Måla om tidigare kalkat/kritat tak i stallet?

Lahtel

Trådstartare
Vi har ett stall som är byggt på 40-talet. Nu skulle innertaket behöva målas om. Det är kalkat eller kritat tidigare. Frågan är om man ska fortsätta på det? Men jag har fått för mig att det droppar väldigt mycket? Jag har väldigt fint målad stallinredning, så jag vill inte ha något som droppar alltför mycket.

Till saken hör att taket är väldigt stort, mer än 200 m2 och det är massor av balkar, så man kan inte rolla det utan måste måla. Det är ett trätak.

Jag funderade på att ta någon utomhusakrylat och måla efter att jag rengjort. Gubben i färgaffären hävade att det skulle släppa och tyckte jag skulle använda typ 3 lager färg. Men det kändes som att han inte visste vad han pratade om utan bara ville sälja massa färg.

Är det någon som har målat ett kalkat/kritat tak? Eller ska man fortsätta med samma som de gjorde förr? Kallas det limfärg?
 
Sv: Måla om tidigare kalkat/kritat tak i stallet?

Jag tycker du skall fortsätta måla med kalkfärg. Färghandlaren har nog rätt, skall du måla med något annat måste all kalk bort först. Kalkfärgen droppar inte men det är lätt att det stänker eftersom man "målar" med en speciell bred borste, bäst att täcka inredningen även om stänk är lätt att tvätta bort med vatten om man gör det direkt.

Fördelarna med kalk är: miljövänligt och giftfritt, ingen eller mycket liten risk för mögel, mycket billigt och lätt att måla med. Nackdelar: tåler inte slitage, och går inte att tvätta.

Limfärg tror jag inte man använder i stall, åtminstone inte traditionella limfärger eftersom limmet lätt angrips av mögel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp