Måla luckor

Maran

Trådstartare
Har någon målat köksluckor och/eller garderobsdörrar själv? Blev det bra? Har ni några tips eller varningar att dela med er av?

Mina luckor och dörrar har en trist mörkvit färg och nu börjar jag fundera i göra om-banor. Det ser ut som om förra ägaren har målat själv och det ser OK ut. Frågan är om det syns mera i en mörkare kulör att det är "självgjort"? Min mamma, som inte kan eller gör något alls hemmafixande mer än att tala om för pappa hur det ska se ut, hävdar att det blir inte bra att måla själv. Hon tycker att jag ska lämna in luckorna på lackering istället. Visst, gärna det, men för vilka pengar då? Har mamma rätt?:)

Ska man ha matt, halvblank eller blank färg? Nu är det matt tror jag.

PS. Lägg gärna ut bilder på före och efter om du har.
 
Sv: Måla luckor

Konstig, även jag började fundera i de banorna idag :eek:

Jag hade ett svagt komihåg att jag läst om en metod att använda skumgummiroller eller nått liknande och hittade nedanstående vid googling.

Du kan komma väldigt nära finishen på sprutade luckor om du tar vanlig vattenbaserad lackfärg och polyetenroller (~skumgummi). Du bör lägga ner luckorna och späda färgen så att den blir ungefär som vanlig filmjölk. Tre gånger brukar bli bra och det torkar på nolltid eftersom det blir så tunt.

Kravet på förarbete blir mindre eftersom färgen fyller ut bättre än när man sprutar. Vill du ha ännu tåligare yta kan du säkert köra med alkydfärg och späda med lacknafta men det blir bra mycket bökigare att sköta rollern mellan varven. Kostnaden blir försumbar (1l färg räcker till STORT kök) och du slipper frakta iväg luckorna. Vill du byta färg så är det bara att göra om det nästa år, underlaget är redan slätt nog att tvätta och måla direkt på.
 
Sv: Måla luckor

rolla med en slät roller, använd lackfärg, så blir det slätt.
måla flera lager och tunt.
 
Sv: Måla luckor

Jag målade om mina äggvita luckor för några år sedan... slipade ordenligt, spacklade och målade sedan med en halvmatt dalablå färg.

Bytte ut handtagen mot lite "gammeldags".


Det finns speciella små roller att måla luckor med så det inte syns att de är hemmamålade, fråga i färgaffären.

Superenkelt sätt att få ett nytt kök :D

Min färg sitter kanon.

DSCN1511.jpg
 
Sv: Måla luckor

Fina luckor och snygg färg!

Tack alla för tipsen! Låter som om mamma har fel så här långt.:p
 
Sv: Måla luckor

Det beror lite på vad det är för slags färg på luckorna innan oxå. :angel: Min kära moder skulle måla om luckorna i våran sommarstuga, nu vet jag inte vilken färg hon använde men hjälp... Färgen krackilerade rätt omgående och sen ramlade det flagor precis hela tiden. Efter något år i kaoset kröp hon till korset och lämnade in dem och fick de ommålade. :D
 
Sv: Måla luckor

Här är en till som planerar att måla om köksluckorna! Ev kommer även vissa garderobsdörrar få en överstrykning vad det lider. Även jag tackar för tipsen! :)

Fråga: Kan man använda tekniken med tunn färg och skumgummiroller även när man har lister på luckorna (a la Indianen)?
 
Sv: Måla luckor

Jag har målat om både köksinredningen å innerdörrar själv, lackfärg å liten roller, har funkat fint för mej!
 
Sv: Måla luckor

Målade om köksluckorna för ett antal år sedan. En lågbudget renovering då hela köket egentligen behöver bytas ut. Tvättade med målartvätt, slipade, spacklade, målade med en "häftfärg" som skulle få den riktiga färgen att sitta bättre, slipade försiktigt igen och rollade sen på färgen med en liten skumgummiroller.

De såg inte hemmålade ut eftersom man rollar och inte använder pensel. Färgen har suttit väldigt bra. Fråga i affären så kan de förklara exakt hur du ska göra och vad för grejor du behöver. Oljebaserad färg sitter bättre än vattenbaserad. Jag hade möjlighet att vara i maskinhallen och göra målningsjobbet så därför hade jag inga besvär med att oljebaserad färg luktar mer.
 
Sv: Måla luckor

Måste gå och se om jag hittar burken. Kommer inte ihåg. Är nog 5 år sedan jag gjorde det. Nu finns det så klart märken i dörrarna men de klarar ju inte av vad som helst. Vilken färg gör det?
 
Sv: Måla luckor

Jag och min sambo har länge velat måla om våra köksluckor. Våra föräldrar säger samma sak, att det inte blir bra att måla själv. Därför kom vi på den briljanta idén att lämna in luckorna till en måleriutbildning på gymnasiet men jag ringde nyss dit och då hade slutat med sånt :(
Vi har verkligen inte råd att lämna in dem på lackering, så om vi vill ha vita köksluckor får vi måla själv.

Såhär ser de ut just nu:
Efter_2.jpg

Björkfanér från IKEA.

Eftersom det här är en bostadsrätt ska vi ju nån gång sälja, och då vill man ju helst att köksluckorna ska se bra ut. BLIR det verkligen så bra om man målar själv? Vi har några vänner som målade deras, och tja... tycker inte det ser bra ut :crazy:
 
Sv: Måla luckor

Vi målade i vårt gamla kök, det blev väl "sådär". Vi valde en vaniljgul (shakerinspirerad) färg (matt) och målade över ekfaner. Fanéren var inte i så gott skick på sina ställen, där blev heller inte måleriet toppen. Men vi hade då inget alternativ - vi hade inte råd att byta ut hela köket. Det blev BÄTTRE, det blev det.
Har tyvärr inga bilder.

Vi läste också om skumgummiroller som skulle vara bästa alternativet, men vi kom fram till att en "vanlig" liten roller var lättare och gav lika fint resultat.
 
Sv: Måla luckor

Jag har inte målat mina luckor ännu. Det ligger fortfarande på funderingsstadiet. Den tidigare ägaren till lägenheten har sannolikt målat om dem till en matt bruten vit färg. På håll ser det helt OK ut. Tittar man nära ser man svaga penseldrag, men inte så att det stör tycker jag. Beror i och för sig på hur petig man är.

Eftersom mina luckor troligen är sedan huset byggdes på 70-talet så känns det inte som någon stor ekonomisk förlust att testa att måla om själv. Blir det inte bra får jag väl bita i det sura och lämna in dem för lackering.

Agapi: Jag tycker att ert kök är fint. Jag antar att det inte ser murrigt ut i dagsljus som det gör på bilderna i vad som verkar vara "mysbelysning"?
 
Sv: Måla luckor

Till alla

Har ni inget målarutrymme,så är ni välkommen att sprutmåla luckorna i min tvättsuga,i torkrummet..........

Det gjorde min granne:devil:....

Resultatet?? Ja,det kanske kom lite färg på skåpluckorna
 
Sv: Måla luckor

Bra förarbete ser till att det inte ser hemmagjort ut. Tänk på att färgen inte täcker allt, om du inte vill måla 11 lager eller så. Spackla, slipa, måla med grundfärg, slipa lätt igen. Om man sliper hela luckorna och inte bara där man spacklat kan det på vissa material bli enklare att få färgen att fästa snyggt (om man t.ex. vill måla om klassiska vita garderobsdörrar bör man slipa hela dörren först).
 
Sv: Måla luckor

Jag målade om mina luckor i höstas och det blev jätte bra. Rollade med en speciell skumgummiroller. Slipade och tvättade med målartvätt och målade två ggr. Jag är helnöjd. kanske lägger in en bild sen.

Vill man kan man ju sprutlackera luckorna. Det blir skitsnyggt men kostar lite. Här där jag bor skulle jag fått betala 200kr/lucka. Jag valde att måla själv i stället då jag ändå tänkt göra om köket ordentligt lite längre fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måla luckor

:banana:
Jag och min sambo har länge velat måla om våra köksluckor. Våra föräldrar säger samma sak, att det inte blir bra att måla själv. Därför kom vi på den briljanta idén att lämna in luckorna till en måleriutbildning på gymnasiet men jag ringde nyss dit och då hade slutat med sånt :(
Vi har verkligen inte råd att lämna in dem på lackering, så om vi vill ha vita köksluckor får vi måla själv.

Såhär ser de ut just nu:
Efter_2.jpg

Björkfanér från IKEA.

Eftersom det här är en bostadsrätt ska vi ju nån gång sälja, och då vill man ju helst att köksluckorna ska se bra ut. BLIR det verkligen så bra om man målar själv? Vi har några vänner som målade deras, och tja... tycker inte det ser bra ut :crazy:

Jag tycker helheten ser jättebra ut! Kakel, bänkskiva och luckor är liksom ett nu, tror att det bara skulle se himla konstigt ut om luckorna skulle vara målade. Det är snyggt som det är nu!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: nyttnick
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 477
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp