Måla i stallet

K

knyttet

Det kanske har varit uppe flera ggr tidigare, i så fall får ni ursäkta, men jag behöver lite tips! :)

Ska måla stallet invändigt i sommar. Det är timmerväggar, på vissa stället (plywood)skivor över men mest timmer som ska målas.
Vad ska man använda för typ av färg? Finns det någon slags färg som är mer lämpad att ha i stall? Ingen kalkfärg utan "riktig" färg!
 
När vi har målat i vårat stall så har vi två färger, vinrött och vitt...
Vi har boxar som är byggda av rejäla bräder (ett "gammaldags" stall alltså" och de andra väggarna är i spånskiva eller nåt sådant...

På boxväggarna använde vi en oljebaserad färg, och på övre halvan och i stallgången (där det var skivor) använde vi vit vattenbaserad färg...
Jag tror att oljebaserad färg är lite tåligare än den vattenbaserade, speciellt på ställen där det slits (som i boxen)...
 
Okej, då får jag ta och köpa oljebaserad färg då! Ju slitstarkare desto bättre, man vill ju inte måla om oftare än man behöver... :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 490
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 197
Senast: Freazer
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp