Måla våtrumsmatta i badrum?

cherie

Trådstartare
Är det någon härinne som målat våtrumsmattan i badrummet? Efter en snabb googling verkar det i alla fall vara möjligt och många verkar få riktigt fina resultat.

Det jag däremot reagerar på, är att det i alla beskrivningar står att man ska rugga upp ytan på mattan genom lätt slipning med sandpapper. Men, tillhör inte mattan tätskiktet? Eller ligger det under mattan?
 
Vi har så i vårt ena badrum, målat av förra ägaren. Ungefär såhär tycker jag om det :banghead::banghead::banghead:

Står man på golvet med strumpor klibbar de fast. Efter att man har gått iväg finns det snygga fotspår kvar efter en. Går bort med cillit Bang men det är det enda.

Vi har inte tänkt renovera badrummet riktigt än, så vi gick till en färgbutik för att se om det var något som gick att göra så länge. Åh grattis! var säljarens reaktion när vi sagt "vi har en målad badrumsmatta"

Vår tillfälliga lösning är trasmattor i plast..
 
Är det någon härinne som målat våtrumsmattan i badrummet? Efter en snabb googling verkar det i alla fall vara möjligt och många verkar få riktigt fina resultat.

Det jag däremot reagerar på, är att det i alla beskrivningar står att man ska rugga upp ytan på mattan genom lätt slipning med sandpapper. Men, tillhör inte mattan tätskiktet? Eller ligger det under mattan?

Själva "ytskiktet" i mattan är drygt 4-5 mm så en lätt rubbning med sandpapper (bara svepa över tre - fyra gånger med 100 sandpapper) lär inte störa vattentätheten. Om jag skulle vilja måla den ytan skulle jag använda samma typ epoxyfärg som läggs på lager-/industri golv för att få en så glatt och underhålls fri yta som möjligt.
 
Är det någon härinne som målat våtrumsmattan i badrummet? Efter en snabb googling verkar det i alla fall vara möjligt och många verkar få riktigt fina resultat.

Det jag däremot reagerar på, är att det i alla beskrivningar står att man ska rugga upp ytan på mattan genom lätt slipning med sandpapper. Men, tillhör inte mattan tätskiktet? Eller ligger det under mattan?

Mamma gjorde det för många år sedan. Det blev bra och ser fortfarande fräscht ut. Men då lever hon ensam och det var en extratoalett så den används inte jättemycket.

Men jag har för mig att hon sa att det var smidigt att göra.
 
Vi har så i vårt ena badrum, målat av förra ägaren. Ungefär såhär tycker jag om det :banghead::banghead::banghead:

Står man på golvet med strumpor klibbar de fast. Efter att man har gått iväg finns det snygga fotspår kvar efter en. Går bort med cillit Bang men det är det enda.

Vi har inte tänkt renovera badrummet riktigt än, så vi gick till en färgbutik för att se om det var något som gick att göra så länge. Åh grattis! var säljarens reaktion när vi sagt "vi har en målad badrumsmatta"

Vår tillfälliga lösning är trasmattor i plast..

Ja, efter mer googling har jag läst att det efter några år ibland kan bli så att mjukgöringsmedlet i plastmattan så småningom vandrar i den målade färgen och skapar den där klibbigheten. Värre ju sämre underarbete som gjorts verkar det som.

Efter att ha läst verkar målning av plastmattan kunna vara en kortisktig lösning i väntan på stambyte eller renovering. I vårt fall skulle det därför kunna fungera :) Men att det inte verkar vara en toppenlösning efter flera år.

Men välkomnar fler erfarenheter!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 184
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp