Måla på våtrumstapet?

Blå

Trådstartare
Någon som målat på våtrumstapet? Blev det bra?

Är väldigt sugen på att måla våra som rosa från 80-talet.
 
Har bott i en hyresrätt där någon tidigare gäst alternativt fastighetsägaren någon gång målat vitt på en mörkblå badrumststapet. Det var verkligen inte snyggt utan såg billigt och flammigt ut trots rejält med påkletad färg.
 
Mamma gjorde det för några år sedan och det är fint. Bra alternativ till att göra om helt gissar jag.
 
Någon som målat på våtrumstapet? Blev det bra?

Är väldigt sugen på att måla våra som rosa från 80-talet.

Det går, men slarva inte med grundjobbet! Krävs att du tvättar NOGA och typ sandpapprar (luckrar upp) innan du målar. Antar att du bor i hyresrätt? Då måste du ju såklart kolla med värden först innan du drar igång.
Bor du i BR så hade jag renoverat "på riktigt", men jag förstår om man inte vill lägga ut de cashen i en HR. Dock, om våtrummet är från 80-talet kanske det är dags för hyresvärden att renovera ändå inom korttid?
 
Vi har gjort det på vår toalett.

Som ovanstående säger slarva inte med grundarbetet.

Vet flera som gjort och fått bra resultat. Är våtrumstapeten bara hel så kör på.
 
Vi var i en färgaffär igår och ställde frågan angående just grund/förarbete inför att måla på våtrumstapet. Tipset var: tvätta noga först, kör med t-röd efteråt.
 
Vi målade i vintras, skulle inte kunna räkna hem att renovera ett badrum för 150 000 som vi ska bo i knappa året i efter renovering, om allt går som plan :)
Körde målartvätt, t-röd och sen målning. Klart det gäller att vara noggrann, men tycker inte att det krävde mycket mer än våra andra väggarbeten i icke-våtrum. Men vi kanske varit pedanter i dom också :D
 
Jag målade våtrumsmattan på golvet i mitt lilla badrum.
Tvättade först med t-röd, sen målartvätt och sen rugga upp med sandpapper. Målade med golvfärg för men borde gå med något väggfärg på väggen.
Väggarna var vanlig målad väv.

före.....

09FEFEC6-ED5A-4E61-996E-4F5972FC6564.jpeg
 
Fint :)

Bra att ni fick tipset att vara noga med underarbetet.
Jag vet några som för länge sedan målade sitt orange badrum ljusblått i stället.
Det blev jättesnyggt men efter en tid började den orange färgen att krypa genom målningen med mystiska mörkorange flammiga fläckar som resultat.

Mindre risk med ljusa, inte så dominerande färger under gissar jag.
 
Jag målade mitt badrum - golv och väggar - för några år sedan. Kan det vara 2-3 år, kanske? Tiden går fort. Det har hållit sådär, skulle jag vilja säga. Det behöver absolut målas om igen, speciellt golvet där det blir mest slitage. Men jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det..... :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
554
Senast: Görel
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
723
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
900
Senast: movi
·
Hemmet Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp