Måla på tapet.

via

Trådstartare
Nu börjar det bli dags att göra iordning stora dotterns rum.. Hon fyller snart sex, och har samma tapet som vi satte upp i det rummet när vi flyttade in i huset, och inte hade några barn. Tapeten är en snorbillig, usel papperstapet, som sattes upp i brist på annat. Rummet var då bara ett extrarum.
Kan man måla på en sådan lågkvalitetstapet?
Det är en massa fettfläckar på tapeten, vad heter det där som man kan måla över fettfläckar med, så att de inte tränger igenom färgen?
Hur gör man rent praktiskt? Slipa skarvar o spikhål, spackla, måla fettfläckar, grundmåla och måla igen? *Gissar vilt*
Vad ska man ha för färg?
Det här rummet ligger i en tillbyggnad som vi har gjort, så det finns bara ett lager tapet. Under är det gipsskivor.
 
Sv: Måla på tapet.

Så länge tapeten sitter fast så ska det inte vara några problem att måla på den. Har den släppt på något ställe så går det att limma fast den igen och sedan måla över.

Fettfläckarna målas över med en spärrfärg så att det inte blöder igenom. Fråga i färghandeln.

Använd en kvalitetsfärg. Det blir inte dyrare att måla två gånger med en bra färg som kostar lite mer än att måla fyra gånger med en billig färg.
 
Sv: Måla på tapet.

jag har målat över fett tusch och blyertsfläckar med lackfärg (sån man tex målar fönster och dörrkarmar med) sen öste jag på med vanlig färg typ 4-5 varv. Ibland släpper ju tapeten så man får skära bort och spackla några ggr till. Det är ett himla pillerjobb att måla tycker jag, enklare att tapetsera fast jag är glad jag inte gjorde det i dotterns rum hon har nämligen gjort ett konstverk på en vägg redan :angel:
 
Sv: Måla på tapet.

Tack för länken, fast nu är det redan målat!:D Här går det undan. Det brel bra iallafall. Idag ska jag ge mig på möblerna...
 
Sv: Måla på tapet.

Vilken färg använde du? Tänker på märke, vattenbaserad etc, men även nyans!

Går själv i tapetmålartankar för sonens (snart 3) rum. Ska ta ner den gamla trista och sätta upp ny bård med. Gamla tapeten går i grönt och jag tänkte låta nederdelen, under bården, vara orörd och bara måla övre halvan. Grönt är ju en skön och avslappande färg! Men jag vet inte riktigt hundra...rummet är samtidigt inte så stort och har norrläge och jag vill ljusa upp det rejält. Men det bör ju bli bra mycket ljusare om jag målar "överdelen" riktigt ljusgrön tex. Och jag tänker måla bokhyllan vit (är trären nu, ivar från IKEA) och likaså det lilla bordet och de två små stolarna (som är mörkblå nu).

Sonen vill att vi målar bord + stolar rosa, men vi har kommit överens om en kompromiss: allt blir vitt och så kompletterar vi med rosa mönster, tex blommor eller kanske en mosaikliknande bård runt om. Får se vad det blir när jag är igång.

Har tidigare varit nöjd med Landora (?) som jag köpt på ICA och tänkte kolla där idag, när jag ändå ska handla mat.

Sen funderar jag på att måla om hallen med, tapeten som sitter där är iofs både dyr och inte så jättegammal (5-6 år?), men sååå trist med sina breda ränder i två nyanser brunt/beige. Lite cirkus över den och jag har megatröttnat. Hallen är liten, vinklad och mörk. Vill få in mer ljus där med!

Känner inte för att tapetsera om i dagsläget, vill ha en quick fix innan bebisen behagar komma (BF 5/5). Boar? Jag? Haha! :D
 
Sv: Måla på tapet.

Bara en väldigt OT-tanke... Men kritstreck, saxar som skrapat i bordet osv syns mycket mer på vitt än på rosa. Om jag hade varit du hade jag kört rosa nu när sonen är liten istället för fina mönster som kanske ändå snabbt blir "förstörda" (tillfixade) av honom :)
 
Sv: Måla på tapet.

Jag använde vattenbaserad färg från Alcro. Tre väggar är äggskalsfärgade ("vintergata"), en vägg är puderlila ("ametist"), säng och förvaringsmöbel är en lite mörkare lila nyans ("klockljung"). Garderoberna är vita, och fick behålla sin färg. En skrivbordshurts och stolen målades i äggskal lika som tre av väggarna.
På den lila fondväggen ska jag göra någon dekoration, men väntar på att inspiration och tid ska falla över mig.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi ska hyra en liten lägenhet under nått år och i ena rummet så måste vi göra något åt väggarna. Det har släppt i många skarvar och...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Coop
·
Hemmet Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma. Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså. Man kan på vissa...
Svar
8
· Visningar
4 255
Senast: Blomskan
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: jerseyko
·
S
Hemmet I den nya hyreslägenheten finns stora fettfläckar på tapeten, som om något legat och skavt huvudet mot liksom. Det är stoooora fläckar...
Svar
1
· Visningar
10 691
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp