malinois köp.. Hjälp

Som sagt. Stor kamp- och jaktlust och en ung, impulsiv hund med snabba reaktioner. De kan vara precis sådär reaktiva även fast de är precis hur aktiverade och tränade som helst.
Som sagt, mindre bra ägare och dålig avel. Hundar ska inte vara en fara för allmänheten, inte ens mallar, finns liksom ingen ursäkt där. Det är ännu värre att försöka normalisera och tro att det är så extremt farliga dom ska vara. För så kan jag inte tänka mig att dom flesta är som är hos rätt människor.
 
Det där är alltid värt att ha i åtanke när man tittar på olika raser och vilken aktivering man erbjuder. Vilken uppgift är de avlade för?

För en siberian husky är det sällan petig lydnadsträning som gör den tillfreds och mentalt trött - den är framavlad för att springa timvis och för att umgås nära med andra hundar. Får den det är chansen stor att den inte ställer särskilt höga krav i övrigt på sin tillvaro.
Det fetade! :bow:
Det kan sägas om och om igen, hur många gånger som helst!

Välj en ras som får utföra de arbetsuppgifter som de är avlade till, inte efter utseende!!

Läs på Rasklubben sida, prata med folk som har erfarenhet av rasen.
Texten på SKKs sida är bara en kort infotext om rasen i stort, inget att gå efter "på djupet".
(lägger in detta inlägg i båda trådarna.)
 
Sen kan en ju hävda att aveln på snabba reaktioner ibland har gått för långt inom malle-aveln... samtidigt tycker jag det är oerhört sällan en hör om några olyckor med malle inblandat (om vi räknar bort dvs blandraser som bitit barn osv). Det innebär ju att de allra, allra flesta malleägare hanterar sina hundar på ett säkert sätt (men ofta med stora uppoffringar i sitt eget liv).
 
Som sagt, mindre bra ägare och dålig avel. Hundar ska inte vara en fara för allmänheten, inte ens mallar, finns liksom ingen ursäkt där. Det är ännu värre att försöka normalisera och tro att det är så extremt farliga dom ska vara. För så kan jag inte tänka mig att dom flesta är som är hos rätt människor.

Det låter på dig som om dessa hundar vill bita pga att de är aggressiva mot folk. Det är verkligen inte alltid fallet! Hunden kan också bita på ren kamplust, dvs den vill inte alls skada en människa. Det är viktigt att skilja på orsaken till bett när en ska diskutera eventuell farlighet.
 
Det låter på dig som om dessa hundar vill bita pga att de är aggressiva mot folk. Det är verkligen inte alltid fallet! Hunden kan också bita på ren kamplust, dvs den vill inte alls skada en människa. Det är viktigt att skilja på orsaken till bett när en ska diskutera eventuell farlighet.

... och det är väl också därför det krävs eftertanke innan en skaffar en Ferrari, d v s en malle. Orkar jag med den nivå av hundägande som krävs? (för mig är svaret rungande klart: nej)
 
Det fetade! :bow:
Det kan sägas om och om igen, hur många gånger som helst!

Välj en ras som får utföra de arbetsuppgifter som de är avlade till, inte efter utseende!!

Läs på Rasklubben sida, prata med folk som har erfarenhet av rasen.
Texten på SKKs sida är bara en kort infotext om rasen i stort, inget att gå efter "på djupet".
(lägger in detta inlägg i båda trådarna.)

Jag önskar ibland att SKKs Köpa hund inte fanns - folk tror att det räcker med den infon och låter bli att gå in på rasklubbarnas sidor som fullkomligt dignar av viktig information som en måste förstå för att få ett lyckligt och harmoniskt liv med sin hund.
 
Som sagt, mindre bra ägare och dålig avel. Hundar ska inte vara en fara för allmänheten, inte ens mallar, finns liksom ingen ursäkt där. Det är ännu värre att försöka normalisera och tro att det är så extremt farliga dom ska vara. För så kan jag inte tänka mig att dom flesta är som är hos rätt människor.

Fast.... det är ju knappast bara mallar som är sådana, min whippetunghund triggas av alla möjliga rörelser - eftersom han är av en ras som jagar med framför allt synen. Löv, humlor, flugor, saker som fladdrar, rullande hjul på soptunnan när vi flyttar den, cyklister etc etc.

Första gången han såg en cyklist passera här hemma på grusvägarna trodde jag ögonen skulle ramla ur skallen på honom - han vill SÅ gärna kuta efter detta spännande fenomen. Hade jag varit ouppmärksam där eller trott att jag hade bättre kontroll och haft honom lös så hade han rusat efter och jag skulle ju inte kunna garantera att han inte skulle huggit tag i ett fladdrande byxben eller liknande.

Nu bor vi på landet så det är sällan vi möter så många människor - mestadels är det bilar och traktorer och där har vi redan från början jobbat med att han får en hög med godis att äta medan bilen passerar, just för att han inte ska få för sig att bilar är kul att försöka jaga - men nog skulle han, i en stökigare miljö med mer människor, kunna fara efter en cyklist eller ta ett skutt efter en fladdrande sjal, eller en leksak som ett barn viftar med.

Ren jaktlust, inget ont i hunden men skulle ju kunna skrämmas rejält om han högg tag i en leksak eller ett klädesplagg. Han har en rätt rejäl kamplust också - inte jämförbar med en malle förstås men nog sliter och drar han, morrar och har sig, när han har tag i en leksak eller liknande. Är man hundrädd skulle han kunna uppfattas som farlig, trots att allting bara är en lek för honom.

Så... är min whippetunghund då en farlig hund? Om inte - är en malle som gör likadant (dvs enbart pga jaktlust/kamplust) en farlig hund?
 
Fast.... det är ju knappast bara mallar som är sådana, min whippetunghund triggas av alla möjliga rörelser - eftersom han är av en ras som jagar med framför allt synen. Löv, humlor, flugor, saker som fladdrar, rullande hjul på soptunnan när vi flyttar den, cyklister etc etc.

Första gången han såg en cyklist passera här hemma på grusvägarna trodde jag ögonen skulle ramla ur skallen på honom - han vill SÅ gärna kuta efter detta spännande fenomen. Hade jag varit ouppmärksam där eller trott att jag hade bättre kontroll och haft honom lös så hade han rusat efter och jag skulle ju inte kunna garantera att han inte skulle huggit tag i ett fladdrande byxben eller liknande.

Nu bor vi på landet så det är sällan vi möter så många människor - mestadels är det bilar och traktorer och där har vi redan från början jobbat med att han får en hög med godis att äta medan bilen passerar, just för att han inte ska få för sig att bilar är kul att försöka jaga - men nog skulle han, i en stökigare miljö med mer människor, kunna fara efter en cyklist eller ta ett skutt efter en fladdrande sjal, eller en leksak som ett barn viftar med.

Ren jaktlust, inget ont i hunden men skulle ju kunna skrämmas rejält om han högg tag i en leksak eller ett klädesplagg. Han har en rätt rejäl kamplust också - inte jämförbar med en malle förstås men nog sliter och drar han, morrar och har sig, när han har tag i en leksak eller liknande. Är man hundrädd skulle han kunna uppfattas som farlig, trots att allting bara är en lek för honom.

Så... är min whippetunghund då en farlig hund? Om inte - är en malle som gör likadant (dvs enbart pga jaktlust/kamplust) en farlig hund?
Men eller hur. Även min genomsnälla(!), unga saluki har skuttat efter cyklister när hon varit kopplad som valp/unghund. Hon har även flugit mot joggare, framförallt om de hållit i en vattenflaska eller liknande (det kaaan ju faktiskt vara så att de kommer springande med en jätterolig leksak!) och tja.. rör något på sig så flyger en ung vinthund. Det är inget konstigt. Det är också därför jag alltid haft koppel på när vi är bland människor, för det räcker med att hunden hoppar så att den är i axelhöjd på mig när den försöker fånga fågeln som landade på en lyktstolpe, den behöver inte rusa rakt ut i bilvägen för att försöka fånga lövet som blåser omkring på andra sidan också.

Att en ung hund av aktiv, energisk ras är "överallt" och reagerar på saker som inte en vuxen, väluppfostrad hund gör, det är en självklarhet! En ung hund utforskar, upptäcker, undersöker, lär sig, får förhoppningsvis uppfostran och växer så småningom till en vuxen och klok hund. Men det är ju ingen slump att många aktiva hundar omplaceras när de blir runt ettårsåldern, de är krävande då och har man då köpt en ras som är för krävande redan från början, då blir det svinjobbigt.

Hundar är hundar, de är inga perfekt avlade maskiner som föds lydiga och ordentliga.
 
Det finns egentligen två hundraser jag tycker är obehagliga på jobbet (veterinär), de första är rottishanar där det känns som att det kan smälla utan förvarning och de andra är mallar.

Båda vill jag ha munkorg på om jag inte känner till ägaren bra och vet att de har bra kontroll på sin hund och verkligen konstant (!) under hela besöket när jag är inom koppellängd 100% fokus på hunden.
vaccinerade en malle (arbetande) och förarens telefon ringde precis då jag böjde mig ner för att lyssna på hjärtat, hunden markerade så jag kände tänderna mot skalpen 😬

Visserligen kan vissa bruksschäfrar vars likadana men det går inte så snabbt.

Malle är typ den sista rasen jag skulle rekommendera nån att köpa som vill ha ett ’vanligt liv’
 
😁🤷🏼‍♀️
Screenshot_2021-04-21-14-36-44-061_com.android.chrome.jpg
 
Vissa raser är helt enkelt avlade för ett syfte, eller har ett ursprung, som gör att de innebär större risker för omgivningen. Det innebär varken att det är fel på aveln eller att hundarna mår dåligt.

Däremot måste man fundera noga över ansvaret det innebär att äga t ex en ovtjarka, kangal eller malle så att man kan erbjuda en tillvaro där inte andra människor riskerar att bli bitna. På samma sätt kan man inte skaffa en amstaff utan att vara beredd på att ta lite extra ansvar så att inte andra hundar blir bitna. Eller köpa en polarspets och inte räkna med mängder av arbete för att hunden ska kunna gå lös - om den någonsin kommer kunna det annat än på inhägnat område.

Hunden kommer inte må dåligt av om du låter den få utlopp för vad rasen är framavlad för, inte heller kommer omgivningen drabbas om du tar ansvar för ditt val av ras. Frågan är om du är beredd på att göra detta och det är vad du vill få ut av ditt hundägande.
 
Som sagt, mindre bra ägare och dålig avel. Hundar ska inte vara en fara för allmänheten, inte ens mallar, finns liksom ingen ursäkt där. Det är ännu värre att försöka normalisera och tro att det är så extremt farliga dom ska vara. För så kan jag inte tänka mig att dom flesta är som är hos rätt människor.
Det känns mest som du inte har koll på vilken typ av egenskaper som ska finnas i den typen av hund.
 
Som några sagt så är det knappast bara mallar som reagerar på impuls utan sortering. Asni gör detsamma, men eftersom hon är en vallhund så resulterar det i nyp i hälar eller vader (eller ansiktet om det vill sig illa). Det är något vi ständigt jobbar med, men när trigger och reaktion ligger så extremt tätt intill så är det oerhört svårt att hinna med och därmed ändra beteendet. Det är mycket enklare med en hund som får sin trigger och sen tar någon sekund innan de agerar.
 
Tycker det där låter helt bedrövligt faktiskt, inte alls bra och väldigt oroväckande. Vad jag kan läsa av det där så låter inte det som en hund som mår särskilt bra.

Nu har jag bara träffat två mallar hos vanliga privata människor och ingen av dom är ens liknande. En är privatperson men som lägger galet mycket tid på träning och en är instruktör som är otroligt bra på den typen av energi. Det där låter inte som en malle som är i rätt miljö alls. Till och med en malleägare bör kunna gå med hunden bland folk utan att vara rädd att hunden hugger allt som rör sig och dessutom hugger allt vid minsta lilla rörelse.

Och ja, det låter otroligt oroväckande och faktiskt snudd på farligt för allmänheten. Och nej, jag tror faktiskt inte att en malle som mår bra och får utlopp för sin energi hugger allt som rör sig och triggas så extremt för minsta lilla.

Många mallar är väldigt förarveka. Så mycket som finns i hunden syns inte helt utåt när hunden är lite äldre/lite socialt tryckt/tränad. Det betyder inte att det inte finns där. De egenskaperna (extrem jakt och kamplust) betyder inte heller att hunden mår dåligt. Även en välaktiverad malle har dessa egenskaper. Det är ju därför vi är flera som påpekar att det är vardagen som tar mest när man äger den här typen av hundar. För oavsett hur mycket du tränar hunden så kommer egenskaperna fortfarande vara kvar. Det är inte ett resultat av att hunden har överskottenergi. De är impulsiva, det händer mycket och det går SNABBT.

En jag går en del med påpekade just detta. Hen är själv inne på sin 2a malle som har en del stora problem med det sociala och utåtagerande. Även omriktande. Hen har mycket kontakt med både olika uppfödare och folk som tävlar skydd på hög nivå eller har till tjänst, med just malle. Men påpekar att såhär är mallar. Det är något man får räkna med. Även de som ser väluppfostrade ut är egentligen såhär. Om man kan säga så. Bara det att de har fått styrning på sina hundar. Det är viktigt att förstå tycker jag.


Det känns mest som du inte har koll på vilken typ av egenskaper som ska finnas i den typen av hund.

Precis. Flera som verkar tro att detta kommer fram om hunden mår dåligt och har överskottsenergi har ju verkligen inte förstått vad för egenskaper dessa hundar har.

Sen kan väl de flesta hundar när de är unga försöka jaga en cykel, joggare eller annat spännande utan att det är något konstigt med det. Skillnaden är väl kanske vad som händer när hunden kommer fram :angel:
 
Som några sagt så är det knappast bara mallar som reagerar på impuls utan sortering. Asni gör detsamma, men eftersom hon är en vallhund så resulterar det i nyp i hälar eller vader (eller ansiktet om det vill sig illa). Det är något vi ständigt jobbar med, men när trigger och reaktion ligger så extremt tätt intill så är det oerhört svårt att hinna med och därmed ändra beteendet. Det är mycket enklare med en hund som får sin trigger och sen tar någon sekund innan de agerar.

Håller delvis med. Men skulle säga att det inte bara har att göra med hur snabbt de reagerar utan också hur de sorterar. Gripa är snabb, men sorterar bra ändå vad hon biter i tex. Folk har ju kallat henne halvmalle pga hur snabb hon är i sina handlingar :angel: Men hon använder ju hjärnan samtidigt. Så det blir inte ett problem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 919
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 932
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp