Måla om stall

norrland65

Trådstartare
Vi håller på att måla om stallet.

I sadelkammaren rådfrågade vi målaraffären och fick hem en utomhusfärg som passar snickerier m.m. En bra färg. Utom att den kostar 800 kr för 20 kvm. Stallet är stallgång + åtta boxar som ska målas. Blir dyrt.

Vi målade väggfärg i fönsterträt och dörröppningen till sadelkammaren. Verkar sitta minst lika bra, täcker lite sämre men ändå.

Kan man måla om stallet i väggfärg? Vi har kallstall, följer utetempen, någon grad varmare bara. Blir lite fuktigt när det är fuktigt och regnigt ute.

Vad tror ni? Om väggfärg inte funkar - någon annan billig färg?

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Jag målar med vattenlöslig utomhusfärg. Täcker och sitter bra samt är väldigt lättjobbad. Lätt att göra rent penslar också. Den är inte dyr.
 
Sv: Måla om stall

Det går bra att måla med färg för källare&förråd också.
Inte så mycket dyrare än vanlig väggfärg.
 
Sv: Måla om stall

Ok, det har jag inte tänkt på. Är källarfärgen vattenbaserad? Vill ha det eftersom de gnager m.m.

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Jag målade boxen förra året och var då tvungen att köpa någon speciell färg i färgaffären på orten eftersom det var någon speciell färgkod de hade till stallet med en lite ljusare blå färg. Den vita färgen köpte jag på Rusta, och den har funkat precis lika bra som den dyra färgen och den var betydligt billigare.
 
Sv: Måla om stall

jag har målat mitt stall med en vanlig vattenbaserad utomhus färg och den håller kanon

fönstrena målade jag med en sån fin dyr färg men nu efter tre år har den flagnat REJÄLT så de blir att måla om med samma vattenbaserade utomhusfärg i sommar.
 
Sv: Måla om stall

Ja, alltså det lutar åt att det blir en vanlig billigare vattenbaserad utomhusfärg. Verkar som om det är bästa alternativet.

Norrland
 
Sv: Måla om stall

*Uppdatering*

Puh, vad vi målar. Har onödigt stort stall!

Vi kör med den billigare vattenbaserade utomhusfärgen. Vit blir stallgången och gult blir det i boxarna (halva) resten är plåt.

Blir fint. Men gud vilket jobb. Vi tar en box om dagen. Jobbar hela tiden. Rengöra, skrapa väggarna, tejpa, lägga skyddspapper, måla, ta ner fönstren, putsa dom, måla gallret...

Ojoj, men fint blir det. Tre boxar gjorda - fem kvar. Plus stallgången!!

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Jag har målat i stallet med vattenbaserad utomhusfärg jag köpte på rusta, billigare, och sitter superbra, och då spädde jag tom ut den :D
 
Sv: Måla om stall

Jag brukade köpa färg på "granngården" dom har spoeciell färg anpassad för stallar o ladugårdar till hyfsat pris. Vitt, mörkbrunt o svart.
 
Sv: Måla om stall

Du kan väl lägga in bilder när det är klart!?
Nyfiken... :banana:
 
Sv: Måla om stall

KL

vi har målat stallet med linoljefärg. Går ju att blanda till de mesta underlag och temperaturer. Kanske något att kolla på?
 
Sv: Måla om stall

Aha, visste inte att Granngården har det. Synd.

Du skulle ha skrivit inlägget för en vecka sen hade jag kunnat kikat på färgen. :) Nu är det försent.

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Jag köper vit färg på öb, 9 liter som är väldigt billig. Hellre en billig färg än en dyr med lika bra hållbarhet. Fräschar upp färgen kanske var 5e år istället eftersom det slits i boxarna.
 
Sv: Måla om stall

Ja, det kanske jag gör! :) Det blir faktiskt fint. Fräscht.

Nu har vi gjort alla boxar klart utom den sista. Färgen tog slut här på em! Och vi köpte dom sista burkarna på affärn i torsdags. Vet inte när de får in nytt.

Men jag funderar på att köpa ett annat märke på ex Rusta. Gult. Kan ju inte göra så mkt om nyansen skiljer i sista boxen. :crazy:

Sen är det det kvar att måla vitt i stallgången! På onsdag ska det vara klart! Skönt!

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Är oxå lite inne på att måla stallet i år. Låter som man ska satsa på vattenlöslig utomhusfärg. Någon som vet vad "ett bra pris" är? Man får väl ringa runt och jämföra priser annars!
 
Sv: Måla om stall

Vad har ni för plåt i boxarna, jag har helt vitt i boxarna, trä, men skulle vilja ha ngn typ av plåt längst ner mot betonggolvet.
Typ?
Kostnad?
Vart har du fått tag på det?
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:) 1. Nämn tre saker som du tycker...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
18 925
Senast: Lea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp