Måla över vattenskada

Läckan är mycket riktigt vid en murstock. Huset är byggt 1956 och alla väggar är gjutna.
Mina kontakter har, precis som ni här, tittat på bilder och dragit slutsatser baserat på bild och mitt omdöme.
 
Det är nog som du säger väldigt kopplat till hustyp och marknad också. Jag har fått intryck av att du har en helt annan typ av fastighet, där jag tror att spekulanter har en helt annan acceptans och nog även annan egen kunskap för att kunna göra en bedömning av skavanker.
Ja man skall nog fundera på vad huset skall göra sedan. Säljas, hyras ut, rivas, helrenoveras eller bara vara min egen bostad.
Största värdet i mitt gamla hus är att det finns alls på en plats där man inte kan få bygglov. Samt att där finns vatten, avlopp och el. Jag kluddar ihop huset efter hand. Det måste ju vara trevligt, bekvämt och hälsosamt att bo i. Innomhusklimatet och luften är utmärkt. Men en ny ägare skulle nog vilja helrenovera precis allt oavsett. Huset skulle bli fantastiskt om man hällde in en miljon i det.
 
Japp, gjutna. Det är lite annorlunda. Finns ett par såna hus här i byn, alla ritade av samma person som byggde vårt.
Häftigt.
Det ruttnar ju garanterat inte i alla fall.
Jag skulle känna mig tämligen trygg med ett sådant hus. Det är nog ett jättebra köp. Ju mindre organiskt material ju mindre risk för röta och ohyra.
Men.
Det blir risk för hussvamp. Hussvampen behöver kalk som finns i murbruk och kan få oanad fart i trä som är i kontakt med fuktig betong.
 
Läckan är mycket riktigt vid en murstock. Huset är byggt 1956 och alla väggar är gjutna.
Mina kontakter har, precis som ni här, tittat på bilder och dragit slutsatser baserat på bild och mitt omdöme.

Ok, troligtvis vet dina kontakter mer om hur huset är byggt också, än vad vi vet här. Rent allmänt litar jag mer på kunniga människor nära min verklighet, än okända människor som antar saker på nätet. Så om dina kontakter är kunniga om fuktskador och känner till husets konstruktion, så gå på det då.

Vi som kommer med frågor och invändningar gör ju inte det för att djävlas eller vara jobbiga, utan för vi har de erfarenheter vi har. Anledningen till att jag överlag har ett rätt litet förtroende för gemene mans hemmafixare är att de flesta - precis som du - helst tar den enkla och snabba vägen. Det betyder inte att det alltid innebär fel, det är ju lika onödigt att överarbeta saker i onödan. Men det gör att om jag inte har tecken på något annat, så utgår jag ifrån att tidigare ägare inte heller har kontrollerat något angående följskador utan gjort minsta möjliga åtgärd för att laga ventilen.

(Och för att besvara den ursprungliga frågan - jag hade målat med spärrfärg över alla fläckar och därefter med en billig vit färg tak, snedtak, lister och vägg, och sedan låtit det vara så ett halvår för att se att fläckarna inte kryper igenom innan jag målar med en bättre färg med rädd nyans samt tapetserar. Skulle absolut måla hela taket och listerna, kommer inte bli snyggt annars. Och ska det inte bli snyggt finns ju ingen poäng med att måla :))
 
Det är markradon. Mätt någon gång på 80talet. Vi ska göra en ny mätning nästa eldningssäsong.

Hussvamp har jag koll på, det har jag stött på i jobbet ett par gånger. Förhoppningsvis klarar vi oss från det :)

Jag har köpt renoveringstapet och ska sätta upp tapeter på bara just den lilla vägg/taksnutten. Som ett fondhörn (istället för fondvägg). Men först har jag lite andra projekt att ta tag i.
 
Skulle absolut måla hela taket och listerna, kommer inte bli snyggt annars. Och ska det inte bli snyggt finns ju ingen poäng med att måla :))
Jo, som du skrev, man ser om det kommer nya vattenskador. Det är hopplöst att veta om fuktrosorna är nya eller gamla. Vi försökte t.o.m. med foton men kom till slutsatsen att måla var det enda säkra.
 
Det är markradon. Mätt någon gång på 80talet. Vi ska göra en ny mätning nästa eldningssäsong.

Hussvamp har jag koll på, det har jag stött på i jobbet ett par gånger. Förhoppningsvis klarar vi oss från det :)

Jag har köpt renoveringstapet och ska sätta upp tapeter på bara just den lilla vägg/taksnutten. Som ett fondhörn (istället för fondvägg). Men först har jag lite andra projekt att ta tag i.
Om det var mitt hus så skulle jag göra en fuktmätning vid tillfälle, bara för att vara säker. Betong torkar ju inte ut på samma sätt som en gammal brädlåda. Och om det var fuktigt så skulle jag sätta in en avfuktare och litet extra värme en tid och så mäta igen.
Och så skulle jag anlita mögelhund inför en ev. försäljning.
Jag skulle inte börja riva sönder huset.
 
@Inte_Ung jag äger hus från slutet av 40-talet som jag vet att jag har mögel i, dock inte där vattenskadan varit utan pga puckad renovering. För att få bort möglet måste fasaden rivas vilket står på att göra listan.
Jag har också tittat på ett antal fastigheter där det funnits mögel och röta på de mest intressanta ställen och det har inte varit några nya hus. Drog mig ur en affär där man haft en vattenskada där man åtgärdat skadan men inte resultaten av den. Det spända taket hängde som gardiner i ett rum. Det gick i det fallet inte att besiktiga vinden eftersom man stängt till all åtkomst till den via eternitfasad så inga luckor fanns. Har även tittat på gammalt hus där mäklaren satte in massor av korgar med äpplen på visningen. När man lyckades komma ifrån den starka doften av äpplen så kände man den unkna mögellukten i bakgrunden så jo man kan mycket väl få både mögel och röta i gamla hus. Jag säger inte att det är det vanligaste men att bete sig som du gör och prata ner andra människors erfarenhet genom negativa epitet är faktiskt inte okej någonstans oavsett andras erfarenhet. Kom med fakta istället för att försöka skapa en stämning.
 
Vi har en gammal vattenskada i ett rum. Själva skadan är åtgärdad, men väggen ser bedrövligt ut.
Jag tänkte måla över det. Går det, eller är det en dum idé?
Visa bifogad fil 64364

Min tanke är att måla grönt på väggen. Kan jag måla vitt i taket bara där det är skadat eller måste jag måla hela taket?
Jag måste tyvärr sälla mig till övriga skaran som säger att du borde göra någon form av mögeltest på den där vattenskadan. Det där är ju liksom inte en liten vattenskada utan ser ju ut att ha pågått ett bra tag.

Vill du inte inspektera utan måla över bör du grunda med en speciell "primer" som sluter in de där fläckarna innan du målar över dem med "vanlig" färg.
 
Jag måste tyvärr sälla mig till övriga skaran som säger att du borde göra någon form av mögeltest på den där vattenskadan. Det där är ju liksom inte en liten vattenskada utan ser ju ut att ha pågått ett bra tag.

Vill du inte inspektera utan måla över bör du grunda med en speciell "primer" som sluter in de där fläckarna innan du målar över dem med "vanlig" färg.

Der är möjligt att det pågick länge, men det är som sagt länge sen.
Det handlar inte om att jag inte vill göra något, det jag ifrågasätter är om det verkligen är nödvändigt att riva upp hela taket vilket jag fick tips om tidigt i tråden.
Jag har beställt ett "självtest" för svartmögel (och ja, jag vet hur man gör).

Som jag skrivit tidigare i tråden kommer jag inte måla över utan håller på att riva bort alla gamla lager tapet för att sedan sätta upp en ny.
 
Der är möjligt att det pågick länge, men det är som sagt länge sen.
Det handlar inte om att jag inte vill göra något, det jag ifrågasätter är om det verkligen är nödvändigt att riva upp hela taket vilket jag fick tips om tidigt i tråden.
Jag har beställt ett "självtest" för svartmögel (och ja, jag vet hur man gör).

Som jag skrivit tidigare i tråden kommer jag inte måla över utan håller på att riva bort alla gamla lager tapet för att sedan sätta upp en ny.
Det beror ju på vilken nivå man lägger sin renovering. Hemma hos oss - vi renoverar ett hus som är mer än 100 år gammalt - hade vi ryckt ut taket och kollat vad som finns på andra sidan. Andra hade kanske gjort annorlunda.

Att rycka ut ett hörn av ett innertak för att kolla vad vattenskadan gjort för skada kostar ofta mer tid än pengar, men god hälsa för både hus och folk och fä som bor i det vinner alltid i längden. Någon nämnde den där gallerventilen och kanske den är ren och len som en fölmule eller så är den de facto äkta nasty på grund av vattenskadan.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
582
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
665
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp