Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

makarontanten

Trådstartare
Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :)

Jag bor i hyreslägenhet och jag vet att man inte får göra precis som man vill med förändringar och renoveringar, och jag ska ringa och fråga hyresvärden/ägarna innan. Jag vill bara se om det är någon ide att ens ge sig på vissa arbeten innan.

Iallafall. Jag har bott här i 8 år, och som det ser ut kommer jag bli kvar. Drömmen har vart att köpa mig något eget, men med en skral ekonomi och ganska usel lön, så inser jag att en kontantinsats kommer ta alldeles för lång tid att spara ihop till, och massa dyra blancolån vill jag inte utsätta mig för.

Jag trivs egentligen bra, men lägenheten känns omodern och sliten, och jag vill göra om. Hyresvärden är känd för sin snålhet och jag räknar inte med att få några förändringar av dem nu ( har fått nya tapeter för ca 5 år sedan som är helt ok).

Men till sak. Jag skulle vilja måla om mina innedörrar till vita, som är i en ful ljusbrun färg nu, och mina skåpsluckor i köket till ljust grått. De är vita idag, men lite skavda och börjar bli lite gulaktiga av ålder. Det är väl egentligen det "stora" jag vill börja förändra, men jag känner mig osäker på hur lätt det är att få det snyggt och jämnt så det ska bli godkänt som proffesionellt utfört, så man inte förstör istället. Jag har googlat och läst på allt om förarbete och liknande, men det låter så enkelt när experter uttalar sig, så skulle vilja ha lite mer ord från "vanliga" människor.

Ska man använda pensel eller roller för att få en jämn och fin yta? Vilken sorts färg ska man ha? Tänker fråga i målarbutik också, men som sagt, vill ha lite tips och råd nu innan jag ens funderar vidare på om jag klarar av det. Jag är alltså inte någon van målare, utan bara målat någon fondvägg och enklare saker innan.

Första projektet kommer dock bli mitt soffbord att öva på, och det ska jag målartvätta redan nu i kväll och börja slipa imorgon. Även här undrar jag om roller eller pensel är att föredra, och om pensel är bäst, hur bred ska man använda? Jag vill alltså försöka undvika randiga penseldrag när färgen torkat. Går det bra med soffbordet, så fortsätter jag med tvbänk och sidobord.

Det ska bli så spännande att sätta igång, för nu sprutar ideerna på att få en ljusare och fräschare lägenhet :) Någon med tips och råd till mig angående detta?
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Större släta ytor som typ skåpdörrar föredrar jag att rolla. Det blir lättast att få det jämnt tycker jag. Penselmålning spar jag till fönster och lister etc. Dvs till mindre ytor och ytor som inte är släta.

Du måste sannolikt ändå måla två strykningar för att få det bra. Skulle det inte bli bra på första strykningen så kan du slipa lätt innan det andra lagret.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

I vårt förra hus (som vi ägde) målade jag själv om våra tidigare mörkgröna innerdörrar till vitt, vilket var mer jobb och tog mer tid än vad jag räknat med. Jag använde pensel och billig vit färg, då det var gamla trädörrar som inte målats på länge krävdes det säkert 5 lager färg men resultatet blev jättebra på 6 av 7 dörrar. Den sista var källardörren och den hade lite skavanker redan innan jag började så jag vet inte om jag kunde ha gjort det bättre.

Även köksluckorna målade jag och dottern om två gånger, lite med åsikten att det är värt ett försök, kan inte bli värre. Första gången var jag jättenöjd med resultatet men det tog inte mer än något år förrän det började se illa ut igen och vi tvättade och målade igen men utan lyckat resultat. Tror dock att man kan lyckas väldigt bra om underlaget är bra, vi hade en mörk halvtaskig faner. Även här målade vi med pensel.

Med denna erfarenhet skulle jag lätt kunna ge mig in på att måla om dörrar men skulle inte ge mig på att måla fanerade köksluckor igen utan skulle köpa nya luckor eller lämna in dem för lackering.

Men nästa gång jag ger mig in på sådana målningsarbeten skulle jag också gå till en bättre färghandel och fråga vad de rekommenderar för färg till det man ska måla, man brukar kunna få bra råd, sen kan man ju alltid köpa färgen billigare någon annan stans men man får rätt typ.

Vet inte om det här hjälpte, har just målat alla element och fönsterfoder i nya huset med en riktigt dyr färg och är jättenöjd, så fråga efter råd och låt det ta tid så blir det bra.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Tackar er båda för tips och saker att tänka på :-)

Visst skulle det vara enklare att köpa nya luckor, alternativt lämna in dem, men köpa nya känns uteslutet i en hyreslägenhet, det lägger jag inte pengar på.

Samtidigt gillar jag att pyssla och testa mina gränser lite, och allt blir ju så mycket roligare när man har gjort det själv sen. Mitt största orosmoment i detta är ju bara så jag inte förstör och hyresvärden blir vansinnig, därav blir soffbordet projekt ett att öva på ;)

Mina innedörrar är inte målade utan "klarlackade" tror jag ( heter det så när de är orginal i trä och bara lite blanka?). Svårt att förklara, men det är dörrar av äldre ljusbrun modell som man typ använde på 50-60 talet tror jag. Det kanske inte funkar att måla dem då?
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Beroende på hur du vill att resultatet ska bli så använder man ju olika metoder.
Har du tex släta luckor så skulle jag lätt lämna in dem på lack, kostar småpengar och de blir som nya med hållbart resultat.
Pensel ger ränder och roller ger mer eller mindre knottror.
Vill man ha det helt slätt så använder jag färgspruta.
Biltema har bra färgsprutor till bra pris.

Dina dörrar går att slipa, grundmåla och sen måla.
Dock med risk att de kommer att se plastiga ut som släta vita dörrar gärna gör.
Jag skulle inte förstöra dörrarna med färg, då skulle jag hellre slipa dem trärena och sen använda olja eller vax med vitt färgpigment i.
Då får man vita ljusa dörrar som inte ser plastiga ut.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Dörrarna är med största sannolikhet i gabon (fanerade). Sök på nätet på renovering dörr gabon så får du tips på hur andra gjort. Jag vet att många väljer att måla dem vita. Vi har inte renoverat våra gabondörrar ännu men när vi gör det är planen att bara slipa och lacka om dem. Jag gillar färgen jag :)

Angående skåpluckorna, är de fanerade eller solida? Vi målade om våra solida luckor själva. Först rugga med fint sandpapper, sen rolla med skumgummiroller och halvblank lackfärg. Det blev jättebra. Fanerade luckor vet jag inte om jag skulle våga måla.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Tack båda för svar, alla tips är välkomna :)

Japp, nu när jag sökte på gabon, så ser jag att det är sådana dörrar jag har ( visste inte vad det hette) och jag avskyr dem :p

Angående sprutmålning så är problemet att jag inte har någonstans att vara, så känns inte som ett alternativ att spruta inne i lägenheten :o

Hur vet jag om skåpsluckorna är fanerade eller solida:nailbiting:? För mig är dem bara i trä med vit målarfärg på :D De är annars släta, men har en utsmyckning i form av 5 ränder på varje lucka som sitter precis under knopparna man drar i när man öppnar. Jösses, vad svårt att förklara när man inte kan fackspråket på vad allt heter.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Mina innedörrar är inte målade utan "klarlackade" tror jag ( heter det så när de är orginal i trä och bara lite blanka?). Svårt att förklara, men det är dörrar av äldre ljusbrun modell som man typ använde på 50-60 talet tror jag. Det kanske inte funkar att måla dem då?

Gabondörr?
https://www.google.se/search?q=gabo...KJ4AT_4IGYAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1093&bih=480

Jag är av åsikten att allt går att måla. Det handlar bara om underarbete.

googla "måla om gabondörr"
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Gabondörr?
https://www.google.se/search?q=gabo...KJ4AT_4IGYAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1093&bih=480

Jag är av åsikten att allt går att måla. Det handlar bara om underarbete.

googla "måla om gabondörr"

Jajemen, dörrarna är gabon :-)

Jag har nu vart och köpt färg till soffbordet, det är tvättat med målartvätt och slipat, så nu kör vi på med grundfärgen direkt.

Har tagit bild på hur det såg ut innan, så vi får köra före och efterbilder när det är klart.

Skåpsluckorna är mest spännande, men känner att jag som nybörjare får öva med soffbordet först och se om jag reder ut det så det blir snyggt :-)
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Om du kan vänta tills det är sol och varmt ute så går det utmärkt att spraymåla utomhus :)
Man bör dock inte göra det under värsta pollen säsong eller om det blåser ute.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Frågan är om det är okej att måla dörrarna. De brukar ju ha reservdörrar om nån går sönder och då matchar det ju inte.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Frågan är om det är okej att måla dörrarna. De brukar ju ha reservdörrar om nån går sönder och då matchar det ju inte.

Pratade precis med min far, och precis då kom jag på att han ju jobbar med att tillverka dörrar och frågade honom. Han tyckte INTE jag skulle ge mig på dörrarna, och jag frågade om han kunde fixa andra till mig från sitt jobb. Nä, det gick visst inte, då deras var dyra och fina dörrar och de inte hade rabatt alls på jobbet. Däremot påstod han att det finns nya att köpa för under 500 hundringen styck, och att det kanske var ett alternativ. Då kan jag ju "slänga" upp de gamla på vinden så länge jag bor här, så behöver jag ju inte fråga hyresvärden ens :) Det är ju bara 3 dörrar i lägenheten, så blir ju ingen förmögenhet heller.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Frågan är bara om de billiga dörrarna har samma mått..

Vi bor också i hr med 3 iof vita släta dörrar och vi tänkte köpa några snyggare med speglar men tji fick vi då det inte är samma standardmått nu som då (-87) utan skiljer någon cm.
Å ska man byta nya karmar blev det helt plötsligt en annan prislapp och betydligt mer arbete :mad:
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Ja, det var ju inget kul att det blev så för er... Jag googlade lite dörrar och prislappen var ok, men har inte mätt om de passar här. Det är inte riktigt aktuellt att beställa just nu, så får kolla vidare på det så det passar :)
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Dagens innerdörrar har lite andra mått än de på 50-60-talet tyvärr. Det kan säkert gå att hitta nyproducerade dörrar av "gamla" mått men förmodligen ska de specialbeställas då, och då blir det inte billigt.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Du kan ju annonsera under köpes.
Antingen nyare fina, eller sådana som kan ge dig på att måla utan att betala en förmögenhet.
Det står säkert dörrar i förråd både här och där.....kanske läser dess ägare din annons...glöm inte att ange måtten bara.

Tror att vitmålade dörrar kommer att ge lägenheten ett helt annat utseende.
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Jag målade om mina körksluckor en gång i tiden, då med pensel, min pappa som är målare var lite smått hysterisk innan han sett resultatet just för att måla med pensel inte alltid lätt att få snyggt om man inte är van, men tydligen hade jag lyckats iaf ;) men till saken: han rekommenderade annars roller, mycket enklare att få jämnt!
 
Sv: Måla om "halva" hemmet, går det? Långt

Penselmålning blir ofta snyggare, om man kan måla och är beredd att lägga pengar på bra färg och bra penslar. Annars är det lätt att det ser ut som ditkletat med piasavakvast.

Roller tycker jag man ska undvika, det är inte alls så snyggt som bra penselmålat (viktigt att det flyter ihop i dragen, och att penseln är av så god kvalité att den bär färgen vettigt).

Vi har av yrkesmålare fått rollat och penselmålat verandan (han fick själv välja vilken metod han villa använda på panel respektive fönsterbänk) och rollermålat är verkligen inte snyggt. Och då är det alltså en duktig yrkesman som varit framme.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 857
Senast: Niyama
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 250
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 167
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Ja jag skulle vilja måla ovansidan på locket på toalettsitsen. Den är vit MDF. Ny, så inte sliten. Bara ovansidan så blir ju inte massa...
Svar
2
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp