Måla om stallet efter tvätt...

lizzie

Trådstartare
I helgen ska vi göra vår årliga tvättning av stallet. Det är också dags att måla om. Nu är min fundering på hur länge jag ska vänta med ommålningen.

Jag vet att svaret är: tills det har torkat. Frågan är hur lång tid det tar i rådande klimat... nu när värsta värmeböljan har gett sig och det regnar istället.

Väggarna består av plywood målad med teknos ranchfärg. Boxstolpar är målad med vattenbaserad utomhusfärg. Boxväggarna är målade med roslagsmahogny och behöver inte målas om.

Några gissningsförslag på hur lång tid det tar för väggarna att torka efter tvätt?

/Lizzie
 
När jag gjorde mitt stall så torkade det mer elelr mindre omedelbart. Jag har dock fasadfärg överallt och håller den mycket fräsh genom att fixa väggarna varje år så mängden blött trä är försumbart.
 
När jag gjorde mitt stall så torkade det mer elelr mindre omedelbart. Jag har dock fasadfärg överallt och håller den mycket fräsh genom att fixa väggarna varje år så mängden blött trä är försumbart.

Det är ju inget som är omålat som ska tvättas. Så jag tycker också det borde torka rätt fort.

Tänker dessutom använda fasadtvätt för desinfektion och rengöring. Tänker alltså inte stå och trycka på med kraftigt vattentryck.

/ Lizzie
 
När jag har målat mitt lilla trästall har jag skurat dagen innan och målat dagen därpå. Tror det torkar bra fort när en inte använder högtryckstvätt :).
 
Kollade i går kväll. Väggarna känns torra. Tyvärr spöregnade det och den höga luftfuktigheten omöjliggjorde målning. Men idag - då kan jag sätta igång :D

/Lizzie
 
Stallet fick torka en vecka och så målade vi nu i helgen. 3 dagar med hårt slit, men stallet blev som nytt 😁
20180819_204049.jpg
 
Senast ändrad:
Spontant så ser det ut som hållare för tvärslå över dörren, som en variant av överlucka.

@Pilot Exakt. Jag har två reglar som jag trär i och "stänger för". Det är inga problem att gå ifrån gården med en häst, men den som blir kvar i boxen försöker klättra över boxdörren. Den häst som får stanna hemma blir inte lika stressad av att bli lämnad ensam när jag stänger för med reglarna.

Reglarna är tillfällig lösning tills dess maken kommer till skott med att svetsa en galler till boxdörrarna som typ en delbar stalldörr.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Gnägg Flytta gärna tråden om jag lagt den fel Hej! Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 716
Senast: Tennessee
·
Hemmet Jag har en dunväst och en dunjacka som jag använder i stallet. Om de inte rymt, vill säga, de börjar bli rejält smutsiga. Nu är...
Svar
8
· Visningar
9 167
Senast: svea
·
Anläggning Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump: Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Havanna11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp