Mala eget mjöl

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 3 656

SiZo

Trådstartare
Jag och min man har precis börjat nosa på att mala eget mjöl, detta efter att vi tittade på en dokumentär där jag fick veta att det är massor saker som plockas bort ur mjölet för att ge det längre hållbarhet.

Sagt och gjort, vi beställde vete med 16% protein i. Och nu har vi försökt göra mjöl i matberedaren. Och alltså, det gåååååår ju, men helvete vad mycket jobb det är. Bäst fungerade min elektriska pepparmixer, men helt bra blev det inte. Vi kikar nu på att köpa en riktig kvarn för just detta ändamål.

De verkar kosta från 3000 kr ungefär.

Har folket från buke några tips? Har ni själva kanske bakat bröd på hemmalet mjöl, och kan ni kanske ge tips på do's and dont's? Samt, berätta gärna om smakskillnaden!

Vår första deg ligger på jäsning nu. SÅ spännande att se hur det blir. Troligen lite väl kompakt med tanke på att mjölet inte riktigt är ehm mjöl :p

Jag och min man har precis börjat nosa på att mala eget mjöl, detta efter att vi tittade på en dokumentär där jag fick veta att det är massor saker som plockas bort ur mjölet för att ge det längre hållbarhet.

Sagt och gjort, vi beställde vete med 16% protein i. Och nu har vi försökt göra mjöl i matberedaren. Och alltså, det gåååååår ju, men helvete vad mycket jobb det är. Bäst fungerade min elektriska pepparmixer, men helt bra blev det inte. Vi kikar nu på att köpa en riktig kvarn för just detta ändamål.

Har folket från buke några tips? Har ni själva kanske bakat bröd på hemmalet mjöl, och kan ni kanske ge tips på do's and dont's? Samt, berätta gärna om smakskillnaden!

Vår första deg ligger på jäsning nu. SÅ spännande att se hur det blir. Troligen lite väl kompakt med tanke på att mjölet inte riktigt är ehm mjöl :p
Jag har försökt baka från mjöl som folk på Reko hade malt själva i ngn slags hemmamalningskvarn av tyskt ursprung, tror det är den som folk brukar rekommendera för hemmabruk. Det var alldeles smuligt och oanvändbart. Säkert ok som utfyllnad eller gröt eller ngt.

Så jag köper i alla fall bara mjöl från riktiga kvarnar, men tycker det är roligt att köpa stenmalet och tex mjöl från Labans kvarn i Roma (inte allt stenmalet) och Warbro osv, det är ganska lätt att få tag i. Ibland på Coop eller ICA rent av.

Och jag har gett upp alla tankar på att mala själv :) Och jag skulle tantgissa att matberedare har helt fel typ av finfördelning för bak. Skulle faktiskt tantgissa att det är bättre med en rund sten och en lätt ihålig sten och gnida sönder det traditionellt :) (fast då lär man slita tänderna på stenmölet också, precis som man gjorde förr). Men det finns säkert de som har bättre erfarenheter och koll.

Jag har försökt baka från mjöl som folk på Reko hade malt själva i ngn slags hemmamalningskvarn av tyskt ursprung, tror det är den som folk brukar rekommendera för hemmabruk. Det var alldeles smuligt och oanvändbart. Säkert ok som utfyllnad eller gröt eller ngt.

Så jag köper i alla fall bara mjöl från kvarnar men tycker det är roligt att köpa stenmalet och tex från Labans kvarn i Roma och Warbro osv, det är ganska lätt att få tag i. Ibland på Coop eller ICA rent av.

Och jag har gett upp alla tankar på att mala själv :) Men det finns säkert de som har bättre erfarenheter och koll.
Vad för kvarn hade du?

Tänker att jag inte behöver köpa samma då. Det ska ju bli MJÖL av det. Inte smul.

Vi har köpt 10 kilo vete, så nu måste vi använda det. Kasta går inte för sig!

Var och en gör ju som de vill men jag undrar hur väl underbyggd den där dokumentären var och exakt vad det är de tar bort? Och är det något som görs i Sverige?

Sedan är det bättre att baka långjäst bröd på stenmalet mjöl, just eftersom att stenmalning är en kallare process än valsmalning. Valsmalningen (och upphettningen som blir) gör att en förlorar bla enzymer som underlättar bakningen. Valsmalet har också svårare att ta upp vätska jämfört med stenmalet.

Vad för kvarn hade du?

Tänker att jag inte behöver köpa samma då. Det ska ju bli MJÖL av det. Inte smul.

Vi har köpt 10 kilo vete, så nu måste vi använda det. Kasta går inte för sig!
Jag hade inte kvarn :) jag köpte på Reko av någon som hade hemmamalt. Jag tror det var den där tyska du säkert stött på. Men jag är inte säker.

Var och en gör ju som de vill men jag undrar hur väl underbyggd den där dokumentären var och exakt vad det är de tar bort? Och är det något som görs i Sverige?

Sedan är det bättre att baka långjäst bröd på stenmalet mjöl, just eftersom att stenmalning är en kallare process än valsmalning. Valsmalningen (och upphettningen som blir) gör att en förlorar bla enzymer som underlättar bakningen. Valsmalet har också svårare att ta upp vätska jämfört med stenmalet.
Ja håller med amerikanerna gör väldigt mycket konstigt med sitt mjöl som man inte gör i Sverige sägs det.

Det enda är att vanliga producenter kanske har i lite askorbinsyra tror jag?

Men helt superrustikt fantastiskt mjöl av olika veten och utan tillsatser går ju också att köpa väldigt lätt och inte så dyrt.

Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får kortare hållbarhet. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.

Men maler man hemma så kan man mala när man behöver, och det där med hållbarhet blir inte så viktigt.

Senast ändrad:
Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får en hållbarhet på typ 2 veckor. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.
Vad är det som tas bort utöver det som görs för att få siktat mjöl?

Men en brist i standardutbudet i affären tycker jag är att det inte finns finmalet fullkornsmjöl av vete, att man är hänvisad till att välja antingen siktat eller grovt.
Jag för min del har börjat byta till kornmjöl i de flesta sammanhang där man av slentrian använder vitt vete, men egentligen inte behöver ha glutenets funktion.

Vad är det som tas bort?

Groddar och kli, men det är väl inget konstigt?
Skrev jag att det var något konstigt? Det tror jag inte? :confused: Tvärtom så skrev jag att det inte var något konstigt.

Ja det tas bort och nu har jag mjöl med det istället.

Vad är det som tas bort?

Groddar och kli, men det är väl inget konstigt?

Exakt, det beror ju helt på vilket mjöl en vill ha (vitt eller fullkorn) men det är ju inget mystiskt med det. En får ju helt enkelt köpa det mjöl en vill ha.

Men att regelmässigt ta bort vissa ämnen ur mjölet bara för att är ju löjligt, det skulle göra mjölet galet mycket dyrare (plus att jag har ingen aning om hur en skulle göra det).

Exakt, det beror ju helt på vilket mjöl en vill ha (vitt eller fullkorn) men det är ju inget mystiskt med det. En får ju helt enkelt köpa det mjöl en vill ha.

Men att regelmässigt ta bort vissa ämnen ur mjölet bara för att är ju löjligt, det skulle göra mjölet galet mycket dyrare (plus att jag har ingen aning om hur en skulle göra det).
Men vart skrev jag att det var mystiskt?

Ärligt talat. Vad är det här? Har du aktier i någon kvarn och inte vill att folk gör eget mjöl eller vad är det som händer?

Men vart skrev jag att det var mystiskt?

Ärligt talat. Vad är det här? Har du aktier i någon kvarn och inte vill att folk gör eget mjöl eller vad är det som händer?

Nä, men din trådstart hade en rätt konspiratorisk ton ("de plockar bort ämnen ur mjöl!) och kändes helt ärligt rätt okunnig om hur mjöl och (kommersiell) mjölmalning fungerar.

Fine om du vill krångla men försök att inte låta som om det finns någon "big mill" som i "big pharma" som konspirationsgalningarna gillar att slänga sig med. Det är inte bra att misstänkliggöra helt normala livsmedel.

Du får hjärtligt gärna mala hur mycket mjöl du vill, men att börja med att det plockas bort en massa saker ur mjöl och få det att låta som en konspiration.. Det är bara konstigt.
Konspirationstolkningen står ni själva för i tråden. Jag har inga som helst föreställningar om att det skulle föreligga en konspiration. Att det plockas bort saker är fakta, precis som du själv har påpekat.

Nä, men din trådstart hade en rätt konspiratorisk ton ("de plockar bort ämnen ur mjöl!) och kändes helt ärligt rätt okunnig om hur mjöl och (kommersiell) mjölmalning fungerar.

Fine om du vill krångla men försök att inte låta som om det finns någon "big mill" som i "big pharma" som konspirationsgalningarna gillar att slänga sig med. Det är inte bra att misstänkliggöra helt normala livsmedel.
Men snälla nån.

Det är NI som står för konspirationstolkningen. Jag har aldrig påstått att det är någon som helst konspiration.

OCH JA! Jag hade ingen aning om hur mjöltillverkning gick till alls fram tills för några veckor sedan. Vete + mala var väl det jag visste ungefär. Vad spelar det för roll? Måste man vet allt helatiden?

Vad är det för dokumentär? Jag vill se den!
Du får googla själv, för jag har tappat tålamodet med attityden här och har ingen större lust att vara det minsta hjälpsam.

Jag var peppig och glad för att vi ska prova en för oss ny grejj. Det är jag inte längre. Tack!

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Kvarka-vaccinering
Tillbaka