Mål (och drömmar)för 2023!

Corax

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad ni har för mål och tankar inför 2023?

Mitt (realistiska)mål är att kunna starta MSVB:4/5 under 2023. Mitt drömmål för året är att kvala till och starta MSVA (det har även varit mitt 'livsgoal' i många år).
Sen får vi se om jag lyckas stärka hästen tillräckligt och knäcka nöten gällande samling.
Samt att jag såklart önskar att vi får hålla oss friska och krya.
 
Planen är att kunna rida någon LB under våren och sen kanske starta LA under hösten. Får se hur det går, som den hopphäst hon är så byter hon väldigt lätt.
Sen är väl planen att komma ut och starta någon hoppklass kanske.
 
För Zacke är det primära att han ska hålla sig fräsch. Sen hoppas jag kunna knäcka nöten för de där jla bytena och hindra honom från att bara åka ner på fronten och dra med mig. Vill starta MsvB4-5 med godkända % och förhoppningsvis kvala MsvA. Vi var rätt nära i år så hade varit väldigt roligt. OM vi kvalar är målet att starta en gång bara för att ha gjort det och sen att träna vidare. Tanken är ändå att träna mer än vi ska tävla.

Med Dio tror jag målet är ungefär samma som föregående år. Ut och rida lätta klasser för att han ska släppa spänning, bli jämnare i rörelsemönstret och mer ridbar på banan. Hemma fortsätter vi jobba med grundridningen, snusa på samling och byten.

Mest av allt hoppas jag på friska och glada hästar!
 
Det stora Målet med 2023 är att komma ut och tävla LB2.
Delmål 1 är att komma iväg och träna mer i ridhuset 10 min bort.
Delmål 2 är att komma iväg på Pay and Ride
Delmål 3 är att han inte orsakar sig själv fler skador och att jag inte rider till några.
 
Vet inte om en ska våga sätta upp några specifika mål. Det viktigaste är ju att han fortsätter att vara pigg och frisk och tycka om det vi gör tillsammans. Hoppas kunna fortsätta träna i olika ”grenar”, kanske starta ngn P&R, kanske starta en ”riktig” hopptävling och hoppa mer terräng.
Vi fortsätter med körningen och kan ev komma iväg på ngn träning där också, han älskar verkligen att springa med vagnen.
Mkt luddiga mål som synes 😅
 
Jag har så många hästar och så många mål 🙈 Men med Clarinett som är den jag tävlat mest med är målet 65% i LB och start i LA, har dock ganska mycket jobb kvar på galoppen. Sen hoppas jag att jag ska våga köra Chokladen i transporten igen (hon fick ett spel i transporten i somras) och komma ut på tävling med henne, hon börjar bli riktigt fin hemma nu och har lossnat mycket, realistiskt är nog att nå 60% i LB. Hoppas på att komma ut på Pay and Ride eller tävlingstart med någon av de andra hästarna också, har väl ytterligare 2 eller 3 att välja på.... Sen får väl ett mål vara att lyckas komma i väg på mer än 3 tävlingar nästa år, har inte kommit i väg på fler än så sista åren och det är ju klart att det blir svårt att uppnå tävlingsmål då. Har givetvis en massa mål som inte är resultatbaserade också.
 
jag ska sätta igång haflingern efter sin mammaledighet ordentligt nu under vintern och våren och se hur hon känns i LB framåt april, men innan sommaren hoppas jag vi kan rida nån godkänd LA. Hon har tappat så mycket i galoppen och det tar tid att stärka upp. Jag behöver också bli kvickare igen😅

I slutet av sommaren ska hon gå stadigt LA och det vore superkul om vi vore redo att testa en msv c utan att skämma ut oss.

Innan hon blev dräktig för 1,5 år sen tränade vi för en A-tränare som tyckte det var dags att börja nosa på galoppombyten🫣 det känns såååå långt borta just nu men nästa höst och vinter kanske vi är i högform igen.

Jag ska också försöka våga hoppa lite mer regelbundet, hon mår så bra av det. Ska be en stallkompis hoppa lite ordentligt också så blir det gjort. Kanske törs jag rida någon 70cm på tävling 😅 det hade varit kul!

I mars flyttar vi till stall med träningsmöjligheter så då märks det nog snabbt hur bra vi utvecklas. Just nu har vi ingen ridbana och rider bara i skogen, barbacka. 🙃
 
Jag köpte världens mest fantastiska fuxsto i augusti i år och vågar mig nu på att drömma lite inför nästa år. :love: Jag har haft lite otur med mina hästar så att planera för mycket kommer inte så naturligt för mig. Men har iallafall två lite större mål.

Det ena är att göra allt jag kan för att ha en glad och hållbar häst. Tänker mycket på variation i underlag osv.

Om hon fortsätter hålla sig glad och frisk är det andra målet att åka på en massa äventyr (pay and jumps/ride, onlinedressyr, uteritter på annan plats och liknande). Hon har gått mycket fälttävlan och med mestadels fälttävlansryttare i stallet så kanske de lyckas dra med mig till terrängbanan nån gång. Kanske. :angel:
 
Z, fyller 16, målet är att komma igång efter ett riktigt skitår 2022, hålla honom frisk och kunna träna lite lätt dressyr hemmavid. Kanske träna mig själv lite i tömkörning tillsammans med honom som ändå är äldre och kanske lite tåligare än ungdomarna för mina tokigheter och tillkortakommanden. Det hade varit väldigt roligt att kunna hänga med på någon liten träning på annan plats, men det är en bonus om det blir av.

D1, fyller 3, målet är att han åker till utbildare på senvåren och visas av henne på treårstest, vilar över sommaren och sedan att vi kan rida ut lite smått på hösten. Helst både ensam och med sällskap.

D2, fyller också 3, målet är att jag "sitter in" honom på sommaren/hösten dvs kan styra runt med mkt försiktig ridning och ev kunna skritta ut någon enstaka pytterunda. I övrigt jobba vid hand, tömköra och om jag har lämplig hjälp ev lite mer övningar med körningsinriktning. Ridningen med honom kommer mest att riktas in på 2024 (han är en nordsvensk) men han behöver sysselsättas och få en del uppgifter ändå.

Själv fyller jag eehehe, liiite mer än mina fyrbenta vänner. :p Men jag jobbar redan på mitt eget mål att slipa på en bättre ryttarform med både konditions- och rörlighetsträning för att förstöra så lite som möjligt för alla hästarna i min ridning, men förstås särskilt med sikte på att kunna matcha fantastiska D1 på bästa sätt framöver. För jo, det händer ju ändå ganska ofta att jag svävar iväg i dagdrömmar om hur han skulle kunna vara som fyra- femåring och ännu längre fram. Samtidigt som allt med hästar är så eländigt skört och att saker kan gå åt helvete på en sekund, så jag jinxar inget utan varje dag är en bra dag när jag bara får umgås med dessa tre högt älskade individer och se dem må bra.
 
Jag planerar att köra in mitt sto nästa år. Jag har problem med ryggen och behöver hitta fler sätt att motionera henne på när min kropp krånglar än ridning. Hon är tömkörd och det var oerhört lätt att utbilda henne i det. Det ska bli intressant att se hur hon reagerar när hon får något att dra, jag har en känsla av att hon kommer att uppskatta det.
 
Främst så hoppas jag att Nelly får vara frisk och skadefri. Hoppa hoppas❤️

Träningsmässigt så är tanken att vi ska kunna rida LA/MSVC på träning. Vi har varit där och nosat en hel del sedan en tid tillbaka så det känns realistiskt att reda ut under året (så länge vi får hålla igång).
Tror också det kan bli läge att introducera byten, försöka iaf. Jag tror inte det kommer ske särskilt enkelt och jag har aldrig lärt en häst att byta (inte från start iaf), men får väl lämna till tränaren om det blir för svårt🤪

Tävlingsmässigt är målet att fortsätta komma ut lite då och då för miljöträningens skull, på utvalda tävlingsplatser där jag tror vi har skapliga chanser att hitta lite lugn. Om tävlingsnerverna lugnar sig lite vore det kul att faktiskt kunna börja rida i LB2-LB3 och inte bara skräckslaget ta oss igenom programmet😉

Och så ska vi hålla igång med bebishoppningen nu när vi äntligen tagit tag i det!👍
 
Mål: kunna rida ut själva utan att känna mig osäker, första delmål är att kunna ut med sällskap. Just nu promenerar vi bara, så hoppet är hon skall bli mindre skvättig av sig och få större självförtroende.

Att hon håller sig fräsch och att vi kanske kan komma ut att starta lite tävlingar till sommaren.
Sen målet är att få henne inhoppat
 
Mitt mål är först och främst att komma igång och bygga upp Noella ordentligt efter hennes mamma ledighet. Få henne mer musklad och sätta under sig bättre. Just nu blir hon lite lång och framtung.
Tänker utmana mig själv lite och försöka rida någon pay and ride framåt sommaren. Är ju ingen tävlingsryttare men kunde vara roligt att få en bedömning av hur vi ligger till.😃

Även försöka komma igång lite igen med hoppningen och körningen. Det har legat lite nere detta året pga dräktighet och fölning.

Med fölungen blir det ju mest att hon ska tränas på att gå lite promenader, lastträna och allmän uppfostran. 😃

Inga större mål här alltså. 😉
 
Jag vill utmana mig i arbete för hand. Så mitt mål är att kunna promenera med min häst galopperandes jämte mig, och hitta den där galoppen som är i balans mellan avslappnad och kraftfull och hålla den minst ett halvt varv på ridbanan.

Fortsätta hoppträning en gång i veckan och åka ut på några pay and jump.

Träna mer kondition, mer galopp.

Ge oss ut på några WE träningar.

Bli en bättre ryttare, sen jag började rida bettlöst har min oliksidighet och andra ryttarbrister blivit tydligare. Men jag har också märkt att det aldrig är försent att bli en bättre ryttare och att min häst blir mer tillfreds när jag renodlar min kommunikation.

Träna min egen kropp regelbundet
 
Jag vill komma igång och träna passen. Hästen är uppenbart en femgångare men passen är aldrig tränad. Hoppas att den är bra, isf kommer jag träna mot att tävla femgång. Om det blir nästa år vet jag däremot inte. Sen vill jag tävla 2023 men i tölt och fyrgång kanske snarare än femgång. Skulle vara jättekul att prova gæðingafimi med. Fler än 1-2 tävlingar totalt 😄
 
Då jag ska föda barn vilken dag som helst så är min plan för 2023 att först och främst kunna börja rida igen i februari.
Delmål ett är att kunna starta LB i april sedan hoppas jag kunna på att starta LA i sommar och rida MSV C innan året är slut. Då jag bara haft hästen i ett halvår och knappt ridit något alls de senaste månaderna utan fått ta hjälp med motioneringen så är hon knappt startklar LB än så vi får väl se hur optimistisk min plan är.

Jag skulle vilja få en så pass god grund att jag kan ta tag i att lära in byten för hjälpen (hopphäst som byter hejvilt...) Under 2023 för att förbereda för MSV B 2024.
 
Barka blir 19 i år och med hennes historik planerar vi försiktigt. Prio ett är att hålla henne frisk och så glad som möjligt.

Ridmässigt hoppas jag kunna förbättra min sits och min ridning i galoppen. Där sliter jag fortfarande med att inte hamna före henne i takten och börja klämma för att jag tror hon ska bryta av. Och så måste jag bli mindre stark i högerhanden, annars gör nog tränare #1 allvar av hotet att kapa lillfingret för upprepade förseelser. :laugh:

Får Barka vara frisk så vill jag gärna vara med på några tävlingar på hemmaplan, kanske till och med en LA om det flyter på lite med galoppen. Hade varit kul att åka på kurs hos min tränare också, men damen får ju mindre nervsammanbrott av sånt.
 

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 764
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp