Måla stall

fejko

Trådstartare
Hur målar man med linolja+tepentin utan att man riskerar att elda upp stallet? Rent teoretiskt borde det ju kunna börja brinna LÅNGT efter det har torkat. Jag vet att man ska ta vara på trassel efteråt för att det eventuellt kan självantända, men hur är det med själva planken om det rinner in i en spricka. Det borde väl också kunna brinna? Någon som vet?
 
Sv: Måla stall

Jag vet inte hur det fungerar, men jag målar precis i stallet med linolja, terpentin och Tjära och färgen går iallafall inte att fjutta eld på. Men den kanske självantänder lätt. Men jag tror inte det är någon jätte risk, trät "äter" nog upp det självantändande nästan direkt så färgen blir ofarlig.
Men jag kan ha fel
 
Sv: Måla stall

Om jag förstått det rätt så är det terpentinen som är lättantändlig. Att man blandar linoljan med terpentin är för att göra den mer lättflytande. När du målar med 50/50 linolja och terpentin så dunstar terpentinen när det torkar. Kvar blir linoljan som inte är självantändlig.

Däremot ska du vara noga med penslar, trasor etc som du använt när du behandlat möbler, stall m.m.
 
Sv: Måla stall

Terpentinen fungerar som ett lösningsmedel, det har till uppgift att tunna ut färgen, det dunstar sedan, det är därför all färg luktar förutom den som är vattenbaserad. Vatten luktar ju inte. Du behöver alltså inte vara rädd för att det ska taeld. Trasor o liknande ska du lägga i ett brandsäkert kärl av metall utomhus. Ett alternativ kan ju vara att själv tända på trasorna o elda upp det hela.

Mvh
C
 
Sv: Måla stall

Om jag förstått det rätt så är det terpentinen som är lättantändlig. Att man blandar linoljan med terpentin är för att göra den mer lättflytande. När du målar med 50/50 linolja och terpentin så dunstar terpentinen när det torkar. Kvar blir linoljan som inte är självantändlig.
.


Du har förstått det helt fel.

Det är inte terpentinen som är lättantändlig utan Linoljan!

Vad som händer är att linoljan, liksom en del andra vegetabiliska oljor, oxiderar kraftigt i luften varvid en stark värmeutveckling uppstår med en eventuell brand som påföljd.
Denna egenskap har även andra oljor på vegetabilisk basis exempelvis klinkerolja, teakolja, vissa typer av bonvax mm.

Terpentinen gör att linoljan tränger in lättare i materialet.

När linoljan har oxiderat färdigt (torkat) kan inte heller någon värmeutveckling ske.
Den kokta linoljan är mer benägen att självantända än den råa.

Materialet som behandlas ex träet kan inte självantända, däremot har det hänt att olja har droppat ner i springor med ex spånfyllning som då har antänts.
Det man ska vara väldigt noga med är att inte lämna trasor etc med linolja för det är oftast de som antänder.

Själv har jag använt linolja myyyyyyycket och aldrig varit med om att den antänts.
 
Senast ändrad:
Sv: Måla stall

Kl

Tack för alla svar! Jag får väl våga mig på att måla då :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 988
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp