Måla badkar invändigt

sthu

Trådstartare
Vad behöver jag för färg för att måla ett badkar invändigt?

Badkaret i fråga används som dusch och är gammalt och slitet, och nu har det dessutom börjat flagna.

Jamen släng ut det! tänker ni då. Gärna, om det inte vore för att det är platsbyggt och inkaklat.. Badrumsrenovering står på att-göra-listan men ligger ganska långt in i framtiden, fem år eller mer skulle jag tro.
 
Det finns tvåkomponents epoxyfärg som kanske kan fungera. Det är alltså färg som inte torkar ut som vanlig färg utan man blandar två medel med varandra så härdar den på kemisk väg.

Men man får nog slipa exakt badkaret extremt noga för att den ska fästa.
 
Om man googlar kommer det upp diverse badkarslack, badkarsfärg, osv. Bara att testa, tänker jag :) !
Mjo, typ 20 ml förpackningar emaljlack hittar jag. Men det blir lite väl saftigt att måla ett helt badkar med...

@Trasten är inte det väldigt, väldigt onyttigt att jobba med?
Värt att kolla upp dock.
 
Mjo, typ 20 ml förpackningar emaljlack hittar jag. Men det blir lite väl saftigt att måla ett helt badkar med...

@Trasten är inte det väldigt, väldigt onyttigt att jobba med?
Värt att kolla upp dock.
Om jag googlar "måla badkar invändigt" får jag bland annat upp 1-liters-burkar från Amazon. Cirka 300 kr.
 
Mjo, typ 20 ml förpackningar emaljlack hittar jag.
Då googlar du dåligt 😉
Screenshot_20220505-182321_Chrome.jpg
 
Mjo, typ 20 ml förpackningar emaljlack hittar jag. Men det blir lite väl saftigt att måla ett helt badkar med...

@Trasten är inte det väldigt, väldigt onyttigt att jobba med?
Värt att kolla upp dock.
Ja. Men jag tror inte det finns nått som inte är väldigt onyttigt som ger ett bra resultat.

Jag hade aldrig vågat/orkat göra allt det jobb som krävs med en färg jag inte var rätt säker hade en chans att funka.

Hade pratat med byggvaruhus eller båtfärgbutik eller så.
 
Ja. Men jag tror inte det finns nått som inte är väldigt onyttigt som ger ett bra resultat.

Jag hade aldrig vågat/orkat göra allt det jobb som krävs med en färg jag inte var rätt säker hade en chans att funka.

Hade pratat med byggvaruhus eller båtfärgbutik eller så.
Ja, jag ska in i färgaffären imorgon och fråga vad har.
Är inte jättesugen på att slipa och greja i ett litet litet badrum utan bra ventilation..
 
Ja, jag ska in i färgaffären imorgon och fråga vad har.
Är inte jättesugen på att slipa och greja i ett litet litet badrum utan bra ventilation..
Fråga går ju bra. Men jag är rätt säker på att du kommer behöva slipa om du vill måla. Oavsett färglösning. Först badkaret och sedan även färgen. Om du vill ha slät yta då.

Är det i botten det flagnar kansle en sån där gummimatta med sugproppar kan vara nått så länge?
 
Måla badkar är ju inget man normalt gör, jag tror att ganska få har koll på specifika passande produkter. Jag hade frågat i en seriös färgbutik, och varit noga med att följa tillverkarens anvisningar till punkt och pricka - i synnerhet avseende förarbete. Har den befintliga emaljen börjat flagna så anar jag att det är viktigt att åtminstone slipa ner flagornas kanter, dels vill du inte ha några lösa kanter som kan fortsätta släppa och dels han det vara risk att den nya färgen släpper vid skarpa kanter från lossnade flagor. Vid varje flaga som är borta skulle jag slipa en flack gradient åtminstone 2-3 cm runt om.
Finns det fönster i badrummet så hade jag förstås öppnat det, dessutom använt andningsskydd och täta glasögon, och använt en lämplig sliprondell/trissa/motsv på en borrmaskin. 3M m fl har halvmjuka trissor i olika storlekar och med olika avverkning.
 
Fråga går ju bra. Men jag är rätt säker på att du kommer behöva slipa om du vill måla. Oavsett färglösning. Först badkaret och sedan även färgen. Om du vill ha slät yta då.

Är det i botten det flagnar kansle en sån där gummimatta med sugproppar kan vara nått så länge?
Min erfarenhet är att de där mattorna inte ligger still..
 
Om du tar hjälp att remaljera på plats får du ett riktigt bra och hållbart resultat. Kanske dyrare än att köpa färg men det gjordes i mitt barndomshem och det badkaret är tipptopp såhär nästan 30 år senare.
 
Om du tar hjälp att remaljera på plats får du ett riktigt bra och hållbart resultat. Kanske dyrare än att köpa färg men det gjordes i mitt barndomshem och det badkaret är tipptopp såhär nästan 30 år senare.
Mjo, har kollat på det. Men vet inte om det är värt det när badkaret ändå ska slängas ut om några år.
 
Åh !En tråd för mig som sliter mitt hår pga ett handfat som är riktigt slitet. Men vi har inte lust att byta ut det för vi har inte bestämt om vi ska renovera eller bygga om, så jag har funderat på om det är värt att fräscha upp handfatet istället.
 
Finns säkert många dåliga. Jag minns fortfarande ljudet av mormor och morfars antihalkmatta när man drog loss den. Sugpropparna satt riktigt hårt. Men den var från en tid då saker fungerade bättre helt enkelt :)
Ja, mattan jag köpte sist (som ändå inte var billigast på marknaden) satt inte alls. Var nära att trilla omkull när den lossnade..

Men det lutar åt att köpa en liten flaska lack och bara lacka i där det lossnat. Känns enklast..
 
Ja, mattan jag köpte sist (som ändå inte var billigast på marknaden) satt inte alls. Var nära att trilla omkull när den lossnade..

Men det lutar åt att köpa en liten flaska lack och bara lacka i där det lossnat. Känns enklast..

Ja det är nog det!
 
Ja, mattan jag köpte sist (som ändå inte var billigast på marknaden) satt inte alls. Var nära att trilla omkull när den lossnade..

Men det lutar åt att köpa en liten flaska lack och bara lacka i där det lossnat. Känns enklast..
Jag köpte en på Jysk sist och den fungerade utmärkt. Hade den till barnen när de var små så de inte skulle halka i badkaret :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 001
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 988
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp