Bukefalos 28 år!

N

NiraK

Har just rensat ut ett rum i min lägenhet. Det har stått skrot där i minst 50 år.. väggar och tak är enormt skitiga. Fodren kring fönster och dörrar är helt gula.
Tänkte måla allt i en offwhite färg. Hur rent måste det vara innan jag målar??

Nirak
 
Sv: Måla!

Skrubba lite extra kanske :P målartvätt på väggar och fönsterkarmar (fast det ska man väl alltid köra med) antar jag... Men glöm inte måla taket, det kommer göra stoooor skillnad :)
 
Sv: Måla!

Är det svårt att måla tak? Kan man använda samma färg till tak, väggar och lister?

Hur täcker man bäst golvet?

Nirak
 
Sv: Måla!

Jag tror det är bäst om du använder speciell anpassad takfärg, vi köpte från rusta när vi målade om vårt kök i sommras, det var jättelätt, en sån där lång roller och ett tråg, så att man såg till att det inte kom för mycket färg på rollern och så var'e ba å kleta på.

Gjorde jättestor skillnad! :banana:

Det är ju en annan konstistens på färgen runt karmar och lister.
 
Sv: Måla!

Gud råkade få upp en taklampa lite provisoriskt och det ser fan värre ut än jag trodde först..
Högtryckstvätt nästa typ :crazy:

Hur får jag bäst bort 50 år gammal ingrodd smuts??

Nirak
 
Sv: Måla!

Använd målartvätt och slipa sedan med sandpapper runt dörrfoder och fönster. Är väggarna väldigt ojämna så slipa där med och spackla alla hål och tapetskarvar. När man målar på väggar syns varje märke jättetydligt om man inte gör ytan slät. Tror inte du ska använda samma färg överallt. Snyggare att ha líte skillnad mellan väggar, tak och foder annars flyter allt ihop i en enda....
 
Sv: Måla!

Hur täcker man bäst golvet?Nirak

Var noga med att täcka hela golvet ordentligt. Vi köpte täckpapper på rulle på färgaffären och bred tape så att det blev ett tätt helt pappgolv. När man är klar med allt i rummet och bara tar av skyddspappen så är rummet fint och klart att använda. Inte en massa pluttar med stänkt färg här och där :eek:
 
Sv: Måla!

Ser nu att det antagligen är bäst att slipa av golvet.. vete fn hur det annars ska gå att få rent... :crazy:

Nirak
 
Sv: Måla!

Verkar vara ett riktigt hästjobb som du har framför dig! De som bodde där tidigare kan inte ha nött mycket med skurkäppen. :D

Kicki :)
 
Sv: Måla!

Kan man använda samma färg till tak, väggar och lister?
I taket brukar man ha matt färg. Lister och liknande brukar vara ganska blanka. Väggarna någonstans däremellan. Så även om du vill ha samma kulör så bör du ha olika typer av färg. Men jag tror att det blir bäst med lite olika kulör också.

Blankare färg är lättare att rengöra. Därför brukar man ofta ha lite blankare färg i till exempel kök. Men det blir ofta snyggare med lite mattare färg.
 
Sv: Måla!

Rummet har varit förråd i 50 år! :p Det har nog varit rent nångång på 50-talet kanske :angel::D

Nirak
 
Sv: Måla!

Ser nu att det antagligen är bäst att slipa av golvet.. vete fn hur det annars ska gå att få rent... :crazy:

Nirak

Vad är det för typ av golv? Troligtvis är det ett massivt brädgolv av trä du menar, men är det breda eller smala plankor? Är de behandlade med t.ex. lack eller helt obehandlade?

Jag tycker att du ska börja med att försöka skura det rent med såpa för att se hur det ser ut under all smuts :eek: Det kan ju vara ett jättefint naturligt slitet golv som se jättefint ut när allt annat är målat.
 
Sv: Måla!

Ja det var ju iaf. bra, värre om det har bott några "ärkedynggrisar" dit man flyttar in! :crazy: Men skutta in på närmaste färgaffär så får du med dig allt som du kan tänkas behöva till detta projekt. Skicka lite bilder före och efter, så vi får se förändringen! :)

Kicki :)
 
Sv: Måla!

Det är en heltäckningsmatta ala 50-60-tal på golvet. Den ser ut att vara utom all räddning... Men troligtvis är det ett trägolv under..
Måste få ut två fula garderober som står och skräpar före jag påbörjar projektet..

Nåt tips på hur man bäst rengör väggar och tak? Vad ska jag ha för medel?

Nirak
 
Sv: Måla!

Något vanligt rengöringsmedel och sedan målartvätt om allt är målat? I och för sig går det väl att ta målartvätt direkt, men det kanske man inte vill slabba med mer än nödvändigt? Det är ju ganska starkt.

Eller är det tapeter på väggarna?
 
Sv: Måla!

Du behöver bara tvätta med målartvätt om du ändå ska måla. Golvet förelår jag att du lägger klickolv rakt ovanpå heltäckningsmattan. Kostar ju bara nån tusing för ett normlstort föråds/rum, inte mycket jobb, och bli ju himskans mycket fräschare än en äcklig matta.
 
Sv: Måla!

Jag har nästan börjat överväga att tapetsera.. Kan man tvätta väggarna på samma sätt ändå?

Kan man lägga klickgolvet direkt på mattan? Hur svårt är det? Det är iaf inga konstiga vinklar på golvet eller så..
Hur mkt skulle det kosta att leja en hantverkare att lägga ett klickgolv?

Nirak
 
Sv: Måla!

Själv är jag inge bra på tapetsering så jag vet inte .Tror inte du behöver tvätt speciellt mycket om du ska tapetsera Måla är annars enkelt och går snabbt:)

Ja du kan lägga golvet rakt på mattan. Då slipper du dessutom köpa den ljud dämpande skumplasten som ska ligga under. Mattan är lika bra. Det är faktist inte så svårt att göra det själv. Investera i en sticksåg kostar kanske 149 kr rusta, köp golvet och prova så ska du se att det är gandska kul :D. Råkar man såga lite fel så kan ju den golvplankan på nåt mystiskt sett försvina ner i sophuset;)

Vad hantverkare kosar har jag inte en aning om då jag inte ännu har behövt nån. Men det kan man ringa runt och få oferter på.
 
Sv: Måla!

Jag har nästan börjat överväga att tapetsera.. Kan man tvätta väggarna på samma sätt ändå?

Kan man lägga klickgolvet direkt på mattan? Hur svårt är det? Det är iaf inga konstiga vinklar på golvet eller så..
Hur mkt skulle det kosta att leja en hantverkare att lägga ett klickgolv?

Nirak

Man bör inte göra det, det rekomenderas att ev. mattor tas bort. Kan ju komma ner fukt i form av t.ex. utspillt vatten och då finns det ju risk för mögel i mattan.

Be någon om hjälp att krafsa ut mattan och är det då trägolv under så slipa och olja, finare golv går ju inte att få! :)

Ska du tapetsera så måste du strippa väggarna helt rena från gamla tapeter och färg, så då behövs ingen tvätt sedan.

Kicki :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 493
Senast: sweep
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 631
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 338
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp