Måla vägg med annat än väggfärg?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte uppskattar. Hon önskar ett "disco-inspirerat" rum med mönster av olika färger på väggarna. Jag har en idé om utförandet men.... Det verkar stört omöjligt att hitta väggfärg i klara färger som inte kostar skjortan. Tjejen ifråga vill ju ha riktigt lysande färger, inte svala pasteller... Tapet med rätt färgsättning och mönstertyp blir också snordyrt.
Men akrylfärg verkar gå att hitta i rätt färger och lagom mängder till lagom pris. Vågar man måla på vägg med dessa? Efter grundmålning förstås. Bör man ha nåt över sedan?
Hållbarheten är väl inte superviktig, om 2-3 år lär den nyblivna tonåringen vilja ha nåt annat.
 
Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte uppskattar. Hon önskar ett "disco-inspirerat" rum med mönster av olika färger på väggarna. Jag har en idé om utförandet men.... Det verkar stört omöjligt att hitta väggfärg i klara färger som inte kostar skjortan. Tjejen ifråga vill ju ha riktigt lysande färger, inte svala pasteller... Tapet med rätt färgsättning och mönstertyp blir också snordyrt.
Men akrylfärg verkar gå att hitta i rätt färger och lagom mängder till lagom pris. Vågar man måla på vägg med dessa? Efter grundmålning förstås. Bör man ha nåt över sedan?
Hållbarheten är väl inte superviktig, om 2-3 år lär den nyblivna tonåringen vilja ha nåt annat.

Med tanke på vad färg kan innehålla hade jag av hälsoskäl inte använt något annat än en dedikerad inomhusfärg. Speciellt inte till ett rum där en ung människa bor, barn och yngre är känsligare för miljögifter än vi vuxna.
 
Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte uppskattar. Hon önskar ett "disco-inspirerat" rum med mönster av olika färger på väggarna. Jag har en idé om utförandet men.... Det verkar stört omöjligt att hitta väggfärg i klara färger som inte kostar skjortan. Tjejen ifråga vill ju ha riktigt lysande färger, inte svala pasteller... Tapet med rätt färgsättning och mönstertyp blir också snordyrt.
Men akrylfärg verkar gå att hitta i rätt färger och lagom mängder till lagom pris. Vågar man måla på vägg med dessa? Efter grundmålning förstås. Bör man ha nåt över sedan?
Hållbarheten är väl inte superviktig, om 2-3 år lär den nyblivna tonåringen vilja ha nåt annat.
Är det väldigt många olika färger som väggarna ska målas i så kanske ett gäng provburkar av brutna kulörer hos en färgaffär kan vara ett alternativ? De brukar vara på 0.35l och kostar typ 80kr
 
Jag har målat med vanlig akrylfärg för hobbybruk. Jag är ingen färgexpert men jag är inte orolig över att vattenbaserad akrylfärg för hobbybruk skulle vara giftigare än väggfärg. Det används ju av barn på fritisgårdar och i bildsalar och sånt.
Tror att väggfärg är billigare per liter men om det ska vara många olika klara färger så är det ju lättare med hobbyfärg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp