Måla på tapet

Ï

ïcatanten

Kan man måla direkt på en tapet. Jag och sambon har precis köpt hus och får det om 1½ månad:) ingen utav oss kan tapetsera óch måla känns smidigare.
dessutom är det lättare om man vill göra om sen.

Alla rum ska vara vita, jag antar att man måste tvätta väggarna och spackla där det finns hål osv men är det något annat man ska tänka på?
 
Sv: Måla på tapet

Jag har gjort det en gång och det blev jättebra. Jag pratade med en målare först och vi behövde inte grundmåla utan körde två gånger med riktiga färgen. Med vitt kan jag ju inte svära på hur det blir då vi målade mörkt grå på vinröd tapet. :)

Jag dammade bara väggarna innan, tvättade aldrig, men fick spackla på några ställen. Däremot var det medaljongmönster i tapeten där konturerna kom fram sen när färgen torkat så på de få ställen vi spacklat så syntes det tydligt..
 
Sv: Måla på tapet

ok! jag har inte tittat så nog vad det är för tapeter ännu, men tänkte höra hur det har finkat för andra:)

Det kanske inte är så bra att måla på tapeter med mönster då, om man inte vill ha kvar mönsterna:)
 
Sv: Måla på tapet

Jag körde med en snabbomgång målartvätt, drog bort de tapetbitar som lossnade av vätan, (spacklade inte alls), slipade av de värsta tapetkanterna som skulle hamna under färgen, drog på maskeringstejp för att få raka kanter där färgen skulle ta slut, målade sen grundfärg och två lager färg. Lät väggen torka ordentligt mellan alla moment innan jag fortsatte med nästa. Ser inget av tapeterna och färgen håller väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på tapet

Vilket underlag har väggarna? hur gammalt är huset? gips är ju bra att renovera men tretex som vi hade i vårt gamla hus var ingen höjdare :(
Sen tycker jag ni ändå ska överväga att tapetsera :) Det är kul och går fortare än att måla ;)
 
Sv: Måla på tapet

Första gången vi skulle testa att måla direkt på tapeten så vart det stora bubblor under, det lossnade alltså från väggen så fort det blev vått. Efter det så har vi alltid dragit bort all tapet, spacklat, slipat och sen målat.

Jag skulle också ha övervägt att tapetsera :) Ingen i min familj har haft erfarenhet av att tapetsera men vi gav oss på att tapetsera vardagsrum/tv rum + hall och två fondväggar eller vad det kallas. Blev assnyggt :D Då var det även sådana mönster där allt måste passa perfekt och komma i viss ordning. Är det helfärgat borde det vara en baggis.
 
Sv: Måla på tapet

Jag har precis målat ett helt hus, vitt. Jag tar det säkra före det osäkra och tar bort så mycket tapet det bara går med rimlig insats. Ett bra sätt att se var tapeten inte sitter ordentligt är att rolla på ljummet vatten och låta "mogna" en halvtimme. Då rycker man bara bort alla bubblor, spacklar och slipar. Det är det jobbiga och tidsödande. Målningen är lätt och rolig!
 
Sv: Måla på tapet

-KL-

Jag kräks snart ihjäl på de knallgula väggar med tillhörande breeed knallblå tulpanbård med lustigt brun/blått mönster under och grå-blå-gröna lister som vårt tv-rum innehåller. :crazy: *spy-smiley*

Nu är frågan, tror ni man törs dra på färg över bården också? Den är 20-23 cm bred nånting och sitter en decimeter från taket ungefär.

Tanken är att bara kleta upp nån ljus enhetlig färg, typ nån grå eller beige nyans och måla listerna vita så att vi åtminstone kan slänga ut den trasiga soffan som är spräcklig i laxrosa-grått-svart och har klös-hål från sambon's tidigare katter (våra nuvarande har dock fortsatt gå lös på den, och den är allmänt oskön) så vi vill köpa ny för att få hela rummet att kännas mysigt o ombonat.

Vilken TYP av väggfärg ska jag ha? Tapeten är en slät papperstapet, bården likaså, inga mönster förutom det tryckta mönstret på bården.

Synd jag inte har ngn bild på eländet så hade ni fått se vår öppenspis som sambons farfar murat upp i 6 olika stilar på en o samma spis, min sambos älskade lasse åberg tavlor med sneda svartmålade tavellampor som det blivit svarta sträck av på tapeten och det orangea furugolvet :grin:
 
Sv: Måla på tapet

Enkelt sätt med ok resultat utan spackel och slip:
- Först rolla tapet och bård fuktiga med vatten - gärna med lite lite målartvätt i. Dra bort det som bubblar ut.
- (Här ska spacklet in över skarvar och i hål för den som så önskar.)
- Sandpappra alla skarvar som finns så de inte känns längre. Damma av väggen efter sandpappringen.
- Måla med grundfärg, smeta i rejält i hål som finns (jaja, jag är ingen målare, men det funkar på mindre hål - inte stora gropar).
- Måla med färgen du vill ha, ev två omgångar om den blir flammig.
Se till att färgen torkar rejält mellan alla kladdningar.

Vad gäller färg så trava in på en bra butik med färg (bygg- eller färghandel) och tala om att du ska måla över tapet och behöver grundfärg, penslar och färg i nån mjuk och skön grå-beige kulör lämpad för vardagsrum. Inte alltför glansig så det blänker, men heller inte så matt så den dammar när du rör vid väggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på tapet

Ett lätt sätt att få bort tapetskarvarna är att dra över dem med en färgskrapa:
images


För hål och andra ojämnheter, t ex kvisthål eller i övergången mellan golvlist och vägg kan man använda målarfog som "spritsas" ut med en spruta.
 
Sv: Måla på tapet

Börja med att tvätta väggarna med målartvätt, tar inte så lång tid och färgen fäster bättre. Då ser du om det bubblar, om stora partier tapet lossnar behöver du göra något åt det. Antingen riva bort tapeten där och spackla, man kan också skära ett kryss och lägga tapetklister bakom och fästa tillbaka.

ALLT syns när färgen kommer på så var noga med spackel och slipning.

Jag har tre bredspacklade rum och två där jag målat på tapet. NEVER AGAIN målar jag på tapet. När de två tapetrummen ska målas nästa gång blir det bredspackling där också, det är det värt. De bredspacklade är superenkla att måla om utan några direkta förberedelser, bara maskera och måla. Tapetrummen är vidriga... usch. Det är stor skillnad på slutresultatet också, och då menar jag STOR.

Kanske utnyttja rot-avdrag och ta in en målare som kan bredspackla och slipa så det blir snyggt så målar ni själva sen.
 
Sv: Måla på tapet

Det är enklare och större chans att det blir snyggt om man tapetserar. Att måla på tapet är bara att skaffa sig onödigt jobb. Alla kan tapetsera, det är inte svårt. Räcker att man följer anvisningarna i tapetrullen så är man i hamn.

Kör hårt!
 
Sv: Måla på tapet

KL

Jag målade hela min lägenhet vit när jag köpte den. Sandpapprade bara lite i skarvarna och drog bort lös tapet. Det BLIR bubbligt när man målar på tapet, men när färgen torkat så försvinner bubblorna.

Igår hjälpte jag även min syster att måla sin hall vit, och där satt en hemsk organge tapet med blå bård. Vi smetade bara på lite färg två gånger och det blev superbra!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 909
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Trasten
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 704
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 778
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp