Bukefalos 28 år!

Måla på Tapet?

ika77

Trådstartare
Ja, nu har vi snart bott här i ett år och jag har fortfarande inte kommit till skott.
Av ett par enkla anledningar:
Har inte kunnat bestämma mig för färg och darling har för mkt att göra så jag får helt enkelt fixa detta själv. :D

Så, nu har jag alltså bestämt mig.
Jag ska ha sandfärgade väggar och en ganska mörkbrun fondvägg.
Detta passar till de möbler vi har och det ger precis en sån varm ombonad färg jag vill ha. :love:
Sen ska jag måla nån slingrig dekoration på den bruna fondväggen.

Men har ett par frågor.
Det finns ju massor av bruna färger. (kaffe, latte, mocca, bajsbrun :angel:)

* Vilket passar bäst till en sandfärgad tapet?
*Är det möjligt att rolla på en helt vanlig tapet?

Denna tapeten har vi nu och jag formligen avskyr den.
TAPETTVRUM.jpg

Dessutom har nån unge målat med bläckpenna lite varstans.

Jag kan inte tapetsera, har inte råd att leja någon och har definitivt inte ro att vänta på att han får tid.
Så nu ska jag ta tag i detta själv tänkte jag.
Så det bara måste funka att måla över.
Snälla, säg att det funkar. :angel::banana:

Shooot!

PS: nu ska vi inte vara så finkänsliga och jobbiga och tycka att man bör spackla en himla massa. Där det är hål, självklart men.... jaja, ni förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på Tapet?

Nog GÅR det att bara måla över, men då syns ju tapetskarvarna, vilket iofs ger illusionen av att det är tapet. Man kan också spackla över skarvarna och slipa, eller bara slipa ner skarvarna utan att spackla, risken är då att man får stora ränder som liksom har annan struktur än resten. Jag har alltid bara målat rakt på, jag stör mig mindre på tapetskarvar än "spackel-och-slip-ränder".

Vad gäller vilka färger som passar så säger jag bara; provburkar, provburkar, provburkar! Köp säg tre provburkar med sandfärger och tre provburkar med bruna toner. Färgen på taket, golvet och hur ljuset faller i rummet spelar stor roll på hur man upplever färger, så jag rekommenderar att provmåla massor! En provburk är i regel på 0,5 liter och kostar kanske 50 spänn = LÄTT värt det!

Det där med bläckpenneklottret fick mig dock att fundera, hoppas att någon här kan svara om man behöver använda något för att spärra in det, annars rekommenderar jag att du frågar i färgbutiken. Risken är annars att det tränger fram efter en tid, inte så jädra kul.
 
Sv: Måla på Tapet?

Att tapetskarvarna syns gör inte så mkt.
Så länge de sitter fast emot väggen och inte sviktar så.
Jag är inte så knusslig.
Jag vill bara att det ska bli klart. Jag är inte känd för att älska saker som tar lång tid. Det ska bli klart direkt. Helst igår. ;)

Ja det kanske är svårt att säga en kulör bara sådär, utan att ha sett den emot golv och liknande.
Vi har ett vanligt sånt parkettgolv. (fiskbens-mönstrat, tror jag det kallas)
Ska nog ta en sväng in till affären här i morrn innan jobbet och spana kulörer.

Vad gäller bläckpennefärgen har jag inte ens funderat på om den syns igenom.. Tur att du nämnde det.
Kan vara smart att kolla upp.:bow:
 
Sv: Måla på Tapet?

Hittade en länk här.
Det verkar inte som att det behöver vara så bökigt visst.

:bow:

http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=633

Litet utdrag:

Strukturvinyltapet.
Dom flesta vinyl- och strukturtapeter är spaltbara. Med det menas att tapeten består av två skikt, varav det yttre kan dras loss och det underliggande pappers skiktet som sitter kvar kan du måla på.
Biter inte färgen, vobblar det sig eller vad händer? :confused:

Vanlig vinyltapet.
Börja med att se om tapeten är spaltbar, se ovan under strukturvinyltapet. Om tapeten inte går att spalta av får du tvätta av väggen med målartvätt innan du påbörjar målningen.

- Vad händer om man INTE tvättar den med målartvätt?
Nu tror jag ju iof sig att våran är spaltbar, men ändå...
Biter inte färgen eller vobblar det sig eller vad händer?
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på Tapet?

skär bort tapetskarvarna, spackla alla ojämnheter, tunt med spackel, slipa spackla igen om så behövs - slipa... ta bort lister, eluttag osv, maskera, sätt golvpapp. Måla gärna taket två varv först. Sen målar du spärrfärg (lackfärg) över tuschfläckarna annars kommer dom klättra igenom vattenlösliga färgen.... sen rollar du 2-4 varv med färgen du ska ha på väggen.... :)

Har nyss målat dotterns rum (innan det målade vi hallen) nästa vecka ska jag måla sovrummet *pust*

Billiga helt okej färger: Rusta, Bygg Max, Ica Maxi... Bygg Max färger kostar 79.90 typ för 2.5 liter... målade just dotterns rum för ca 200 kr :banana: hallen köpte vi märkesfärg och den kostade 750 kr :eek: lite skillnad och jag tycker nog dotterns blev finare :rofl:
 
Sv: Måla på Tapet?

Här i krokarna har vi Ica Kvantum och de säljer ganska billig färg.
Några på jobbet hade använt den och det blev riktigt bra.
Så det passar mig bra.
Nä, någon dyr märkesfärg köper jag inte.
Då hade jag dessutom vart tvungen att vänta så det struntar jag i. :angel:

Tack för bra tips på tillvägagångssätt! :bow:
 
Sv: Måla på Tapet?

Kanske vill du undvika att gå åt det gråa hållet och mer hålla dig till brunskalan, om golvet är brun parkett?

Kunde inte se riktigt men tyckte leran var lite grå (men fin)
 
Sv: Måla på Tapet?

Ja det kan du nog ha rätt i.. vill ha en sån lite mörkare men mer åt det chokladbruna hållet då kanske..:idea:
Den som är längre åt höger kansek som heter 'nötskal' ?
Tanken är ju sen att jag ska använda den färgen på de andra tapeterna (sandsten) och göra en slingrig dekoration på den bruna väggen.
För att dra den nyansen även åt den mörkare väggen så att rummet liksom smälter ihop lite trots att det är olika färger.
Så du har nog rätt att jag ska hålla mig på brunskalan.
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på Tapet?

Det är bara att rolla på. Man bör göra så lite som möjligt med tapeten eftersom det är väldigt svårt att få bort tex. skarvar. Spacklar man hål bör man försöka att bara få spackel i hålet. Man ska helt enkelt försöka behålla illusionen av att det är en tapet där på väggen. Det ska se ut som tapet, inte som att det är målat (för det är svårt).

Rolla på!
 
Sv: Måla på Tapet?

Nu har jag målat! Fixade detta igår eftermiddag.
Det blev Cappuccino och Cafe´ 69 hette färgerna.
Färgerna kommer från L*ndora som jag köpte på R*sta.
Är supernöjd och det blev som jag hade tänkt mig. :love::bow:
Ska lägga in bilder lite senare och visa.
 
Sv: Måla på Tapet?

Japp.. Sixten Blixten. Jag har feber. Får skylla på det. Man liksom bara går i en dvala och det bara 'händer'.
Perfekt! haha
En heldag med lite färg nästa gång jag åker till ....var bor du? :o

Här kommer lite bilder:

FÖRE:
PICT2276.jpg


EFTER:
PICT2282.jpg


PICT2286.jpg


PICT2284.jpg


Jag är SUPERNÖJD!
Nu ska man bara ha lite nya möbler med. Sen så.. Fast det får vänta. Man kan ju inte få allt. :bow:
 
Sv: Måla på Tapet?

Forts... EFTER:
Andra sidan av fondväggen, men här ser den ljusare ut tack vare att ljuset och kameran var i maskopi emot mig. ;)
PICT2290.jpg



Sen har jag gjort denna belysningstavlan:
Ernst, Släng dig i väggen! :banana::rofl:
Sitter på fondväggen alltså.
PICT2289.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Måla på Tapet?

Du är ju som en duracellkanin, målat och hunnt sätta tillbaka alla möbler vafan :eek:

Skitmysiga färger var det ju :P Tror mnsann jag ska köpa den där ljusa och måla i datarummet :P
 
Sv: Måla på Tapet?

Det blev Cappuccino och Cafe´ 69 hette färgerna.
Färgerna kommer från L*ndora som jag köpte på R*sta.

Här i Varberg har Rusta nån annan sorts färg. Landora finns dock på Cheapy. Har målat med de båda nyanserna som du använt och visst är de snygga!!
Tänkte bara om nån ger sig ut o letar så kan det vara bra att veta att det kanske inte finns just på Rusta överallt.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 600
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Ska tapetsera vårat sovrum, men har aldrig gjort det förut. Är det svårt. Har fått för mig att jag ska ha en fondvägg med lite mer...
Svar
5
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 107
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp