Målat stallgolv

L8P8

Trådstartare
Sambon kom ut i stallet idag när jag höll på att fixa lite. Han märkte att golvet i en av boxarna blivit lite missfärgat av urin (vi har helt nytt stall) och föreslog att vi skulle måla golvet nästa sommar när vi städar ur det. Jag förkastade idén på stående fot pga halkrisken, men sambon hävdade envist att det finns epoxifärger där flingorna är lite räfflade och de är speciellt för halkfria ytor.
Jag tror ff inte på idén, men vill höra med er.
 
Sv: Målat stallgolv

Det är ganska vanligt med målade betonggolv i vanliga bostadshus i Afrika, och dem jag har gått på har inte varit hala överhuvudtaget. Jag är dock ingen häst... Borde inte någon kunnig person i en färgaffär veta lite mer?
 
Sv: Målat stallgolv

Min make är betongare och har jobbat med epoxi i 3 år. (Bla. operation, röntgen och springgångne på Ultuna hästklinik och några seminstationer) Nu sover han så jag kan inte fråga honom vad han tycker och hur priserna ligger. Och det är inte epoxin som är räfflig.

Först måste man bila bort all gammal betong och allt som är förstört av urin, sen måste de läggas i nytt i hålen. Sen ska hela golvet slipas babyrumpa slätt och dammsugas flera ggr. Efter det läggs ett tunt lager epoxi och på det sen strör man ut sand.

Vet inte hur det är med epoxi och använda det som privatperson men maken gör i alla fall flera läkarundersökningar varje år för det är så starkt och farligt för lungorna. Men då jobbar ju han väldigt mkt med epoxi.

Jag skulle bara bila ur och lägga i ny betong. Epoxi blir hårt. Står en häst med broddar på golvet kan det bli små sprickor där urin läcker ner och då märks det inte först betongen vittrat sönder. Epoxi lägger man ju bara några mm inte något tjockt lager.
 
Senast ändrad:
Sv: Målat stallgolv

Ja, just det, så är det ju... Jobbade på en konsultfirma inom arkitektbranschen för drygt tio år sen och där skrev jag en massa byggnadsbeskrivningar till fabriker där de skulle ha epoxigolv, så det visste jag ju egentligen, men den kunskapen satt långt inne. *s*
Då känns det som om det går fetbort...
 
Sv: Målat stallgolv

Fast varför ska du måla golvet i en box när du ändå kommer täcka över det med strö senare? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp