Malin Fransson: Mer pengar tvättar bort stämpeln som rikemanssport

Trots att en stor arbetar/medelklass utövar ridsport, rider på ridskola, är med på klubbtävlingar och liknande? Och många tävlar sina medryttarhästar, foderhästar eller egna hästar på lättklasstävlingar? Ridning är en av de största idrotterna i Sverige och där misstänker jag att "buskryttare" inte ens räknas utan endast de knutna till ridsportförbund.

Man behöver inte vara rik för att utöva ridsport, men det är liksom mycket annat inget för de fattigaste.
Det är inget för dom som inte är "fattigast" heller, även medelklassfolk har svårt att ha råd att satsa på ridsporten. Ridskolor en gång i veckan tycker jag inte räknas dock, det har dom flesta råd med idag om dom vill.

Vill man träna och tävla så är det en summa på minst nästan 4000kr lågt räknat utöver vad hästen kostar i månaden, och jag pratar inte om dom som tävlar för skoj skull bara nån enstaka gång.

Ridsport är en sport för dom med mycket pengar, så är det och kommer alltid att vara. Bara för att dom fattigare prioriterar att lägga alla sina pengar och klarar det med nöd och näppe innebär inte det att det inte är en rikemanssport. Det är en sport dyrare än dom flesta andra och så lär det alltid vara.

Sen har väl alla olika definitioner på vad fattig är, jag kan nog klassas in som fattig då jag inte jobbar och har sjukersättning men klarar ändå av att ha häst om jag prioriterar bort allt annat. Men jag har faktiskt inte råd hur mycket jag än prioriterar att tävla och träna och äga häst samtidigt, det går inte. Alla har inte råd att lägga 2400kr i månaden på träning som inte är en orimlig kostnad för en tränare en gång i veckan, eller lägga lika mycket på transporter och bensin till tävlingarna osv.

Man behöver ha det gått ställt om man ska tävla och satsa på ridsporten helt enkelt.
 
Det har jag och det är i den kontexten det vanligen är.
Det har jag aldrig hört faktiskt, jag tycker det är tydligt att Malin pratar om att sudda bort hästar som även på elitnivå kallas för "dyr hobby", det är vad ryttare på den nivån är trötta på tror jag. Och jag tror hon menar att med högre prispengar så tas sporten mer på allvar och kallas för sport och inte för hobby. Tror inte ett dugg hon är intresserad att få bort ridningen just som en rikemansgrej.

Hon tror väl ridsporten tas mer på allvar med högre prispengar och jag tror hon har fel där, det sitter inte i prispengarna huruvida ridsport tas på allvar eller inte.
 
Det är inget för dom som inte är "fattigast" heller, även medelklassfolk har svårt att ha råd att satsa på ridsporten. Ridskolor en gång i veckan tycker jag inte räknas dock, det har dom flesta råd med idag om dom vill.

Vill man träna och tävla så är det en summa på minst nästan 4000kr lågt räknat utöver vad hästen kostar i månaden, och jag pratar inte om dom som tävlar för skoj skull bara nån enstaka gång.

Ridsport är en sport för dom med mycket pengar, så är det och kommer alltid att vara. Bara för att dom fattigare prioriterar att lägga alla sina pengar och klarar det med nöd och näppe innebär inte det att det inte är en rikemanssport. Det är en sport dyrare än dom flesta andra och så lär det alltid vara.

Sen har väl alla olika definitioner på vad fattig är, jag kan nog klassas in som fattig då jag inte jobbar och har sjukersättning men klarar ändå av att ha häst om jag prioriterar bort allt annat. Men jag har faktiskt inte råd hur mycket jag än prioriterar att tävla och träna och äga häst samtidigt, det går inte. Alla har inte råd att lägga 2400kr i månaden på träning som inte är en orimlig kostnad för en tränare en gång i veckan, eller lägga lika mycket på transporter och bensin till tävlingarna osv.

Man behöver ha det gått ställt om man ska tävla och satsa på ridsporten helt enkelt.
De flesta som håller på med en sport, oavsett vilken, gör det någon några gånger i veckan - en del tävlar ofta och andra enstaka gånger eller inte alls ( men tränar sporten på samma vis som de som tävlar). Klart du kan räkna bort den breda massan när det gäller utövande av sport och endast räkna elitidrottare och de på god väg dit. Det är dock din egenhändigt uppfunna definition och inte den gängse. Det blir enklare att diskutera om du håller dig till den gängse definitionen och inte räkna bort alla korpidrottare, alla knattekupper, lättklasstävlingar, klubbmästerskap mm. Sport är mycket mer än eliten och de som satsar mot den.
 
Trots att en stor arbetar/medelklass utövar ridsport, rider på ridskola, är med på klubbtävlingar och liknande? Och många tävlar sina medryttarhästar, foderhästar eller egna hästar på lättklasstävlingar? Ridning är en av de största idrotterna i Sverige och där misstänker jag att "buskryttare" inte ens räknas utan endast de knutna till ridsportförbund.

Man behöver inte vara rik för att utöva ridsport, men det är liksom mycket annat inget för de fattigaste.
Ja, för de är inte fattiga. De fattiga kan inte lägga 200 kr i veckan på en ridlektion på ridskolan. Jag tycker inte det är konstigt alls. Jag vet inte hur du växt upp men jag har växt upp fattigt och det finns inget som heter "prioritera rätt/om". Det är något som folk säger som inte har en aning om hur det är att inte ha pengar.
 
Ja, för de är inte fattiga. De fattiga kan inte lägga 200 kr i veckan på en ridlektion på ridskolan. Jag tycker inte det är konstigt alls. Jag vet inte hur du växt upp men jag har växt upp fattigt och det finns inget som heter "prioritera rätt/om". Det är något som folk säger som inte har en aning om hur det är att inte ha pengar.
De fattigaste har svårt för att utöva de många idrotter, de flesta kostar terminsavgifter och utrustning/kläder samt ofta engagerade föräldrar som skjutsar, säljer lotter och bakar. Lagidrotter, friidrott och gymnstik är väl hyfsat billigt (men inte gratis) men så fort utrustning, banhyror och material kommer med i ekvationen blir det betydligt dyrare.
 
De fattigaste har svårt för att utöva de många idrotter, de flesta kostar terminsavgifter och utrustning/kläder samt ofta engagerade föräldrar som skjutsar, säljer lotter och bakar. Lagidrotter, friidrott och gymnstik är väl hyfsat billigt (men inte gratis) men så fort utrustning, banhyror och material kommer med i ekvationen blir det betydligt dyrare.
Vad jag vet pratar vi om ridsport nu. Jag förstår inte vilka som är de "fattigaste", jag pratar om fattiga människor, vilka är de fattigaste?
 
Vad jag vet pratar vi om ridsport nu. Jag förstår inte vilka som är de "fattigaste", jag pratar om fattiga människor, vilka är de fattigaste?
Jag misstänker att du mycket väl förstår vad jag menar så svårt är det inte att förstå vad man menar med de fattigast men jag svarar ändå nedan. Jag kanske ska förtydliga att det gäller i Sverige.

Ja vi pratar om ridsport och klassificeringen som rikemanssport. När man klassificerar något sätter man det i relation till annat här andra sporter. Utan sammanhang kan man inte rangordna sporter utifrån utövarnas ekonomiska situation vilket är underförstått att man gjort när man säger rikemanssport. Jag försökte illustrerar det då jag anser att det hör till ämnet och sätter kostnader för att utöva sporten idrott i förhållande till andra sporter och deras kostnader. Här konstaterar jag att alla sporter kräver vissa ekonomiska resurser att utöva i Sverige. Och många utesluter de fattigaste liksom ridsport. Har man svårt att få ihop pengar till mat och boende så är det svårt att betala terminsavgifter oavsett sport.

Fattig= ha små eller inga ekonomiska resurser. Jag kan inte bidra med en exakt gräns då det beror på så mycket inklusive viljan att spendera pengarna. Precis vilka det är kan jag givetvis inte räkna upp men låg årsinkomst är en klar indikation, men inte den enda.
 
Före eller efter inkomstskatt?
Efolket.eu:
”EU:s gräns för “relativ fattigdom” har satts till 60 procent av medelinkomsten inom respektive EU-land. 60 procent efter det att skatten är dragen.

I Sverigen betyder det att man hamnar under fattigdomsgränsen om man har en pension som understiger 12 300 kronor per månad efter skatt”
 
Det var en i stallet jag hade min häst i som sa det, tror hon syftade på allt ansvar då vi pratade om att den snarare är en livsstil än en hobby.
Det är en livsstil för en del men inte andra. En del lever för sin häst(ar), andra har det verkligen bara som en hobby bland andra intressen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När häst och ryttare blir ett, och tillsammans får det svåra att se enkelt ut, då är ridsporten något mer. Då blir den ett bevis på vad...
2
Svar
23
· Visningar
1 774
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp