Måla på tapet med struktur

Wysiwyg

Trådstartare
Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten struktur. Jag försökte måla på ett lager färg men strukturen kommer lysa igenom oavsett hur många lager färg jag har på. :grin:

Måste jag riva ner tapeten? Hade nämligen helst sluppit då jag inte vill bredspackla och framförallt inte slipa med allt damm som blir.. Finns det något man kan sätta ovanpå strukturtapeten innan man målar?
 
Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten struktur. Jag försökte måla på ett lager färg men strukturen kommer lysa igenom oavsett hur många lager färg jag har på. :grin:

Måste jag riva ner tapeten? Hade nämligen helst sluppit då jag inte vill bredspackla och framförallt inte slipa med allt damm som blir.. Finns det något man kan sätta ovanpå strukturtapeten innan man målar?
Renoveringstapet.
 
Min kollega testade en sealer med gott resultat. Det är som en tjockare tapetgrundmålarfärg, konsistens fetyoghurt. Två lager så var det minimalt med struktur kvar. Jag ska nog våga testa det på en tapet vi har i huset, men det är inte så grov struktur heller.
 
D8500C48-1667-4A1F-987B-A40027D42701.jpeg
 
Jag hade rivit ner den sen satt Duro easy cover. Det är en renoveringstapet som är tjock och grymt bra. Jag satte upp 36 såna rullar (typ 4 våder per rulle) i vårt hus. En rulle kostar 399 så de är ganska dyra men bra! Skulle inte snålat och köpt typ rustas, speciellt inte som du bara kommer behöva typ en rulle för det där lilla.
 
Jag hade räknat på hur mycket det hade kostat att låta en målare göra bredspacklandet. Rivandet och målandet kan man göra själv. När jag tog in målare här hemma så blev jag till och med uppmuntrad att riva så mycket som möjligt själv. Det tar lite tid men är, åtminstone i min betongklump till lägenhet, nästan omöjligt att göra fel. Att ha en riktigt bra yta gör ju måleriarbetet efteråt så mycket lättare och slutresultatet bättre.
 
Jag hade rivit ner den sen satt Duro easy cover. Det är en renoveringstapet som är tjock och grymt bra. Jag satte upp 36 såna rullar (typ 4 våder per rulle) i vårt hus. En rulle kostar 399 så de är ganska dyra men bra! Skulle inte snålat och köpt typ rustas, speciellt inte som du bara kommer behöva typ en rulle för det där lilla.
Här måste jag bara få hoppa in och försvara Rusta. Jag har inte använt deras renoveringstapet, men väl tapetserat MYCKET med deras andra tapeter. De är VÄLDIGT bra.... :)
 
Här måste jag bara få hoppa in och försvara Rusta. Jag har inte använt deras renoveringstapet, men väl tapetserat MYCKET med deras andra tapeter. De är VÄLDIGT bra.... :)
Ja alla får väl göra som de vill men i mitt hem kommer varken rustas tapeter eller rustas färger in. Tur det är valfritt.
 
Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten struktur. Jag försökte måla på ett lager färg men strukturen kommer lysa igenom oavsett hur många lager färg jag har på. :grin:

Måste jag riva ner tapeten? Hade nämligen helst sluppit då jag inte vill bredspackla och framförallt inte slipa med allt damm som blir.. Finns det något man kan sätta ovanpå strukturtapeten innan man målar?

Risken när man målar direkt på tapeten är att den släpper, det kan se bra ut direkt när man målar men släppa senare. Det är ofta att fukt tränger in i tapeten och då släpper den.

Jag skulle absolut ha rivit tapeten, sen spärrgrund (för att försegla tapeten och hindra fukt från att tränga in) och efter det bredspackla/renoveringstapet. Ska faktiskt göra exakt det där imorgon…. Vi väljer dock att bredspackla.

/Dotter till en målare
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 271
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 333
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp