malinois köp.. Hjälp

Tycker jag ser många som vill ha en ”klapp- och kakhund” som vill ha malle. Jag fattar inte denna trend. Mallen är brukshundarnas ferrari med allt vad det innebär.
Håller med dig! Det är många som köper stora krävande hundar för en rad olika orsaker som inte har med hunden att göra, viktigt att lyfta sånt! Men jag skapade just denna tråd för råd och input just för att man ska inte köpa en hund för fel anledningar :) Man ska vara fundersam, gjort en ordentlig research innan man köper en hund, vilken ras som helst! :)
 
Vad är det du undrar exakt?
Allt! Finns de folk som har erfarenhet av rasen är allt intressant! Har själv ingen i min direkta närhet som kan ge mig helt ärliga svar :) tycker de är viktigt att man kan fråga och få ärliga svar från erfarna.

Då jag själv haft omplacerings hundar hela min uppväxt vet jag hur viktigt det är att man frågar och är väl införstådd med vad som väntar :)

Så jag sökte egentligen folks första åsikt rent allmänt :)
 
Allt! Finns de folk som har erfarenhet av rasen är allt intressant! Har själv ingen i min direkta närhet som kan ge mig helt ärliga svar :) tycker de är viktigt att man kan fråga och få ärliga svar från erfarna.

Då jag själv haft omplacerings hundar hela min uppväxt vet jag hur viktigt det är att man frågar och är väl införstådd med vad som väntar :)

Så jag sökte egentligen folks första åsikt rent allmänt :)

hade inte dina grannar 2 mallar?
 
Vad tror du att du får ut av en sådan ändå hyfsat extrem ras när du inte vill träna osv? Det finns så många fler raser som passar dig bättre. Det är otroligt mycket hund som sällan nöjer sig med en "aktiv vardag". Dom kräver mycket mera.

Jag hoppas verkligen inte uppfödare säljer till folk som vill som mest syssla med allmänlydnad. Det blir inte bra. Lyssna på uppfödarna, dom vet nog vad dom pratar om.
Har haft med rasen att göra vid olika kurser för sök av olika föremål och tyckte väl om den redan då. Sen som jag skrivit har grannen två stycken men den här tråden var skapat för att få information, råd och folks erfarenheter. Så som man ska göra med vilken ras du än köper!

Sen har självklart uppfödarna rätt i de dom skriver men då har jag själv några i min närhet som haft eller har en malle och är i samma "klass" som mig och köpt från seriösa uppfödare och är så glad och har det så bra med sin hund. Därför hör jag mig runt för de är ett stort ansvar!

Har haft omplacerings hundar (av ofta fysiskt krävande hundar) hela mitt liv och är extremt medveten om hur fel de bli.
Gjorde tråden i ren research syfte :)
 
Allt! Finns de folk som har erfarenhet av rasen är allt intressant! Har själv ingen i min direkta närhet som kan ge mig helt ärliga svar :) tycker de är viktigt att man kan fråga och få ärliga svar från erfarna.

Då jag själv haft omplacerings hundar hela min uppväxt vet jag hur viktigt det är att man frågar och är väl införstådd med vad som väntar :)

Så jag sökte egentligen folks första åsikt rent allmänt :)

Aha.

Jag tänkte mest att eftersom du skrev att du är väl insatt i vad rasen kräver, så förstod jag inte riktigt vad du ville veta.

Sen, sa du inte att din närmaste granne har 2 stycken? Där borde du väl ha en guldgruva att fråga, se hur de fungerar, vad de kräver osv?

Ska jag vara helt ärlig tänker jag att när det gäller extremt krävande hundar så är det lite varningsflagg att fråga på ett forum vad man ska tänka på. Det känns som att den bästa vägen att lära sig är att knyta kontakter med rasfolk, tränare, uppfödare, vara med i en brukshundsklubb och lära sig mer via deras träningar, och nånstans på den vägen ta ett beslut om det är rätt ras för en eller inte. :)
 
Har haft med rasen att göra vid olika kurser för sök av olika föremål och tyckte väl om den redan då. Sen som jag skrivit har grannen två stycken men den här tråden var skapat för att få information, råd och folks erfarenheter. Så som man ska göra med vilken ras du än köper!

Sen har självklart uppfödarna rätt i de dom skriver men då har jag själv några i min närhet som haft eller har en malle och är i samma "klass" som mig och köpt från seriösa uppfödare och är så glad och har det så bra med sin hund. Därför hör jag mig runt för de är ett stort ansvar!

Har haft omplacerings hundar (av ofta fysiskt krävande hundar) hela mitt liv och är extremt medveten om hur fel de bli.
Gjorde tråden i ren research syfte :)

Men vad tänker du att en krävande hund är? Fysiskt krävande, menar du pga storleken eller för att de kräver fysisk träning?

Med krävande, tänker du aktivitetsmässigt eller hur hunden är i vardagen?
I vilka situationer är det du vill att hunden fungerar? Den ska följa med "överallt" som jag förstår det?
 
Aha.

Jag tänkte mest att eftersom du skrev att du är väl insatt i vad rasen kräver, så förstod jag inte riktigt vad du ville veta.

Sen, sa du inte att din närmaste granne har 2 stycken? Där borde du väl ha en guldgruva att fråga, se hur de fungerar, vad de kräver osv?

Ska jag vara helt ärlig tänker jag att när det gäller extremt krävande hundar så är det lite varningsflagg att fråga på ett forum vad man ska tänka på. Det känns som att den bästa vägen att lära sig är att knyta kontakter med rasfolk, tränare, uppfödare, vara med i en brukshundsklubb och lära sig mer via deras träningar, och nånstans på den vägen ta ett beslut om det är rätt ras för en eller inte. :)
Ja jag har försökt läsa allt jag bara kan på internet och ställt säkert 1000 frågor till min granne men tycker samtidigt att jag kan inte bara förlita mig på en person om du förstår :) sen nu bor jag tyvärr väldigt långt upp i Sverige och utbudet på bra hjälp med just detta är lite fattigt.

Jag har kikat på ett flertal raser och även funderat på att skaffa en schäfer igen så detta var i ren utbildningssyfte! Tänker jag fel eller inte, du vet :)

Tycker de är lite tråkigt att man inte kan ställa en fundering och be om folks åsikt utan att de "flaggas". Hade fler gjort så här kanske det hade varit mindre problem för vissa hundägare :)

Men tack för att du svarade :)
 
@Johanna. J

En malinois är inte bara en fysiskt krävande hund. Att hålla på med något i stil med föremålssök är viktigare för att tillvaron med en malinois ska bli behaglig än att man är ute och springer flera mil, även om den förstås måste få motion också. Ett spår på 500 meter tröttar mer än en promenad på 1 mil.

Det folk reagerat på är nog just att du beskriver hur hunden kommer att få mycket fysisk träning, men inte hur den kommer att stimuleras mentalt. Det senare är alltså väldigt viktigt för en malinois.
 
Ja jag har försökt läsa allt jag bara kan på internet och ställt säkert 1000 frågor till min granne men tycker samtidigt att jag kan inte bara förlita mig på en person om du förstår :) sen nu bor jag tyvärr väldigt långt upp i Sverige och utbudet på bra hjälp med just detta är lite fattigt.

Jag har kikat på ett flertal raser och även funderat på att skaffa en schäfer igen så detta var i ren utbildningssyfte! Tänker jag fel eller inte, du vet :)

Tycker de är lite tråkigt att man inte kan ställa en fundering och be om folks åsikt utan att de "flaggas". Hade fler gjort så här kanske det hade varit mindre problem för vissa hundägare :)

Men tack för att du svarade :)

Jag försökte uttrycka mig nyanserat. :)

Självklart vet jag inget om dig, din bakgrund ochh erfarenhet osv, därför skrev jag även "lite varningsflagg" och inte något i stil med "omg frågar man på ett forum betyder det verkligen att man inte ved vad som krävs!!!"

Det jag tänker på är helt enkelt att mallarna har avlats till rent extrema arbetsmaskiner. De som håller på med dem (framgångsrikt) är antingen de som har dem till tjänstehundar eller de som tränar för tävling.

Är man inte en av dessa kategorier så är det svårt, närmast omöjligt, att få köpa en valp från bra källor, vilket du ju också var inne på. :)

Vill man ha en bra valp, med koll på linjerna måste man då helt enkelt komma i en situation att vara i en av dessa kategorier, och innan man är där har man nog hunnit lära sig det man behöver för att förvalta hunden, eller kommit fram till att en annan ras passar bättre.

Alternativet är ju att skaffa en "blocket-valp" från någon som säljer utan högre krav, och tja, då är ju sannolikheten inte stor att det blir lyckat.

Om mallen är din dröm, kan du inte börja träna mer målinriktat, på klubb, med hunden du har, och över tid bygga erfarenhet och nätverk för att förbereda för framtida köp?
 
Min erfarenhet av mallar är att de är "krävande" när det handlar om hur stora misstag som kan göras utan att nått går -väldigt- fel. De kräver att man är medveten och nogrann på en helt annan nivå än de flesta andra hundar, och konsekvenserna av att misslyckas kan snabbt bli katastrofala (för omgivningen).

Jag har levt med en bruks/tjänsteavlad schäferhane, han var som en feg blöt fläck jämfört med mallarna jag tränat ihop med.
 
Jag har en malle som jag tog som omplacering. Det har varit blod, svett och tårar. nu har jag fått ordning på alla problem - hon var extremt utåtagerande.

Hon är en fantastiskt rolig hund att träna (lydnad, spår, canicross, mondio). MEN, även om jag har styrning på hunden, så måste jag hela tiden ha koll på omgivningen och ligga flera steg före så att hon inte bestämmer sig för att bita någon människa som hon uppfattar som konstig. Alternativt helt flippa ut för att någon går med en basketboll.

jag vill säga att min hund är trevlig, men mallen har en hel del i sig (nära till bett) som gör att vardagen inte är helt lätt. Då vill jag också säga att min hund uppfattas av omgivningen som väldigt lydig (Får ofta kommentarer på stan att hon är så fin och väluppfostrad).
 
Jag har ingen specifik erfarenhet av mallar utom de jag har sett på olika kurser genom åren och en bekant som haft (hundförare inom polisen). Men jag tänker att det liv du beskriver, TS, är något som passar t ex spaniel/retriever-segmentet. Sportiga familjehundar som hänger med överallt och som uppskattar mycket fysisk motion och även mental aktivering. Som har mjuka temperament och är ganska lätta att dressera. Och som inte blir utåtagerande om inte de får tillräcklig mental och fysisk aktivering exakt varje dag. Det är den typen av hund jag tänker på när jag läser beskrivningen (det finns fler passande). En malle är - något annat.
 
Jag har en malle som jag tog som omplacering. Det har varit blod, svett och tårar. nu har jag fått ordning på alla problem - hon var extremt utåtagerande.

Hon är en fantastiskt rolig hund att träna (lydnad, spår, canicross, mondio). MEN, även om jag har styrning på hunden, så måste jag hela tiden ha koll på omgivningen och ligga flera steg före så att hon inte bestämmer sig för att bita någon människa som hon uppfattar som konstig. Alternativt helt flippa ut för att någon går med en basketboll.

jag vill säga att min hund är trevlig, men mallen har en hel del i sig (nära till bett) som gör att vardagen inte är helt lätt. Då vill jag också säga att min hund uppfattas av omgivningen som väldigt lydig (Får ofta kommentarer på stan att hon är så fin och väluppfostrad).

Jag misstänker att detta är anledningen till att man inte alltför sällan ser mallar till omplacering som har meriter på en nivå som omplaceringar av andra raser aldrig brukar ha. En malle kan ha godkänt MT och tävlingsmeriter i olika grenar men ändå ha sådana problem i vissa situationer att ägaren inte klarar av vardagen och inte kan behålla den.

Det är inte särskilt många raser där rasmässigt BRA hundar också löper en rätt stor risk att omplaceras, helt enkelt eftersom egenskaperna som gör dem bra också kan göra dem svåra att äga.
 
Jämför man Malle med övriga brukshundar så är de snabbare i handling. Gör först-tänk sen. Därför är det vanligt med väldigt reaktiva Mallar som blir svårstyrda och med snabba, missriktade beteenden.
Mallen blev poppis fort då den är en Ferrari och det har tyvärr visat sig i aveln. Jag har flera vänner som gått från Schäfer till Malle och sen tillbaka till Schäfer då de tyckt att det har blivit svårare att hitta bra Mallar än Schäfrar (om det nu är en driftstark brukshund/tjänstehund/IGPhund som efterfrågats).
Tom Polisen drar sig för att köpa in Mallar då det händer lite för mycket för fort och många förare anser dem för svårstyrda.
En bra Malle är verkligen en kanonhund. Men en Malle även med små brister eller mindre brister hos föraren är verkligen ingen lättägd eller kul hund.
Då är det bättre att satsa på Schäfer som är betydligt mer förlåtande för förarfel och inte är så snabb till handling och impulsiv.
 
Jag har ingen specifik erfarenhet av mallar utom de jag har sett på olika kurser genom åren och en bekant som haft (hundförare inom polisen). Men jag tänker att det liv du beskriver, TS, är något som passar t ex spaniel/retriever-segmentet. Sportiga familjehundar som hänger med överallt och som uppskattar mycket fysisk motion och även mental aktivering. Som har mjuka temperament och är ganska lätta att dressera. Och som inte blir utåtagerande om inte de får tillräcklig mental och fysisk aktivering exakt varje dag. Det är den typen av hund jag tänker på när jag läser beskrivningen (det finns fler passande). En malle är - något annat.

En hund som följer med ut i naturen, på skoterkörning och joggingturer, som fungerar med familjeliv och helt okomplicerat med en annan hund, som fungerar bra till sökarbete om det finns intresse för sådant - jag tänker på flatcoated retriever.
En ras som är som gjord för att hänga med sin flock på mycket fysisk aktivitet, som naturligtvis behöver mental aktivering också - och är så pass duktig att den används av tullen och polisen - men som är lättsam och glad oavsett vad man hittar på och hur tillvaron ser ut.
 
Rent krasst TS så den uppfödare som är villig att sälja mallevalp till dig är inte någon seriös uppfödare. Tyvärr. Du erbjuder för lite stimulans för hjärnan. Jag känner mig som en papegoja just nu, men: det krävs målinriktad, regelbunden organiserad träning (nosarbete exempelvis) förutom den fysiska träningen som du kan erbjuda. Du kan förstås leta efter en äldre malle till omplacering men risken är att även en sådan blir svår i vardagen ÄVEN om den är mentalt bra. Det är liksom så oerhört lätt gjort att göra fel - en malle är inte förlåtande för förarmisstag, och det kan bli stora konsekvenser både för dig och din omgivning. Kontrasten till en omplacerings-schäfer är milsvid.
 
Jag har en malle som jag tog som omplacering. Det har varit blod, svett och tårar. nu har jag fått ordning på alla problem - hon var extremt utåtagerande.

Hon är en fantastiskt rolig hund att träna (lydnad, spår, canicross, mondio). MEN, även om jag har styrning på hunden, så måste jag hela tiden ha koll på omgivningen och ligga flera steg före så att hon inte bestämmer sig för att bita någon människa som hon uppfattar som konstig. Alternativt helt flippa ut för att någon går med en basketboll.

jag vill säga att min hund är trevlig, men mallen har en hel del i sig (nära till bett) som gör att vardagen inte är helt lätt. Då vill jag också säga att min hund uppfattas av omgivningen som väldigt lydig (Får ofta kommentarer på stan att hon är så fin och väluppfostrad).
Satt imorse och försökte svara i tråden, men kunde inte formulera mig. @Stjärnklar du beskriver EXAKT det jag vill säga (du beskriver dessutom vår förra hund på pricken)! Jag har själv levt med en malle (sambons tjänstehund). Vi tog honom som omplacering och var då hans sjätte! familj (hunden var då sex år :cry:). Jag älskade honom oändligt mycket och saknar honom fortfarande dagligen, men skulle aldrig få för mig att skaffa en malle igen bland annat av de anledningarna som nämns ovan. Det är fruktansvärt jobbigt att aldrig kunna slappna av och hela tiden behöva ligga steget före. Jag tror att det är svårt att sätta sig in i den vardagen om man inte levt i den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 071
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 020
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 287
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 319
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp