Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Svar till Cattan och Menthol:

Ingen är sur och avundsjuk. Jag ifrågasätter bara med vilken rätt vi pressar våra hästar till det yttersta och varför det alltid skall handla om överdrifter?! Varför måste man tävla? Varför måste man vinna? varför måste man utsätta sin häst för de faror som tex hopptävling innebär? Jag tycker vi tävlar och pressar våra hästar för hårt. En hopphäst blir frestad i benen och de lever genomsnittligt kortare. Är det kärlek till sin häst att utsätta den för starka påfrestningar som förkortar livet? Varför kan man inte nöja sig med att rida och träna för att utveckla sig och sin häst och njuta av samvaron med sin vän? Det är väl det som är det väsentliga? Bent Branderup är här ett föredöme. Han tränar och utvecklar sina hästar och har en blind knapstruphäst som går högre skolan i barock! Men han tävlar inte. Han är emot tävlande och att vi utnyttjar hästen så! Det har gått hysteri i tävlingar och avel. Vi behandlar hästar som racerbilar. Det skall hela tiden vara större, snabbare osv. Varför???

Jag avlar själv och pga att jag prioriterar gott lynne och självbärande samt viktbärande hästar har jag en egen icke godkänd hingst. Men av de mer etablerade betraktas denna hingst som en skithäst och min avel också! Och jag får betala mångdubbelt för att regga avkommorna. Så så lätt är det inte! Nu avlar jag islandshästar och det bästa med dem är att om man håller formen själv så växer man aldrig ifrån sin häst! Men det finns många C- och D-ponnyer som bär vuxna ryttare också. Vad jag menar är att om man älskar sin häst, varför skall man då sälja den bara för att den inte har kapacitet att tävla i högre klasser?! Det är väl ingen nödvändighet, eller?!

Har man tagit på sig att äga en häst så bör man ha den kvar. Den skall inte behöva byta hem och stallkamrater 6-7 ggr i sitt liv bara för det är en B-ponny som den lille tävlingsryttaren växer ur. Varför skall barn ha toppresterande små ponnyer och tävla så tidigt? I unga år skall det vara kärleken till hästarna och tävlingar möjligen på kul på en trygg och bra häst som sedan kan vara kvar som sällskap och kanske köras eller ridas av grannes tjej/kille. Eller så rider man på ridskola eller hos någon och väntar med att skaffa egen häst. Tycker ridskolan här har ett bra system. De har ett antal ponnyer och stora hästar som både går lektion samt hyrs av andra för privat ridning tävling. De har då en "egen" häst och betalar en månatlig summa däe även vissa ridlektioner ingår. Då behöver aldrig hästarna byta hem och de är regelbundet ridna och tränade och en och samma ridlärare ser till deras bästa både vad gäller skötsel och ridning. De slipper det trauma det är för många hästar att brytas upp från sin flock och att behöva lära sig nya regler av en ny ägare. Hur många ggr blir det inte problem när hästar byter hem?

Jag vet det fnns ekonomiska begränsningar men då är det kanske bättre att vänt med att skaffa egen häst till man hittat en man inte växer ur. Sedan kan det ju ibland vara så att kemin inte stämmer också eller ändrade ekonomiska förutsättningar men inriktningen när man köper en häst skall vara precis som när man skaffar hund: ett livslångt hem för djuret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Det är ingen som säger att man MÅSTE tävla, men vill man tävla så ska man få göra det! En del hästar trivs med att tävla andra inte, de som vill bör få tävla och de som inte vill bör inte tävla.

Varför bör en häst ha ett livslångt hem? Den kanske inte alls trivs med sin ägare eller stallkompisar, varför ska den då behöva bo där hela sitt liv? Jag tycker det är trams, precis som att människor flyttar och byter jobb flera gånger i sitt liv...ja, människan väljer själv för det mesta men även de gånger vi inte gör det så blir det oftast bra ändå.
SLUTA tro att ingen kan ta bättre hand om min häst än jag själv, för det finns hur många som helst som är precis lika kompetenta (eller bättre) som ägaren själv.

Det finns för många hästar som bara går och skrotar i en hage för att ägaren är egoistisk och blödig och inte vill sälja sin häst, hästar är gjorda för att ARBETA och mår BRA av det.

Att sälja sin urvuxna ponny för att den ska få den uppmärksamhet, motion, kärlek och vara lycklig.....det är att ÄLSKA sin häst.
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Jag håller med Hoppla10.

Sambaengi, har du aldrig sett en häst lysa upp vid tävling, sett ponnyerna som tävlar på globengalan, hur positiva och fulla av bus de är! Många är där och tävlar med kanske sin tredje ryttare.

Jag tävlar inte och kommer inte att göra det, men har ridit hästar som blivit som förändrade energiknippen när de vet att riktigt hårt arbete och tävlan för dem mot andra hästar är på gång (jmf typ horseball).

Men du har helt rätt i att hästar som inte trivs med att tävla utan njuter mer av en skogstur eller ett uppbyggande dressyrpass hemma och att lära sig ständigt nytt bör få möjlighet till det.

Vissa hästar kanske blir stressade av att lära sig högre skolorna, andra av tävling, någon av för lite motion, några av ägarbyten osv.
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

min lilla curtina, jag har tagit hand om henne och följt med henne på tävlingar, tex i flyinge. hoppas hon får det bra hos malin nu och att hon tar jand om min lilla stjärna! :D
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Hur kan man se henne som bortskämd? Jag tror hon har kämpat ganska hårt för att ta sig dit hon är idag...

För övrigt vill jag ge en :bow: Cattan för ett bra inlägg!

Hej ! Hennes föräldrar har nog alltid haft pengar då hon som 12 åring tävla om Prins karl filips pris.. men visst har hon kanske kämpat, de är ju inte bara att sitta på och styra, men hennes hästar har hjälpt henne en hel del.
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

vi har "flippans" halvsyster på våran skola som malin ska ha antagligen sen när hon har blivit lite mera riden sundance flip "sunnie" så söööt:)
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Jag håller med Hoppla10.

Sambaengi, har du aldrig sett en häst lysa upp vid tävling, sett ponnyerna som tävlar på globengalan, hur positiva och fulla av bus de är! Många är där och tävlar med kanske sin tredje ryttare.

Jag tävlar inte och kommer inte att göra det, men har ridit hästar som blivit som förändrade energiknippen när de vet att riktigt hårt arbete och tävlan för dem mot andra hästar är på gång (jmf typ horseball).

Men du har helt rätt i att hästar som inte trivs med att tävla utan njuter mer av en skogstur eller ett uppbyggande dressyrpass hemma och att lära sig ständigt nytt bör få möjlighet till det.

Vissa hästar kanske blir stressade av att lära sig högre skolorna, andra av tävling, någon av för lite motion, några av ägarbyten osv.

:bow: Du får fram vad jag menar också. Hästar är olika och tyvärr är det inte flertalet som mår bra av ägarbyte/flockbyte/miljöbyte. Men det jag reagerar på är väl egentligen mest på att säljer man och bryter kontakten med en kär vän?! Jag skulle inte kunnat sälja en häst jag växt upp med och haft som min kära vän. Möjligen kunde jag lånat ut den till någon som hade den installad hos mig. Även om vissa hästar lyser upp på tävlingsbanan så har jag hittills inte sett någon som inte trivs i en stor hage med kompisar och frihet. Men visst, jag vet att det finns sådana undantag också, men de är nog ytterst sällsynta! Men det viktigaste är att en häst har rätt till att vara älskad av sin ryttare och trivas i sin miljö och inte bara vara ett tävlingsinstrument, oavsett om den byter hem eller ej.
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

ska man inte vara lite mer tacksam och ödmjuk om någon vill köpa en häst åt en för flera miljoner kronor? :o
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Jag avlar själv och pga att jag prioriterar gott lynne och självbärande samt viktbärande hästar har jag en egen icke godkänd hingst.

Antar att du säljer avkommorna? Går lite imot din filosofi isåfall..

Man ska låta folk göra vad de vill med sina hästar så länge häst & ryttare mår bra & ingen skadas av det, tkr jag. :)
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

lite väl gammal nyhet ni dragit liv i.. hihi
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

För o fortsätta på den här gamla nyheten, så kan jag väl inflika att det var väl ändå rätt tur att Curtina inte stannade hos Malin. Hon var väl hos Emma Emanuelsson ett tag senare vill jag minnas. Har själv ridit hästen och det är en typisk manshäst som kräver enormt mycket drivning, ingen typisk Malinhäst mao.
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Svar till DonnaBella:

Hängde inte med på vilket sätt jag går emot min filosofi om jag säljer avkommorna??? Det är många som vill ha just den typen av hästar och många som vill betäcka med mina hingstar, men jag har inte låtit någon annan betäcka och av 5 avkommor har jag sålt 1 och det vid 1 års ålder och det är normalt i en vild hästflock att hingsten driver bort unghästarna vid 1-2 års ålder så dessa får söka sig till nya flockar. Jag försöker avla fram MIN HÄST till MIG. Men många har försökt få köpa avkommorna kan jag säga men de vi behållt är inte till salu. Möjligen exmakens stora, snälla svarta hingst på drygt 1,50 (skulle tro 1,52) kan bli till salu. Han gör inget med hästen och den är 5 år gammal och rejäl med kanongångarter så jag hoppas han säljer den så den får ett trevligare hem än att bara gå ensam i en hage. Enormt slöseri på en sådan häst! Stor och viktbärande, högbent och fin på alla sätt. Kanske tom värd att visas, inte minst pga lynne och gångarter. Men det blir aldrig så länge exet har honom så han hade bara mått bra av ett nytt hem och hingstar byter ju i naturen ofta flock också men inte stona.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Tror jag missupfattade dig läste nog lite snabbare än min hjärna han med. Låter vettigt det du skriver nu när jag läser det "långsamt".

Förlåt :)
 
Sv: Malin Baryards miljardär köper ny OS-häst

Inga problem Vet hur tokigt folk kan uppfatta det man skriver ibland. ;) Jag begriper inte att ord kan betyda så olika för olika människor! Men det är väl det att vi faktiskt kommunicerar med så mycket mer än rösten. Tonläge, betoning, kroppsspråk, skratt och andra ljud och ingetdera kommer fram när man skriver. Fascinerande i sig! :cool:

Ha det gott! :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Publiken kippade efter andan när benen vek sig på Malin Baryard Johnssons häst Cue Channa. Det såg ut som OS-drömmen var i fara. –...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har gått 20 år sedan Malin Baryard-Johnsson tävlade i OS för första gången. Men för hennes häst, Cue Channa, blir det olympisk debut...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter år av träning med ny häst är Malin Baryard-Johnsson nu redo för att åka till Rio de Janeiro för att visa resultat ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Baryard-Johnsson är högaktuell för OS i Rio - med en ny häst. Med en dag kvar på hästarnas "silly season" köpte hoppryttaren stoet...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp