Måla om i HR

PopcornPlayer

Trådstartare
Ja, det lättaste är ju att ringa fastighetsskötaren, men nu har jag glömt bort det varenda dag i en vecka och kommit på det efter 16 :crazy:.

Vi har slitna (och fula!) tapeter i lägenheten som är rätt gamla. V-rum och hall är väl relativt nya, 7 år kanske, sovrummen o köket desto äldre...

Så för att måla/tapetsera om, krävs godkännande innan det? (Nej, vi ska inte måla i extremtlimegrönt och ceriserosa :D)
 
Sv: Måla om i HR

Jag vet inte om det är olika, men när vi hade hyresrätt så betalade vi färgen själv och målade över den gamla. Använde vit färg, eftersom det inte kan bli så mycket fel :D
 
Sv: Måla om i HR

Så länge det följer "allmän god smak" och blir fackmannamässigt gjort brukar de flesta hyresvärdar tacka och ta emot. :p
Du får ju ingen ersättning för det som du säkert förstår, så de blir nog bara glada att spara in de kostnaderna..
Men det allra bästa är såklart att fråga först, för säkerhets skull.
 
Sv: Måla om i HR

Generellt sett brukar det gå bra så länge man målar på målade väggar och tapetserar på tapetserade väggar samt - som redan nämnt - följer allmän god smak. Att undvika fondväggar kan också vara klokt.

Försök dock få tag på er hyresvärd i alla fall, för kanske kan de stå för materialet om ni står för jobbet? Sedan kan det vara schysst att lämna lite färg eller tapeter kvar så att efterkommande hyresgäst kan fixa till småskador eller sätta upp någon extra våd om det behövs.
 
Sv: Måla om i HR

Jag tog i tag i detta strax innan påsk, och fastighetsskötaren var på semester såklart. Pratade lite kort med fastighetsförvaltaren som sa, precis som du, att det måste tapetseras om vi inte vill tapetsera om innan vi flyttar.

Ska prata med fastighetsskötaren också, och se om vi kanske kan få materialet betalt. Lägenheten tapetserades 2000, vad tror ni? Är det någon ide att försöka?
 
Sv: Måla om i HR

Om det bara är nio år sedan sist får ni nog stå för kalaset själva.

Måla om etc är inga problem, problemen kommer när man ska flytta och det inte är fackmannamässigt gjort :D
 
Sv: Måla om i HR

Allmän god smak måste vara VÄLDIGT varierande, för mitt kök har terracottafärgade tapeter med skum (sned) bård och rosa skåpluckor :rofl:

(Jag ska göra om det, måste bara ha energi nog för allt pill).

Klaga var liksom ingen idé.
 
Sv: Måla om i HR

Både min och sambons pappa har byggt sina hus själva, så dom ska nog kunna tapetsera om i våran lgh ;)

Vi har också tapeter med sned bård. I alla tre sovrummen är det blommor på över halvan och ränder på under halvan. Ca 1m upp sitter det blommiga bårdar. Skitsnyggt. Inte :p
 
Sv: Måla om i HR

Om det bara är nio år sedan sist får ni nog stå för kalaset själva.

Min hyresvärd tapetserar om i 10-årsintervaller, så hade jag velat tapetsera om i min lägenhet efter nio år hade de stått för tapeter och material (jag hade dock fått göra jobbet själv såvida jag inte velat betala några hundralappar för att få hjälp med det). Så det kan nog variera.

Dock betalar de förstås bara för de allra billigaste tapeterna (och har dessutom ett avtal med affären så de får ganska duktigt med rabatt) så skulle jag vilja ha en dyrare tapet (d.v.s. en tapet som INTE är beige/ljusblå/ljusgrön och småblommig/annat fult mönster) skulle jag få betala mellanskillnaden. Nu vet jag givetvis inte om alla hyresvärdar har det så, men om, så kan det förstås bli ganska dyrt i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 510
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 833
Senast: Snurrfian
·
Äldre 1 maj flyttade jag in i min lägenhet. Fick lovat omtapetsering i hela lägenheten då den ser bedrövlig ut med slitna tapeter och fullt...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Angel
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 591
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp