

Jag och Bomullstussen väntat ivrigt på att BHK skickar ut info om en kurs i rallylydnad nybörjareklass för att gå den och sedan försöka bli startklara till sommaren.

Hon är fortfarande ung så vi har en del kvar på vardagslydnaden, där uthållighet i platsliggning och ett ”stanna -sitt-kvar” där jag kan gå 50 m bort behöver komma på plats (hon är ogärna mer än 15 m bort från en någonsin, vilket är väldigt bekvämt förutom när jag ska hämta häst i hagen) är prioriterat. Jag behöver också lära in något form av ” håll avstånd” -kommando så hon kan följa med när jag rider. Just nu springer hon helst precis vid hästarnas hovar, vilket inte är toppen.
 
Planer:
Ställa ut tjejerna några gånger.
Träna in fler kommandon i "gårdslydnad".
Bygga ihop den lilla hobbyagilitybanan som jag började finurla på redan i våras.
Pl-undersöka den yngre.
Para den äldre och om allt går som det ska, spara en tik. Evt även en hane.
Med en kollega importera en hanvalp (igen, om allt går som det ska).

Lite hänger ju på hur mitt eget hälsoläge ser ut också, men planera kan man ju alltid :up:
 
Först och främst hoppas jag på att vi alla ska hålla oss friska och oskadda. Det jag kan göra för att påverka är väl att ta hand om oss så bra som möjligt.

Ebrah hoppas jag annars på att kunna starta i rallylydnad några gånger. För Lilys del hoppas jag på lure coursing-licens och om det hinns med även tävling.

Sedan planerar vi en ny resa till Finland för att träffa salukis igen :heart Det ska vi försöka ta samtidigt som det arrangeras någon intressant tävling eller annat evenemang, eller föds någon spännande valpkull. Senast var vi där en vecka, nu hoppas jag på minst två veckor.

Hinns det med och finns pengar så ska det även bli en resa till Norge, samma anledning där, salukiäventyr. Och såklart, åka och hälsa på de salukivänner vi har runt om i Sverige.

Jag behöver nog ordna ett till jobb också för att ha råd med allt...
 
Selma, mellanpuden 9veckor.
Ska växa upp och bli en liten hund. Planerna är att köra rallylydnad, sök och nosework eller specialsök. Hon behöver även ställas ut någon gång så det måste vi också lära oss. Spår kommer det bli, men troligtvis mest som aktivering.

Men först ut blir väl att försöka hitta en valpkurs att komma med på.
 
BC som blir 2 år i mars

VP (vallprov)

Jag hoppas att vissa bitar ska lossa och min plan är att åka iväg och träna på andra ställen och okända djur.
Bygga självförtroende nu under vintern att hjälpa till i trånga utrymmen och ligga med press på djuren en längre tid när jag fixar i stallet.
Lära henne att hon inte alltid kan bäst själv och samtidigt inte ha kontrollbehov utan låta henne ta ansvar för vissa bitar själv. 😅
Hoppas att jag/vi blir redo att ta vallprov i slutet av nästa år. Annars får jag nöja mig med att jag har en hund som kan hjälpa mig i vardagen. (Jag har dåliga nerver dessutom..)

Vardagslydnad, kunna gå i koppel 🙈

Stadigt frittfölj.
Jag har insett att jag inte kommer vilja lägga ner den tiden på lydnaden som vi behöver för att fixa störningar, men vill fortsätta träna för det. Så att träna in fler moment i sommar när det är just längre på kvällarna.

Köra specialsök som en sidoaktivitet. Kanske gå någon helgkurs för vidareutveckling.

Bli klar med min instruktörsutbildning jag går och om det känns bra, jag känner att jag har tid och ork, fortsätta och bli beteendeutredare.
Vara hjälptränare på någon kul kurs under våren.

Vad som händer under hösten beror på hur våren går. Men en förhoppning är att åka iväg och valla mycket under 2024.
 
Vi har väl inga direkta mål just nu mer än att vi verkligen borde ta oss in till stan o traska runt lite. Här ute möter vi ju varken människor eller hundar mer än dom gånger grannhunden får för sej att komma hit o de kan väl va bra o se hur hundarna reagerar på möten inför framtiden
 
Spock 1,5 år (bc): Bli bättre på finlir i vallningen. Skulle vilja testa honom på nöt men vi får se om vi får tillfälle. Starta nån tävling till i vallning och fundera på om det nåt jag vill pyssla med.. Troligen göra om VP.
Tävla lite agility och försöka få ordning på min timing för hunden går kanon 💖.
(Kastreras??)

Tay 3 år (bc): Tävla agility med husse. Valla för skojs skull. Skulle vilja sno honom och försöka sätta lydnadsettan men realistiskt så finns inte tiden..

Lilla M 1 år (wc pembroke): Tävla agility med husse troligen. Göra bph med uppfödaren och ställas ut om hon vill.

Nike 9 år (blandis): Vara glad pensionär. Kanske göra nån tävling för skojs skull men mest få träna lite efter lust och humör.
 
Tam, BC blir 2 år i April. Ska axla rollen som Zoes avbytare på korna i vår när hon är mammaledig. Ska göra sitt arbetsprov, blir nog i kl 3 eftersom han redan är så stadig. Buföring i vår och så sank i höst!

Mako, BC, fyllde 2 år i november. Vi måste hitta varandra bättre i arbetet. Kl 3, sank och Valdresprøva, så får vi se sen.

Bob, BC, blir 3 år i April. Har gjort så stora kliv i vinter att det är svårt att säga nått konkret. Antingen hänger han med i Tams fart och får sitt arbetsprov i kl 3, eller så behöver han mer tid att bli stabil i sin arbetsroll. Ska jobba med korna i sommar.

Zoe, BC, 3 år i februari. Startar sitt år med att ha valpkull, om allt går bra. I sommar ska vi ut på kl 3, buföring och sank. Massa jobb med korna.

Fridolf och Frodo har fyllt 12. Fridolf är oförskämt pigg och fräsh med Librela och smärtlindring vid behov, så han hänger med tills nått händer. Frodo ser dåligt och vi misstänker att han håller på att bli dement. Han är nog tyvärr inte med så länge till :(

En Zoevalp blir kvar, och eventuellt har vi en eller två till valpar på G från andra kombinationer. Ingen av dem är ens tillverkade än dock så mycket kan hända än.

Migo, klantig tvåbening med usla tävlingsnerver. Ska ta sig i kragen och tävla så mycket som ekonomin tillåter. Tänker att alla fyra mycket väl kan vara redo för kl 3 i höst, så vill starta så många som möjligt på Valdresprøva i början av augusti!

Nån av småkillarna kommer flytta under året, när rätt hem dyker upp.
 
Selma, mellanpuden 9veckor.
Ska växa upp och bli en liten hund. Planerna är att köra rallylydnad, sök och nosework eller specialsök. Hon behöver även ställas ut någon gång så det måste vi också lära oss. Spår kommer det bli, men troligtvis mest som aktivering.

Men först ut blir väl att försöka hitta en valpkurs att komma med på.
Kommer hon från Umeå/Sundsvall?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Denna vecka är det dags för säsongsstarten i dressyrens världscup. Först ut är som vanligt danska Herning, och sedan väntar ytterligare...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 084
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp